جدیدترین اخبارجهان

تلاش بایدن برای مهار جنگ اسرائیل و حماس با گسترش درگیری در چند جبهه

بایدن هر راه حل ممکن را امتحان می‌کند به جز احمقانه‌ترین راه، آتش بس در غزه

تلاش بایدن برای مهار جنگ اسرائیل و حماس با گسترش درگیری در چند جبهه

در حالی که دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، حملات زمینی خود را در غزه گسترش می دهد، تهدیدات جمهوری اسلامی به تلافی به خاطر حملات هوایی که منجر به کشته شدن یک افسر ارشد نظامی شد و ادامه حملات گروه های مورد حمایت تهران در منطقه، احتمال وقوع یک جنگ همه جانبه را در خاورمیانه افزایش می دهد.

این خطری است که جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده نمی تواند از عهده آن برآید چراکه او در سال ۲۰۲۴ در آستانه انتخابات است.

تلاش بایدن برای مهار جنگ اسرائیل و حماس با گسترش درگیری در چند جبهه
تلاش بایدن برای مهار جنگ اسرائیل و حماس با گسترش درگیری در چند جبهه

اوایل این هفته تهران قول انتقام برای آنچه که ترور سید رضی موسوی، مشاور ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه خواند، داد.

گفته می‌شود که موسوی در تامین تسلیحات به حزب‌الله، شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در لبنان و سوریه که حملات خود را از مرز شمالی اسرائیل برای همبستگی با فلسطینی‌های غزه تشدید می‌کنند، دست داشته است. اسرائیل از تایید کردن اینکه پشت حمله هوایی که منجر به کشته شدن موسوی شد، خودداری کرد.

درگیری گسترش می یابد

بلافاصله پس از شروع جنگ غزه، ایالات متحده دارایی های نظامی خود را به عنوان یک عامل بازدارنده به خاورمیانه منتقل کرد و به تهران و نیروهای نیابتی آن تلگراف زد تا در خارج درگیری ها بمانند. با این حال، در سراسر منطقه، نشانه هایی وجود دارد که درگیری در حال گسترش است.

روز دوشنبه، بایدن در پاسخ به حمله پهپادی که منجر به زخمی شدن سربازان در پایگاه نظامی آمریکا در اربیل، شمال عراق شد، دستور حملات ضروری و متناسب به کتائب حزب‌الله، شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق را صادر کرد.

بغداد حملات آمریکا را اقدامی خصمانه و نقض حاکمیت خود محکوم کرد. اما با وجود حدود ۳۵۰۰ سرباز آمریکایی در عراق و سوریه که مستقیماً در خط آتش قرار دارند، تحلیلگران می‌گویند بایدن چاره‌ای جز پاسخ دادن نداشت.

روز سه‌شنبه، شبه‌نظامیان حوثی یمن که تحت حمایت جمهوری اسلامی هستند، موسوم به انصارالله، مسئولیت حمله موشکی به یک کشتی کانتینری در دریای سرخ را بر عهده گرفتند. این آخرین مورد از یک رشته حملات به کشتیرانی جهانی در هفته های اخیر است که واشنگتن را بر آن داشته تا یک ائتلاف نیروهای دریایی چندملیتی برای گشت زنی در آبراه ها تشکیل دهد.

مایکل نایتز، یکی از همکاران موسسه واشنگتن که بر شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق و سوریه متمرکز است، گفت که گسترش درگیری اجتناب ناپذیر است زیرا گروه های مورد حمایت جمهوری اسلامی برای نشان دادن حمایت خود از حماس رقابت می کنند.

وی با اشاره به گروه‌هایی در منطقه با سطوح مختلف گفت برخی از بازیگران در محور مقاومت، مانند حوثی‌ها، تلاش می‌کنند نشان دهند که بیش از سایر جناح‌های عراقی یا لبنانی یا سوری به این هدف پایبند هستند. یعنی نزدیکی نظامی و سیاسی به تهران.

وی افزود دریای سرخ نگرانی واقعی است زیرا بازدارندگی حوثی‌ها بسیار سخت‌تر است، به ویژه به این دلیل که هیچ‌کس نمی‌خواهد روند صلح عربستان سعودی را مختل کند. از سال ۲۰۲۲، عربستان سعودی و شورشیان حوثی در یمن در حال مذاکره برای آتش بس دائمی برای پایان دادن به جنگ هشت ساله خود هستند.

تلاش بایدن برای مهار جنگ اسرائیل و حماس با گسترش درگیری در چند جبهه
تلاش بایدن برای مهار جنگ اسرائیل و حماس با گسترش درگیری در چند جبهه

در آستانه جنگ

از زمان آغاز درگیری غزه، اسرائیل مشغول درگیری های فرامرزی شدید با حزب الله لبنان شده است.

الیشوا ماچلیس، مدرس ارشد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه بار ایلان، گفت وضعیت واقعاً در آستانه جنگ است.

ده ها هزار اسرائیلی در انتظار حمله حزب الله از شهرهای مرزی تخلیه شده اند. ماچلیس گفت که این یک وضعیت غیرقابل تحمل است که ممکن است افکار عمومی را به نفع گسترش جنگ در شمال سوق دهد.

دولت نتانیاهو گفته است که اقدام نظامی برای اطمینان از بازگشت شهروندان اسرائیلی به خانه‌های خود کنار گذاشته نشده است.

خطر جنگ اسرائیل و جمهوری اسلامی

عمر رحمان، عضو شورای خاورمیانه در امور جهانی گفت تصمیم اسرائیل برای ترور یکی از اعضای عالی رتبه سپاه پاسداران در دمشق یک تحریک بزرگ است.

او گفت جمهوری اسلامی تاکنون از دخالت مستقیم دور بوده است، اما اگر فرماندهان آن هدف قرار بگیرند، برای ادامه مسیر خود با مشکل مواجه خواهد شد.

 اسرائیل دست داشتن در قتل موسوی را نه تایید و نه رد می کند.

 یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل اذعان کرد که این کشور در یک جنگ چندجانبه قرار دارد و در هفت جبهه از جمله غزه، کرانه باختری، لبنان، سوریه، عراق، یمن و جمهوری اسلامی مورد حمله قرار گرفته است.

تلاش بایدن برای مهار جنگ اسرائیل و حماس با گسترش درگیری در چند جبهه
تلاش بایدن برای مهار جنگ اسرائیل و حماس با گسترش درگیری در چند جبهه

 فشار بر اسرائیل

 در حالی که پرزیدنت بایدن خود را برای انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ آماده می کند و نظرسنجی ها نشان می دهد که اکثر آمریکایی ها با مدیریت او در غزه موافق نیستند، او مایل است از یک جنگ گسترده تر جلوگیری کند. دولت بایدن به طور خصوصی از اسرائیل خواسته است در رابطه با لبنان خویشتن داری کنند.

 در مورد غزه، ایالات متحده به طور فزاینده‌ای درخواست‌های علنی و فوری از اسرائیل برای انتقال به مرحله محدودتر و جراحی‌تر جنگ کرده است. با این حال، حملات اسرائیل تشدید شده است. از شب کریسمس، حملات هوایی این کشور باعث کشته شدن صدها فلسطینی شده است که بسیاری از آنها در اردوگاه های آوارگان هستند.

 نتانیاهو در اظهاراتی که روز دوشنبه توسط حزب لیکود منتشر شد، گفت ما در روزهای آینده در حال گسترش جنگ هستیم.

 فشار ایالات متحده بر اسرائیل روز سه شنبه ادامه یافت، زیرا آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی با ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل در واشنگتن دیدار کردند. در میان موضوعات مرتبط با غزه، این نشست بر روی انتقال به مرحله متفاوت جنگ برای به حداکثر رساندن تمرکز بر اهداف با ارزش حماس و گام‌های عملی برای بهبود وضعیت انسانی و به حداقل رساندن آسیب به غیرنظامیان تمرکز داشت. 

 این نشست جدیدترین در یک تعامل دیپلماتیک چند ماهه توسط دستیاران ارشد بایدن با سهامداران در سرتاسر منطقه است که بر کمک های بیشتر به مردم غزه و قراردادهای آزادی گروگان ها فشار می آورد، حتی در حالی که به اسرائیل کمک های نظامی و حمایت دیپلماتیک ادامه می دهد.

 در سازمان ملل، لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده، با کشورهای عربی همکاری کرد تا به قطعنامه‌ای در مورد توقف موقت در جنگ و مکانیسم‌های ارسال کمک‌های بشردوستانه دست یابند که واشنگتن می‌توانست از آن خودداری کند تا شورای امنیت آن را تصویب کند.

 ایالات متحده و اسرائیل می گویند که آتش بس در این مرحله به حماس اجازه می دهد تا دوباره سازماندهی کند. 

تلاش بایدن برای مهار جنگ اسرائیل و حماس با گسترش درگیری در چند جبهه

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا