جدیدترین اخبارجهان

وال استریت ژورنال: تنش بین اسرائیل و جمهوری اسلامی ترس از درگیری بزرگتر را تشدید می‌کند

اسرائیل می‌گوید دیپلماسی، حملات حزب الله و دیگر شبه نظامیان مورد حمایت تهران را متوقف نمی‌کند

وال استریت ژورنال: تنش بین اسرائیل و ایران ترس از درگیری بزرگتر را تشدید می کند

شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی و نیروهای اسرائیلی در سراسر مرز شمالی اسرائیل تیراندازی کردند در حالی که رهبران اسرائیل هشدار دادند که زمان برای تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها در آن منطقه رو به پایان است و این نگرانی‌ها را تشدید می‌کند که جنگ غزه به یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر از جمله لبنان و سوریه سرایت کند. 

وال استریت ژورنال: تنش بین اسرائیل و جمهوری اسلامی ترس از درگیری بزرگتر را تشدید می کند
وال استریت ژورنال: تنش بین اسرائیل و جمهوری اسلامی ترس از درگیری بزرگتر را تشدید می کند

بنی گانتز، یکی از اعضای ارشد کابینه جنگی اسرائیل، روز چهارشنبه گفت کرونومتر برای راه حل دیپلماتیک در حال اتمام است. اگر دنیا و دولت لبنان برای جلوگیری از شلیک به ساکنان شمالی اسرائیل و فاصله گرفتن حزب الله از مرزها اقدامی نکنند، ارتش اسرائیل این کار را انجام خواهد داد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد روز چهارشنبه پس از شلیک موشک توسط شبه نظامیان حزب الله لبنان به اسرائیل، به تیراندازی پاسخ داد. در حمله هوایی جداگانه اسرائیل در روز چهارشنبه سه نفر از جمله دو شهروند لبنانی-استرالیایی کشته شدند. یک شبه‌نظامی عراقی مورد حمایت جمهوری اسلامی مسئولیت هواپیمای بدون سرنشین حامل مواد منفجره را بر عهده گرفت که در بخشی از بلندی‌های جولان که توسط اسرائیل ضمیمه شده بود سقوط کرد.

ارتش اسرائیل روز پنجشنبه یک هواپیمای بدون سرنشین دیگر از لبنان را در منطقه کرایوت در شمال اسرائیل را رهگیری کرد.

افزایش خشونت‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که روز دوشنبه در یک حمله هوایی در سوریه، یک مقام ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که بر شبکه‌ای از گروه‌های شبه‌نظامی در سراسر خاورمیانه نظارت دارد، کشته شد. به طور گسترده تصور می شود که اسرائیل این حمله را انجام داده است اما مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است. در مراسم تشییع جنازه با حضور هزاران نفر در تهران در روز پنجشنبه، رهبران جمهوری اسلامی قول دادند که انتقام قتل سید رضی موسوی را بگیرند.

تشدید خشونت ها در امتداد مرزهای شمالی اسرائیل این نگرانی را ایجاد می کند که جنگ آن با حماس در غزه می تواند به یک رویارویی همه جانبه با جنبش ستیزه جوی حزب الله لبنان و طیفی از دیگر گروه های شبه نظامی متحد جمهوری اسلامی در سراسر منطقه تبدیل شود. اسرائیل و حزب الله از زمان حمله حماس در ۷ اکتبر که مناقشه کنونی را آغاز کرد، مرتباً به تبادل آتش پرداخته اند، اما فشارهای بین المللی، از جمله دولت بایدن، تاکنون به مهار جبهه اسرائیل و لبنان کمک کرده است.

بوآز گانور، رئیس دانشگاه رایشمن اسرائیل، وضعیت کنونی را تشدید کنترل‌شده خواند، زیرا اسرائیل و حزب‌الله هر دو هنوز تمایلی به برداشتن گام‌هایی ندارند که می‌تواند به یک جنگ گسترده‌تر تبدیل شود. او گفت که یک درگیری تمام عیار بین حزب الله و اسرائیل به نفع بازیگران مختلف درگیر به ویژه ایالات متحده نیست.

وال استریت ژورنال: تنش بین اسرائیل و جمهوری اسلامی ترس از درگیری بزرگتر را تشدید می کند
وال استریت ژورنال: تنش بین اسرائیل و جمهوری اسلامی ترس از درگیری بزرگتر را تشدید می کند

یک رویارویی تمام عیار بین اسرائیل و حزب الله می تواند برای هر دو طرف ویرانگر باشد. حزب الله با ده ها هزار جنگنده آزمایش شده و زرادخانه موشک و سایر تسلیحات ارائه شده توسط جمهوری اسلامی، دشمنی بسیار تواناتر از حماس است. در جریان آخرین جنگ بین اسرائیل و حزب‌الله در سال ۲۰۰۶، اسرائیل لبنان را به شدت بمباران کرد، از جمله فرودگاه بیروت و دیگر زیرساخت‌های غیرنظامی، در حالی که از طرف حزب‌الله موشک‌هایی به اسرائیل می‌بارید.

مهار خصومت‌ها بین اسرائیل، حزب‌الله و سایر گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی، یکی از اهداف دیپلماتیک اصلی دولت بایدن و دیگر دولت‌های غربی در طول جنگ کنونی بوده است.

وال استریت ژورنال گزارش داد که دولت بایدن با موفقیت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را متقاعد کرد که یک حمله پیشگیرانه علیه حزب الله را چند روز پس از حمله ۷ اکتبر لغو کند.

دانیل هاگاری سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که اسرائیل در حال پاسخ به آتش حزب الله است و از آغاز جنگ بیش از ۱۵۰ شبه نظامی از جمله ۱۲۹ عضو حزب الله را در لبنان کشته است. ارقام را نمی توان به طور مستقل تأیید کرد.

حزب‌الله بهای گزافی را برای اقدامات خود می‌پردازد و اگر به این کار ادامه دهد، بهای بالاتری نیز خواهد پرداخت.

درگیری‌های آرام در اسرائیل و لبنان به موازات تهاجم اسرائیل به حماس در غزه رخ داده است که به گفته مقامات غزه از ۷ اکتبر تاکنون بیش از ۲۱۰۰۰ نفر که بیشتر آنها زن و کودک هستند کشته شده‌اند. . این تعداد هم شامل شبه نظامیان و هم جنگجویان می شود. به گفته اسرائیل، حماس بیش از ۱۲۰۰ نفر را که بیشتر آنها غیرنظامی بودند، در جریان تهاجم به داخل اسرائیل در ۷ اکتبر کشته است.

به گفته دفتر نخست وزیری اسرائیل، از زمان آغاز جنگ، درگیری ها بیش از ۲۳۰ هزار نفر را از خانه های خود در جنوب و شمال اسرائیل آواره کرده است. همچنین بیش از ۷۰۰۰۰ نفر را از جنوب لبنان آواره کرده است.

کریات شمونا با ۲۴۰۰۰ نفر، بزرگترین شهر شمال اسرائیل است که از آغاز جنگ تخلیه شده است و بارها هدف آتش حزب الله قرار گرفته است. آویهای شترن، شهردار کریات شمونا، گفت که روز چهارشنبه، ۱۶ خمپاره به سمت شهر شلیک شد که به خانه ها و زیرساخت های عمومی آسیب وارد شد.

اشترن گفت که تا زمانی که حزب‌الله از مرز دور نشود و دولت بتواند امنیت را تضمین کند، از ساکنانش نمی‌خواهد به شهر بازگردند. او گفت ما منتظر روزی نخواهیم بود که هزاران نفر از حصار عبور کنند و شاهد وحشتی باشیم که در جنوب اسرائیل رخ داد.

وال استریت ژورنال: تنش بین اسرائیل و جمهوری اسلامی ترس از درگیری بزرگتر را تشدید می کند
وال استریت ژورنال: تنش بین اسرائیل و جمهوری اسلامی ترس از درگیری بزرگتر را تشدید می کند

در سرتاسر منطقه، مجموعه‌ای از گروه‌های شبه‌نظامی متحد جمهوری اسلامی در درگیری‌ها در کنار حماس قرار گرفته‌اند، از جمله شورشیان حوثی یمن، که حملاتی را به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ انجام داده‌اند که معتقدند به سمت اسرائیل حرکت می‌کنند و مسیر حیاتی کشتیرانی جهانی را مختل کرده‌اند. 

کشته شدن موسوی، فرمانده ارشد سپاه، تنش ها با جمهوری اسلامی را بیشتر کرد. سرلشکر حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سخنرانی روز پنجشنبه خود در مراسم تشییع جنازه، گفت که موسوی یکی از مهم‌ترین رهبران این سازمان است و به گفته دولت، جمهوری اسلامی در زمان و مکان مناسب انتقام خود را خواهد گرفت.

یک مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اوایل این هفته گفت که حمله ۷ اکتبر به عنوان انتقام از قتل قاسم سلیمانی، رهبر ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ژانویه ۲۰۲۰ توسط آمریکا انجام شده است. مقامات جمهوری اسلامی بعداً این بیانیه را کم اهمیت جلوه دادند و گفتند که این حمله ابتکار فلسطین بوده است.

رگبار از لبنان در روز چهارشنبه پس از حمله هوایی اسرائیل رخ داد که در آن سه نفر از جمله دو شهروند استرالیایی-لبنانی دوگانه کشته شدند. استرالیا روز پنجشنبه کشته شدن دو شهروند خود را تایید کرد و گفت که در حال بررسی ادعاهای حزب الله مبنی بر ارتباط یکی از افراد با این گروه است.

وال استریت ژورنال: تنش بین اسرائیل و جمهوری اسلامی ترس از درگیری بزرگتر را تشدید می کند

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا