جدیدترین اخبارجهان

دادگاه بلژیک معاهده بحث برانگیز مبادله زندانیان با ایران را تعلیق کرد

معاهده تبادل زندانی ایران و بلژیک تعلیق شد

دادگاه قانون اساسی بلژیک معاهده بحث برانگیز مبادله زندانیان با ایران را تعلیق کرد

بنابر حکم دادگاه قانون اساسی بلژیک، معاهده تبادل زندانی بین جمهوری اسلامی ایران و بلژیک تعلیق شد.

دادگاه مذکور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «به نظر می‌رسد معاهده مورد بحث حق زندگی قربانیان را نقض می‌کند زیرا اجازه می‌دهد فردی که در بلژیک به دلیل ارتکاب یک جرم تروریستی با حمایت ایران محکوم شده، به ایران منتقل شود.» «در واقع، بلژیک می‌داند یا باید بداند که ایران در این مورد، حکم [زندان برای فردی که در بلژیک زندانی بوده] را واقعا اجرا نخواهد کرد.»

تابستان گذشته، با وجود هشدار نهادها و سازمانهای مختلف حقوق بشر بین‌المللی، ایران و بلژیک در رابطه با استرداد زندانی به توافق رسیدند و پارلمان بلژیک نیز به تصویب رساند، اما پس از تصویب این توافق نامه دادگاه تجدید نظر بروکسل با صدور حکمی استرداد اسدالله اسدی، زندانی متهم به اقدامات تروریستی را به ایران یا هر کشور خارجی موقتا ممنوع کرد.

اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت ایران در وین، متهم است که در دی ماه ۱۳۹۷ برای بمب‌گذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در فرانسه اقدام کرده است و بر همین اساس در بهمن سال ۱۳۹۹ به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

وی تیرماه سال ۱۳۹۷ درحالی که ایام تعطیلات خود را در نزدیکی شهر آشافنبورگ واقع در ایالت بایرن آلمان می‌گذراند، با حکم جلبی که توسط دولت بلژیک در اتحادیه اروپا صادر شده بود دستگیر شد.

۱۱ سازمان حقوق بشری ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای نسبت به توافق مذکور با نمایندگان بلژیک ابراز نگرانی شدید کردند. بر همین اساس به اذعان این سازمانها، اجرای این توافق از سیاست های گروگانگیری جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده و امکان پاسخگویی آنها را تضعیف می‌کند.

اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت ایران در وین، متهم است که در دی ماه ۱۳۹۷ برای بمب‌گذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در فرانسه اقدام کرده است و بر همین اساس در بهمن سال ۱۳۹۹ به ۲۰ سال زندان محکوم شد. تبادل مبادله زندانیان بلژیک ایران    تبادل مبادله زندانیان بلژیک ایران  تبادل مبادله زندانیان بلژیک ایران

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا