جدیدترین اخبارجهان

در حمله موشکی اوکراین به کرچ، یک کشتی روسی دچار خسارت شد

زلنسکی: جنگ اسرائیل و حماس در منطقه خاورمیانه توجه را از وضعیت جنگ اوکراین منحرف کرده است

در حمله موشکی اوکراین به کرچ، یک کشتی روسی دچار خسارت شد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یک فروند موشک کروز اوکراین به کارخانه کشتی‌سازی در شهر بندری کرچ، شبه‌جزیره کریمه، حمله نموده و آسیب جدی به تاسیسات بندری این شهر و یک کشتی روسی وارد کرده است.

در حمله موشکی اوکراین به کرچ، یک کشتی روسی دچار خسارت شد
در حمله موشکی اوکراین به کرچ، یک کشتی روسی دچار خسارت شد

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که از ۱۵ موشک شلیک‌شده اوکراین به خاک روسیه، ۱۳ موشک در هوا منهدم شده‌اند. تاکنون اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت کشتی آسیب‌دیده اعلام نشده است.

با توجه به اعلام فرمانده ارشد نیروی هوایی اوکراین، یکی از جدیدترین کشتی‌های نیروی دریایی روسیه، که به عنوان حامل موشک‌های کروز شناخته می‌شود، در این شهر پهلو گرفته است. در طول دوران بیش از ۲۱ ماه جنگ، روسیه از این نوع موشک‌ها برای انجام حملات هوایی به اوکراین استفاده کرده است.

در ارتباط با این موضوع، طبق گزارش خبرگزاری رویترز، حداقل ۲۰ نیروی نظامی در حمله هوایی روسیه به یک تیپ تهاجمی اوکراین جان باخته‌اند. وزیر دفاع اوکراین، رستم اومروف، از طریق شبکه‌های اجتماعی بیانیه‌ای منتشر کرده و خواستار اجرای تحقیقاتی در مورد این حمله شده است.

در حالی که درگیری‌های دو کشور در منطقه جنگی ادامه دارد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرده که جنگ اسرائیل و حماس در منطقه خاورمیانه توجه را از وضعیت جنگ اوکراین منحرف کرده است.

در تاریخ ۴ نوامبر (۱۳ آبان)، ولودیمیر زلنسکی در یک نشست خبری مشترک در شهر کی‌یف با اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، پیشنهاد آغاز مذاکرات با روسیه برای رسیدن به صلح در جنگ اوکراین را تأیید کرد و تصریح نمود: مردم اوکراین از طولانی شدن این وضعیت خسته شده‌اند، اما هنوز در بن‌بستی قرار نداریم.

در حمله موشکی اوکراین به کرچ، یک کشتی روسی دچار خسارت شد
در حمله موشکی اوکراین به کرچ، یک کشتی روسی دچار خسارت شد

اشاره او به نظرات الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس که پیش‌تر اعلام کرده بود درگیری‌های نظامی میان روسیه و اوکراین به وضعیت بن‌بست رسیده است.

والری زالوژنی، فرمانده ستاد کل ارتش اوکراین، نیز در یک یادداشت منتشر شده در مجله اقتصادی اکونومیست، تصریح کرده بود که درگیری‌ها با روسیه به وضعیت بن‌بست رسیده است و جنگ به مرحله جدیدی از نبرد فرسایشی پیش می‌رود. او افزوده بود که این وضعیت ممکن است به مسکو اجازه دهد تا قوای نظامی خود را تقویت کند.

در گزارش پیشین، شبکه خبری ان‌بی‌سی از منابع مهم ایالات متحده نقل می‌کند که آمریکا و اروپا در نظر دارند مذاکراتی با روسیه در خصوص صلح و پایان دادن به جنگ اوکراین برگزار کنند. این مذاکرات به نظر می‌رسد ممکن است شامل مواردی باشند که اوکراین مجبور به تسلیم بخشی از مطالبات خود در راستای دستیابی به توافق با روسیه شود.

براساس گزارشی از رویترز، ولودیمیر زلنسکی با اشاره به مشکلاتی که در دوران نزدیک به ۲۱ ماه جنگ وجود دارد، تصریح کرده که شهر کی‌یف هنوز به موفقیت چشمگیری در ضدحمله خود نرسیده است. او اظهار کرده که نیروهای اوکراین به ندرت به گزینه‌های دیگری برای ادامه جنگ دست پیدا می‌کنند. ولی ولودیمیر زلنسکی دوباره تأکید کرده است که برای تداوم دفاع از کشورش او به افزایش حمایت از متحدان غربی به ویژه در زمینه دفاع هوایی نیاز دارد.

دیدار رئیس کمیسیون اروپا در کی‌یف، ششمین سفر او به پایتخت اوکراین از آغاز حمله روسیه به این کشور می‌باشد.

در حمله موشکی اوکراین به کرچ، یک کشتی روسی دچار خسارت شد
در حمله موشکی اوکراین به کرچ، یک کشتی روسی دچار خسارت شد

اورزولا فون در لاین، در ششمین سفر به کی‌یف از زمان آغاز حمله نظامی روسیه در فوریه ۲۰۲۲، با اشاره به تلاش‌های اوکراین برای ایجاد شرایط پیوستن به اتحادیه اروپا، تصریح کرد که نباید فراموش شود که اوکراین به‌طور همزمان با نبرد در میدان جنگ، در حال انجام تغییرات عمیق در ساختار خود است.

وی تلاش‌هایی که کی‌یف در این زمینه انجام داده را ستایش کرد. این تلاش‌ها شامل اصلاحات در نظام قضایی، محدود کردن قدرت الیگارشی، و مبارزه با پولشویی در اوکراین می‌شوند، و اورسولا فون در‌لاین از این اقدامات در سخنان خود تقدیر کرد.

بر اساس گزارش رویترز از اورزولا فون در لاین، اتحادیه اروپا تا کنون ۸۳ میلیارد یورو کمک مالی و نظامی به اوکراین ارائه داده و قصد دارد تا پایان سال جاری سه میلیارد یورو دیگر را برای این هدف اختصاص دهد.

رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که پیشنهاد کی‌یف برای اختصاص سود دارایی‌های دولتی روسیه به اوکراین به منظور کمک به بازسازی این کشور در حال بررسی است و پیش بینی می‌شود که تا پایان سال جاری میلادی به نتیجه برسد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا