ایرانجدیدترین اخبار

حجاب‌بان های مترو برای سرکوب زنان و دختران

حجاب‌بان ها تحت آموزش ستاد امر به معروف با هماهنگی سپاه، فراجا، شهرداری و دادستانی در سطح شهرها فعالند

حجاب‌بان های مترو برای سرکوب زنان و دختران

محمدحسین طاهری آکردی، دبیر ستاد امر به معروف در پاسخ به ادعای وزیر کشور و شهردار تهران که گفته بود افراد فعال در متروی تهران حجاب‌بان های خودجوش و بی‌ارتباط هستند، گفت که این افراد به ستاد مراجعه کرده و ما آموزش‌های لازم را به آنها ارائه داده‌ایم.

حجاب‌بان های مترو برای سرکوب زنان و دختران
حجاب‌بان های مترو برای سرکوب زنان و دختران

طاهری آکردی تأیید کرد که افراد فعال در این زمینه زیر نظر ستاد امر به معروف آموزش‌های لازم را گذرانده و با هماهنگی سپاه، بسیج، فراجا، شهرداری و دادستانی، فعالیت خود را در سطح شهرها آغاز کرده‌اند.

او همچنین ادعا کرد که این افراد به تمایل شخصی خود و به دلیل دغدغه‌های دینی‌شان، به صورت مردمی، جهادی و فی سبیل الله مشغول به فعالیت هستند؛ بنابراین، بحث درباره داشتن یا نداشتن مجوز برای آنها معنایی ندارد.

طاهری آکردی بر اساس آماری که ارائه کرد، گفت که در حال حاضر دو هزار و ۸۵۰ نفر به عنوان نیروهای مردمی حجاب‌بان فعالند.

در حالی که پیش‌تر وزیر کشور دولت سیزدهم نیروهای حجاب‌بان در مترو و سطح شهر را صرفاً گروه‌های مردمی نامیده و ارتباط آنها را رد کرده بود، اکنون ادعای آموزش، ساماندهی و هماهنگ‌شدن این نیروها با بخش‌های مختلف انتظامی و قضایی مطرح می‌شود.

در تاریخ اول آذر، احمد وحیدی گفت: ما به این گروه‌ها مجوز خاصی نداده‌ایم. به طور واضح گروه‌های مردمی تحت عنوان امر به‌معروف و نهی از منکر فعالیت می‌کنند و کار آنها در این حوزه قرار دارد.

حجاب‌بان های مترو برای سرکوب زنان و دختران
حجاب‌بان های مترو برای سرکوب زنان و دختران

وزیر کشور دولت رئیسی ادعا کرد که امر به معروف و نهی از منکر برای انجام فعالیت‌ها نیازی به مجوز ندارد و همه می‌توانند با رعایت تمام شرایط آن، امر به معروف کنند؛ اما در فاصله کوتاهی پس از آن، او در یک پست در شبکه اجتماعی اکس، حمایت خود را از این نیروها اعلام کرد تا نشان دهد که تلاش دستگاه‌های اجرایی برای انکار ساماندهی این نیروها صحیح نیست.

بعد از صحبت‌های وزیر کشور، شهردار تهران نیز ادعا کرد که نیروهای حجاب‌بان در مترو هیچ ارتباطی به شهرداری ندارند و مدیران مترو نیز نمی‌توانند مانع فعالیت افرادی شوند که قصد امر به معروف را دارند.

این صحبت‌ها با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد.

مردم معتقدند رژیم ایران در تلاش است که با گردن نگرفتن حجاب‌بان های مزاحم و منفور مترو خود را از زیر بار تنش و مجادله‌هایی که میان این نیروها و مردم بوجود آمده، رها کند.

با انتشار اخبار و تصاویری از تنش و در برخی موارد برخورد فیزیکی بین این نیروها و مردم، در هفته‌های اخیر، بسیاری معتقدند تلاش و اصرار رژیم بر عدم ارتباط حجاب‌بان ها با نهادهای رسمی حاکمیتی، در واقع تلاشی برای آزاد شدن از مسئولیت در قبال اقدامات این گروه منفور است؛ مانند آنچه که در بازداشت مهسا امینی توسط ارشاد رخ داد یا آنچه که در مورد آرمیتا گراوند در متروی تهران اتفاق افتاد.

اما این امر نه تنها توسط جامعه پذیرفته نشده، بلکه به نظر می‌رسد نارضایتی نیروهای مذهبی تندرو از جمله ستاد امر به معروف، به عنوان مسئول آموزش و ساماندهی حجاب‌بان ها را در پی داشته است.

حجاب‌بان های مترو برای سرکوب زنان و دختران
حجاب‌بان های مترو برای سرکوب زنان و دختران

در این بین، ضبط غیرقانونی تصاویر افراد در حالی که حکومت ادعا می‌کند دوربین‌های شناسایی چهره در سطح شهر نصب شده، باعث شده تا برخی نمایندگان مجلس از مسئولیت و اقدامات این نیروها بیشتر سئوال کنند و خواستار شفافیت بیشتر درباره فعالیت آنها شوند.

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در جلسه مجلس شورای اسلامی در تاریخ سوم آذرماه تأکید کرد: باید بیان شود که کدام نهاد مسئول است؛ شهرداری یا نیروی انتظامی؟ اینکه مسئولیت مشخص نیست، نشان دهنده نقص در جوانب اصلی است.

معین‌الدین سعیدی همچنین به نقض حق حریم خصوصی مردم اشاره کرد و ضبط فیلم و عکس‌برداری حجاب‌بان ها را در تناقض با اصول قانون اساسی دانست.

با توجه به بیانات دبیر ستاد امر به معروف به نظر می‌رسد برنامه انکار ارتباط حجاب‌بان ها با نهادهای حکومتی به موفقیت نرسیده و در آینده، دولت، شهرداری تهران و نهادهای امنیتی و قضایی قادر به پنهان کردن مسئولیت خود در مورد فعالیت‌های غیرقانونی این نیروها نخواهند بود.

ساخت تونل وحشت، ضبط غیرقانونی تصاویر، مشاجره و برخورد فیزیکی مسائلی هستند که به واسطه رفتار متولیان آموزش‌دیده، همواره امکان تکرار وقایع تلخی را برای سرکوب زنان فراهم می‌کند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا