جدیدترین اخبارجهان

بایدن: ایران را به خاطر حمایت نظامی از روسیه، حماس و گروه‌های تروریستی پاسخگو خواهیم کرد

بایدن: حمایت اسرائیل و اوکراین برای امنیت آمریکا حیاتی است

جو بایدن: ایران را به خاطر حمایت نظامی از روسیه، حماس و گروه‌های تروریستی پاسخگو خواهیم کرد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، شامگاه پنجشنبه در سخنانی که طور زنده پخش شد، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران را به خاطر حمایت نظامی از روسیه، حماس و «گروه‌های تروریستی» پاسخگو خواهد کرد.

جو بایدن که روز گذشته از سفر خود به اسرائیل بازگشته، تصریح کرد درخواست بودجه فوری جهت تامین کمک نظامی به اسرائیل و اوکراین را به کنگره این کشور ارسال خواهد کرد.

او حصول اطمینان از موفقیت اسرائیل و اوکراین را برای امنیت ملی آمریکا و آینده این کشور حیاتی دانست.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه سخنرانی خود جنگ در اوکراین و اسرائیل را به هم گره زد و گفت: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم تروریست‌هایی مانند حماس و مستبدانی مثل پوتین پیروز شوند.

جو بایدن تصریح کرد که گروه حماس و ولادیمیر پوتین تهدیدهای متفاوتی را نمایندگی می‌کنند، اما در یک وجه با هم اشتراک دارند و آن این است که هر دو خواهان نابودی کامل و ریشه‌کن کردن دمکراسی‌ها در همسایگی خود هستند.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه به نقش ایران در حمایت از روسیه در جنگ اوکراین و همچنین پشتیبانی جمهوری اسلامی از حماس و دیگر گروه‌های شبه نظامی پرداخت.

جو بایدن گفت: ایران از روسیه در اوکراین حمایت می‌کند و از حماس و دیگر گروه‌های تروریستی در منطقه نیز حمایت می‌کند. باید اضافه کنم که ما همچنان به پاسخگو کردن آنها ادامه می‌دهیم.

جو بایدن در بخش دیگری از اظهارات خود بار دیگر گروه تروریستی حماس را نماد «شیطان خالص» خواند و تاکید کرد که بازگرداندن شهروندان آمریکایی که توسط این گروه به گروگان گرفته شده‌اند، اولویت اصلی او است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت که با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی صحبت کرده و گفته است که ایالات متحده همچنان به حق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت خود متعهد است.

جو بایدن تاکید کرد که از «مرگ فاجعه‌بار فلسطینی‌ها» در غزه «دلشکسته» است.

با این حال او تصریح کرد که گروه شبه نظامی حماس نماینده مردم فلسطین نیست و از غیرنظامیان در غزه به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

جو بایدن گفت: «تاریخ به ما آموخته است زمانی که تروریست ها بهایی برای ترور خود نمی پردازند، وقتی دیکتاتورها بهایی برای تجاوزات خود نمی پردازند، باعث هرج و مرج و مرگ و ویرانی بیشتر می شوند». آنها به راه خود ادامه می دهند و هزینه و تهدید برای آمریکا و جهان همچنان در حال افزایش است.

سخنرانی بایدن منعکس کننده دیدگاه گسترده ای از تعهدات ایالات متحده در خارج از کشور در زمانی بود که وی با مقاومت سیاسی در برابر بودجه اضافی در داخل مواجه است. انتظار می رود او روز جمعه ۱۰۵ میلیارد دلار از جمله ۶۰ میلیارد دلار برای اوکراین بخواهد که بیشتر آن ذخایر تسلیحاتی ایالات متحده را که قبلاً ارائه کرده بود، دوباره پر می کند.

همچنین ۱۴ میلیارد دلار برای اسرائیل، ۱۰ میلیارد دلار برای تلاش های بشردوستانه، ۱۴ میلیارد دلار برای مدیریت مرز ایالات متحده و مکزیک و مبارزه با قاچاق فنتانیل و ۷ میلیارد دلار برای منطقه هند و اقیانوس آرام، که تایوان را در بر می گیرد، وجود دارد. این پیشنهاد توسط سه نفر آشنا با جزئیات شرح داده شد و قبل از اعلام رسمی اصرار بر ناشناس ماندن داشتند.

جو بایدن گفت: «این یک سرمایه گذاری هوشمندانه است که برای امنیت آمریکا برای نسل ها سود خواهد داشت.»

او امیدوار است که ترکیب همه این موضوعات در یک قانون، ائتلاف لازم را برای تصویب کنگره ایجاد کند. سخنرانی او یک روز پس از سفر پرمخاطره اش به اسرائیل انجام شد، جایی که او پس از حمله وحشیانه ۷ اکتبر توسط گروه تروریستی حماس با این کشور همبستگی نشان داد و برای کمک های بشردوستانه بیشتر به فلسطینی ها فشار آورد.

با ادامه بمباران نوار غزه و تدارک تهاجم زمینی توسط اسرائیل، بایدن بر تلفات مرگباری که درگیری برای غیرنظامیان در آنجا وارد کرده است، تاکید کرد و گفت که «دلش از از-دست‌دادن غم انگیز جان فلسطینی ها شکسته شده است.»

جو بایدن گفت: «اسرائیل و فلسطینی ها به طور مساوی سزاوار زندگی در امنیت، عزت و صلح هستند. وی همچنین با اشاره به قتل یک پسر ۶ ساله فلسطینی آمریکایی نسبت به افزایش موج یهودی ستیزی و اسلام هراسی در ایالات متحده هشدار داد.

او گفت «به تمام کسانی که صدمه می زنید، می خواهم بدانید که شما را می بینم. شما متعلق به این کشور هستید و می خواهم این را به شما بگویم. شما همه آمریکایی هستید.»

از آنجایی که جو بایدن به دنبال یک دوره دوم در کمپین انتخاباتی است که احتمالاً به احساس رای دهندگان در مورد اقتصاد بستگی دارد، او مراقب بود که تأکید کند که این هزینه ها برای کارگران ایالات متحده شغل ایجاد می کند و به ساخت موشک در آریزونا و گلوله های توپخانه در پنسیلوانیا، اوهایو و تگزاس اشاره کرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا