ایرانجدیدترین اخبار

احمد وحیدی دوباره تاکید کرد که برای حجاب‌بان‌ها مجوزی صادر نکردیم و خودجوش‌اند

به دستور وزیر کشور در ایستگاه‌های خلوت باید به سرعت اقداماتی انجام شود تا افرادی که قوانین حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند از ورود منع شوند

احمد وحیدی دوباره تاکید کرد که برای حجاب‌بان‌ها مجوزی صادر نکردیم و خودجوش‌اند

روز چهارشنبه هشتم آذرماه، احمد وحیدی، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی به انتشار نامه دستور وزارت کشور درباره حجاب اجباری زنان حاضر در اماکن عمومی، که توسط روزنامه اعتماد منتشر شده بود، واکنش نشان داد و گفت چرا تلاش کردند یک مطلب با مهر طبقه‌بندی را از درون دستگاهی بگیرند؟ چرا تلاش کردند آن را منتشر کنند و آن را به عنوان کار درست مطرح کنند؟ این کاری غیرقانونی بود.

بعد از آنکه وزیر کشور و شهردار تهران نیروهای حجاب‌بان مستقر در ایستگاه‌های مترو تهران را به عنوان «خودجوش» معرفی کردند و اعلام کردند که برای این نیروها مجوز خاصی صادر نشده است، روزنامه اعتماد در تاریخ نهم خرداد با انتشار تصویری از یک بخشنامه دولتی با امضای احمد وحیدی، فاش کرد که این مقام امنیتی دولت رئیسی دستور صریحی برای برخورد با زنان ارائه داده و زمینه‌ای برای استقرار حجاب‌بان‌ها فراهم کرده است.

با این حال احمد وحیدی روز چهارشنبه گفت بعضی می‌گویند شما گفتید که ما مجوز خاص ندادیم. بله من گفتم که اساسا این‌ها مجوز نیاز ندارند و بر اساس قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مجوز دارند. لذا به مجوزی خاص نیازی ندارند که ما بخواهیم در وزارت کشور به آن‌ها بدهیم. ضمن اینکه ما قرارمان این نیست که راجع به فعالیت تک‌تک گروه‌ها مجوز بدهیم. خب یکی می‌آید در مترو می‌خواهد گل بدهد، یکی می‌خواهد تذکر زبانی بدهد. این‌ها در چارچوب‌هایی قابل‌قبول است.

احمد وحیدی ادعا کرده است که شهروندان ایرانی آزاد هستند تا گل هدیه دهند یا فعالیت‌های اجتماعی انجام دهند، در حالی که در سال‌های اخیر گروهی از زنان مخالف جمهوری اسلامی که در واگن‌های مترو از زنان مخالف حجاب اجباری با اهدای گل تقدیر می‌کردند، با بازداشت و مجازات‌های سنگین زندان مواجه شده‌اند.

وزیر کشور دولت رئیسی افزود مواضع ما در مورد عفاف و حجاب کاملا روشن است؛ هم مصوبات قانونی داریم و هم قانون داریم و بر اساس این مصوبات، رعایت عفاف و حجاب بر همه دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی یک امر لازمی است. وزارت کشور هم مسئولیت نظارت بر این دستگاه‌ها و نهادها را بر اساس همان قوانین و مقررات برعهده دارد. ما در خصوص عفاف و حجاب مصوبات روشنی داریم و جرائم آن و مجازات‌‌های آن از حیث رعایت نشدن قوانین و مقررات در قانون مجازات اسلامی مشخص است. طبیعتا وزارت کشور وظیفه دارد بر رعایت عفاف و حجاب نظارت کند و تلاش کرده است که این وظیفه را برابر مصوبات قانونی و تکالیف قانونی دنبال کند.

احمد وحیدی دوباره تاکید کرد که برای حجاب‌بان‌ها مجوزی صادر نکردیم و خودجوش‌اند
احمد وحیدی دوباره تاکید کرد که برای حجاب‌بان‌ها مجوزی صادر نکردیم و خودجوش‌اند

در بخشی از بخشنامه وزارت کشور که روزنامه اعتماد آن را منتشر کرده و باعث شد پرونده‌ای در دادسرای فرهنگ و رسانه علیه مدیرمسئول این روزنامه باز شود، وزیر کشور دستور داده بود که در ایستگاه‌های خلوت، باید به سرعت اقداماتی انجام شود تا افرادی که قوانین پوشش را رعایت نمی‌کنند، از ورود منع شوند.

اما در حال حاضر، احمد وحیدی با تأکید بر ضرورت حمایت از فعالیت آمران به معروف، که شامل نیروهای بسیجی و سرکوبگر وابسته به نظام جمهوری اسلامی هستند و در خیزش سراسری سال گذشته نقش مهمی در سرکوب اعتراضات مردمی ایفا کردند،می‌گوید این‌ها وظیفه دارند و دستگاه‌ها هم موظف‌اند از آن‌ها حمایت کنند. حتی در قانون مربوطه یعنی قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، اگر کسی مانع فعالیت آن‌ها شود، مجازات می‌شود؛ یعنی برای آن جرم‌انگاری شده است.

پیشتر، چندین رسانه در ایران خبر داده بودند که پس از افزایش چندبرابری تعداد زنانی که مخالف حجاب اجباری در پایتخت ایران و سایر اماکن عمومی شهرها بودند، شهرداری تهران ۴۰۰ نیروی سرکوبگر به نام حجاب‌بان را استخدام کرده است. این نیروها ماهانه ۱۲ میلیون تومان دریافت می‌کنند و وظیفه آن‌ها، با استفاده از آزارهای کلامی و همچنین ضبط تصاویر از زنان معترض به منظور ایجاد پرونده‌های قضایی، اجبار آن‌ها را به حفظ پوشش اسلامی و حجاب اجباری می‌باشد.

احمد وحیدی دوباره تاکید کرد که برای حجاب‌بان‌ها مجوزی صادر نکردیم و خودجوش‌اند
احمد وحیدی دوباره تاکید کرد که برای حجاب‌بان‌ها مجوزی صادر نکردیم و خودجوش‌اند

بعضی از منتقدان نظام جمهوری اسلامی، در داخل و خارج ایران، اعتقاد دارند که پس از گسترش اعتراضات مردمی علیه گشت ارشاد در سال ۱۴۰۱ که با مرگ مهسا امینی در بازداشتگاه نیروی انتظامی آغاز شد، دستگاه‌های امنیتی و حاکمیتی جمهوری اسلامی تصمیم گرفتند تا با واگذاری اختیارات برخورد و سرکوب زنان مخالف حجاب اجباری به نیروهای لباس‌شخصی، بسیج و امنیتی که عضو رسمی ارگان‌های نظامی نیستند، از بودجه و حمایت‌های خاص حکومتی بهره ببرند.

این نیروها بر عهده داشتن هزینه‌های بازداشت، ضرب و شتم یا کشتار زنان منتقد قرار می‌گیرند و تحت عنوان «نیروهای خودسر» فعالیت می‌کنند. این نیروها از روزهای اولیه تأسیس نظام اسلامی در سال ۱۳۵۷ تاکنون، با هدایت غیررسمی فرماندهان سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات، از بین اقشاری که در جامعه ایران به آن‌ها اراذل و اوباش و خیابانی می‌گویند، جذب شده‌اند و برای دفاع از آرمان‌های حکومتی مانند حجاب اجباری یا سرکوب اعتراضات خیابانی و دانشجویی به خدمت گرفته می‌شوند.

در بخشی از بخشنامه وزارت کشور آمده است که باید عکسبرداری و تهیه مستندات از زنانی که از رعایت حجاب اجباری سر باز می‌زنند، در مراکز تحت اشراف دولت و همه بخش‌های مترو، از جمله داخل واگن‌ها مورد توجه قرار گیرد. منتشر شدن تصاویر ایستگاه‌های متروی تهران در یک ماه اخیر، اجرای این دستور را تأیید می‌کند و احمد وحیدی نیز در سخنان جدید خود از این نوع تصویربرداری‌ها دفاع کرده است. حجاب‌بان‌ها

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا