جدیدترین اخبارجهان

بایدن تحت فشار به دلیل درگیری آمریکا با نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی

جمهوری خواهان دولت بایدن را تحت فشار قرار می دهند تا قدرت بیشتری در برابر گروه های مورد حمایت جمهوری اسلامی نشان دهد

بایدن تحت فشار به دلیل درگیری آمریکا با نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی

جو بایدن، رئیس جمهور ناتوان ایالات متحده با فشار فزاینده ای از سمت راست خود مواجه است تا با سرعت مداوم حملات به نیروهای آمریکایی در سراسر خاورمیانه، جایی که مواضع آمریکایی ها نزدیک به ۱۰۰ بار مورد حمله قرار گرفته و کشتی های تجاری در دریای سرخ مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند، بیشتر پاسخ دهد.

بایدن تحت فشار به دلیل درگیری آمریکا با نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی
بایدن تحت فشار به دلیل درگیری آمریکا با نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی

موج حملات گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی در سراسر منطقه، که نزدیک به دو ماه پیش در ۱۷ اکتبر و در بحبوحه جنگ اسرائیل و حماس در غزه آغاز شد، تسلیم نشده و خشم فزاینده‌ای را در کاپیتول هیل برانگیخته است.

میچ مک کانل، رهبر اقلیت سنا (رئیس کالیفرنیا) در جلسه روز چهارشنبه گفت که بایدن باید بر وظیفه ای که در دست دارد تمرکز کند. جلوگیری از جمهوری اسلامی.

مک کانل گفت که این گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی منصرف نشده‌اند، آنها معتقدند که می‌توانند با مصونیت از مجازات تلاش کنند آمریکایی‌ها را بکشند و از بایدن خواست درمورد تهدیدهایی که با آن روبرو هستیم جدی رفتار کند.

نامزدهای جمهوریخواه ریاست جمهوری نیز در صحنه مناظره بایدن را فراخواندند. ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، کهنه سرباز نیروی دریایی، گفته است که نیروهای آمریکایی در خاورمیانه اردک نشسته هستند. و نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی، سفیر سابق سازمان ملل، بایدن را به مماشات با جمهوری اسلامی متهم کرده است.

هیلی درباره جمهوری اسلامی گفت آنها فقط به قدرت پاسخ می دهند. شما باید به آنها مشت بزنید، باید آنها را محکم بکوبید و این را به آنها اطلاع دهید. بر اساس آخرین برآورد پنتاگون، از ۱۷ اکتبر، گروه های مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق و سوریه ۹۲ بار به پایگاه ها و نیروهای آمریکایی حمله کرده اند.

ایالات متحده همچنین چندین بار با شورشیان حوثی در یمن درگیر شده است. حوثی‌ها، که از سوی جمهوری اسلامی نیز حمایت می‌شوند، با هواپیماهای بدون سرنشین به سمت کشتی‌های آمریکایی شلیک کرده و به کشتی‌های تجاری حمله کرده‌اند، از جمله ربودن موفقیت‌آمیز یک کشتی تجاری در ماه گذشته.

این حملات در دریای سرخ است، جایی که حدود ۱۰ درصد تجارت جهان هر ساله از آن عبور می کند.

با انباشته شدن حملات و برانگیختن انتقادها، مقامات دفاعی استدلال می‌کنند که هدف اصلی مهار جنگ اسرائیل و حماس و جلوگیری از درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر است و واشنگتن اقدامات متناسبی را علیه شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی انجام می‌دهد.

بایدن تحت فشار به دلیل درگیری آمریکا با نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی
بایدن تحت فشار به دلیل درگیری آمریکا با نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی

نکته خطرناک این است که ایالات متحده با آتش بازی می کند و این نگرانی را ایجاد می کند که یک گام اشتباه می تواند موجی از خشونت را افزایش دهد.

تاناسیس کامبانیس، مدیر Century International، یک اندیشکده مترقی، گفت ما در شرایط واقعا وحشتناک، ناپایدار و آسیب پذیری هستیم. حتی اگر جمهوری اسلامی و آمریکا خواهان یک جنگ گسترده‌تر نباشند، تولید آن برای محاسبات اشتباه آسان است.

شبه‌نظامیانی که در خاورمیانه علیه ایالات متحده جنگ می‌کنند، سال‌هاست که این کار را انجام می‌دهند بین سال‌های ۲۰۲۱ تا اوایل سال ۲۰۲۳ حدود ۷۰ حمله به نیروهای آمریکایی صورت گرفت که بسیاری از آنها توسط گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق و جاهای دیگر صورت گرفت.

اما آغاز جنگ اسرائیل و حماس باعث تعداد بی سابقه حملات در یک بازه زمانی کوتاه شد.

تحلیلگران می‌گویند که گروه‌های شبه‌نظامی و جمهوری اسلامی می‌خواهند پیام همبستگی با مردم فلسطین ارسال کنند، در حالی که آنها همچنین در برابر افزایش حضور نظامی ایالات متحده، از جمله کشتی‌های هواپیمابر آمریکایی و زیردریایی‌های هسته‌ای در منطقه مقاومت می‌کنند.

جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن باید نشان دهند که در بحبوحه جنگ ویرانگر غزه علیه ایالات متحده عمل می کنند، اما به گفته تحلیلگران، تهران، مانند واشنگتن، نمی خواهد خیلی چیزها را دور از قبل بردارد.

ایالات متحده با دو جنگ بزرگ در غزه و اوکراین دست و پنجه نرم می کند. با درگیری‌های داغ واشنگتن، هدف اصلی دولت بایدن اطمینان از عدم وقوع جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر در خاورمیانه است.

سرلشکر پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده در بازدارندگی گروه های شبه نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی موفق است.

رایدر گفت این بدان معنا نیست که چالش‌های مرتبط با حمله نیابتی جمهوری اسلامی به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه یا شلیک موشک‌های شورشیان به کشتی‌های بین‌المللی چیزی نیست که ما نباید جدی بگیریم.

اما ما آن مشکلات را به روشی که انجام داده‌ایم حل خواهیم کرد. و ما همچنان بر نه تنها بازدارندگی، بلکه بر محافظت از نیروی خود بسیار متمرکز خواهیم بود.

مایکل نایتز، کارشناس عراق و ایران در موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، گفت که ایالات متحده موفق شده است نبرد را در سطحی متناسب نگه دارد، و در حالی که در یک تیتر خوب به نظر نمی رسد، در واقعیت بدون تهدید واقعی وجود دارد. 

نایتز خاطرنشان کرد که هیچ یک از نیروهای آمریکایی در حملات اخیر کشته نشده اند و به نظر می رسد که گروه های شبه نظامی در حال طراحی حملات موشکی و پهپادی برای جلوگیری از تلفات هستند.

نایتز گفت آنها شانس بسیار محدودی برای ضربه زدن به آمریکایی ها دارند، و گاهی اوقات حملات کاملاً هدف قرار می گیرند، زیرا سلاح های بزرگ حتی در داخل پایگاه ها فرود نیامده اند. او گفت سلاح های زیادی وجود داشته است، اما همه آنها در دسته بندی مودبانه قرار می گیرند، به این معنی که ما عمدتاً به حملات تک هواپیماهای بدون سرنشین نگاه می کنیم که ایالات متحده فقط می تواند برای صبحانه بخورد.

اما نایتز گفت که بازدارندگی حوثی‌ها در نزدیکی یمن شکست خورده است و ممکن است ایالات متحده عمدا از انجام حملات مخرب‌تر خودداری کند. وی افزود که یکی از دلایل این خویشتن داری می تواند جلوگیری از شکست مذاکرات صلح در یک جنگ طولانی مدت بین شورشیان حوثی و دولت یمن باشد که هر دو در آتش بس شکننده ای قرار دارند.

نایتز گفت ایالات متحده نمی‌خواهد روند صلح را مختل کند و حوثی‌ها از آن نهایت استفاده را می‌برند، زیرا می‌دانند که در حال حاضر می‌توانند هر کاری که بخواهند انجام دهند. آنها بخشی از پازل های بازدارنده هستند که در آن ایالات متحده کمترین عملکرد را دارد.

بایدن تحت فشار به دلیل درگیری آمریکا با نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی
بایدن تحت فشار به دلیل درگیری آمریکا با نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی

حوثی‌ها، مانند حزب‌الله لبنان، یک جناح برجسته مورد حمایت جمهوری اسلامی هستند و در جنگ با دولت یمن به نبردهای خود دست یافته‌اند. این اقدامات آنها را در مقایسه با سایر گروه‌های شبه‌نظامی در حوزه جمهوری اسلامی به یک نیروی جنگی قدرتمندتر تبدیل کرده است.

نماینده مایکل مک کال (تگزاس)، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، بایدن را به دلیل شکست در توقف حملات حوثی ها مورد انتقاد قرار داد و خواستار اقدام بیشتر علیه این گروه، از جمله یک سازمان تروریستی خارجی (FTO) شد.

مک کال در بیانیه‌ای گفت این دولت با اولویت دادن به سیاست بر امنیت، حوثی‌ها را جسور کرد و آنها را قادر ساخت تسلیحات پیشرفته‌تری تولید کنند، روابط با جمهوری اسلامی را عمیق‌تر کنند و کنترل خود را بر میلیون‌ها بی‌گناه یمنی مستحکم کنند.

واضح است که حوثی‌ها تهدیدی برای یمن، شرکای ما در سراسر خاورمیانه، نظامیان و شهروندان آمریکایی در منطقه، و آزادی دریانوردی و تجارت جهانی هستند.

تعیین سازمان FTO می‌تواند راه‌های جدیدی را برای بازدارندگی حوثی‌ها از جمله محدود کردن تأمین مالی این گروه باز کند.

جیسون بلازاکیس، مدیر مرکز تروریسم، افراط گرایی و مبارزه با تروریسم در مؤسسه مطالعات بین المللی میدلبری، گفت که نامگذاری FTO به ایالات متحده کمک خواهد کرد و احتمالاً مذاکرات صلح حوثی و یمن را به خطر نمی اندازد.

وی گفت این نشانه نارضایتی آمریکا از اقدام جمهوری اسلامی خواهد بود. وی گفت باید پاسخی به حوثی‌ها به دلیل فعالیت‌های نامطلوب آنها داده شود. آنها به طور فزاینده ای جنگ طلب شده اند. این را نمی توان نادیده گرفت.

ایالات متحده همچنین در حال بررسی یک کارگروه دریایی است که متشکل از کشتی‌های مهاجم از چندین کشور برای دفاع از کشتی‌ها در برابر تهدیدات حوثی‌ها در دریای سرخ است.

احتمالاً تا زمانی که جنگ اسرائیل برای شکست حماس در غزه ادامه دارد، درگیری ها بالا خواهد بود و عواقب ویرانگری برای غیرنظامیان در آنجا خواهد داشت. وزیر دفاع اسرائیل روز پنجشنبه گفت که جنگ غزه ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

لارنس ویلکرسون، سرهنگ بازنشسته ایالات متحده که قبلا در زمان کالین پاول، وزیر امور خارجه سابق آمریکا خدمت می کرد، گفت اگر بایدن می خواهد از خارج شدن منازعه در خاورمیانه جلوگیری کند، باید جنگ غزه را به یک راه حل برساند.

او گفت تا زمانی که تصمیم نگیریم اساساً مقداری برق خود را کاهش دهیم و اجازه دهیم اوضاع حل شود، آنها این کار را نمی کنند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا