جدیدترین اخبارجهان

لرد کامرون: حمایت بریتانیا از اسرائیل بی قید و شرط نیست

وزیر امور خارجه بریتانیا در حالی که ترس شدید خود را برای غیرنظامیان غزه ابراز می کند، میگوید حمایت بریتانیا از اسرائیل بدون قید و شرط نیست

لرد کامرون: حمایت بریتانیا از اسرائیل بی قید و شرط نیست

شش ماه پس از حمله حماس که جرقه بمباران غزه را به دنبال داشت، اعتراضات بیشتر در تل آویو در شنبه شب به نخست وزیر اسرائیل نشان داد نتانیاهو در حالی با فشار داخلی فزاینده ای مواجه است که رهبران آمریکایی و بریتانیایی به خشم بین المللی در مورد کشتار امدادگران ادامه دادند.

لرد کامرون: حمایت بریتانیا از اسرائیل بی قید و شرط نیست
لرد کامرون: حمایت بریتانیا از اسرائیل بی قید و شرط نیست

دیوید کامرون روز یکشنبه بار دیگر بر این باور خود تاکید کرد که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد اما هشدار داد که نیروهای دفاعی این کشور باید از قوانین بین‌المللی پیروی کنند.

لرد کامرون در ساندی تایمز نوشت البته حمایت ما بی قید و شرط نیست ما انتظار داریم که چنین دموکراسی موفق و سربلندی از قوانین بشردوستانه بین‌المللی تبعیت کند، حتی اگر به این شکل به چالش کشیده شود.

اسرائیلی ها بر سر رویکرد نتانیاهو و دولتش اختلاف نظر دارند. شنبه شب، بستگان افرادی که در ۷ اکتبر توسط حماس ربوده شده بودند به تظاهرات سراسر اسرائیل پیوستند تا از نخست وزیر درخواست استعفا کند و دولت به توافقی بر سر بازگرداندن گروگان ها دست یابد.

این تظاهرات ساعاتی پس از آن آغاز شد که ارتش اسرائیل جسد گروگان الاد کتزیر را که گمان می‌رود پس از ماه‌ها اسارت در ماه ژانویه توسط جهاد اسلامی کشته شده بود، پس گرفته است.

کارمیت، خواهر کاتزیر در بیانیه ای گفت اگر معامله به موقع اتفاق می افتاد، او می توانست نجات پیدا کند. رهبری ما بزدل است و ملاحظات سیاسی را هدایت می کند و به همین دلیل است که توافق اتفاق نیفتاد.

نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) هفت کارگر خیریه از جمله مردان بریتانیایی جان چپمن، جیمز هندرسون و جیمز کربی را که در غزه بودند تا بسته‌های غذای آشپزخانه مرکزی جهانی (WCK) را به هزاران نفر از مردمی که با گرسنگی مواجه بودند برسانند، به قتل رساندند.

لرد کامرون: حمایت بریتانیا از اسرائیل بی قید و شرط نیست
لرد کامرون: حمایت بریتانیا از اسرائیل بی قید و شرط نیست

لرد کامرون گفت قتل غم انگیز و غیرقابل اجتناب کارکنان امداد رسان آشپزخانه مرکزی جهانی یادآوری وحشتناک بودن هزینه درگیری غزه بود.

در این مناسبت، شکی نیست که مقصر کجاست تحقیقات اسرائیل قبلاً فرآیندهای ناکافی و رفتار غیرقابل قبول پرسنل ارتش اسرائیل درگیر را برشمرده است. این هرگز نباید دوباره تکرار شود.

وعده کمک در میان پرسش ها در مورد فروش تسلیحات بریتانیا

وزیر امور خارجه همچنین گفت که بریتانیا تا جایی که می‌توانیم برای دریافت مواد غذایی و کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان محبوس در منطقه درگیری ادامه می‌دهد.

لرد کامرون با هشدار به فاجعه بار بودن قحطی در غزه، بسته ۹.۷ میلیون پوندی بریتانیا را برای حمایت از یک کریدور دریایی برنامه ریزی شده از قبرس اعلام کرد. یک کشتی نیروی دریایی سلطنتی نیز در حال اعزام به شرق مدیترانه بود.

اما کمک‌ها تفاوتی ایجاد نمی‌کنند مگر اینکه به درستی توزیع شوند. وی گفت که تضمین رفع تعارض برای کاروان های کمک رسانی و سایر کارهای بشردوستانه ضروری است. ما به دنبال این هستیم که نماینده سازمان‌های بشردوستانه در کوگات، نهاد اسرائیلی که به این مسائل در غزه رسیدگی می‌کند، کرسی داشته باشد.

در همین حال، وزارت امور خارجه بریتانیا به بررسی توصیه های حقوقی در مورد اینکه آیا اسرائیل تعهد کافی به قوانین بشردوستانه نشان نمی دهد یا خیر، ادامه می دهد.

لرد کامرون: حمایت بریتانیا از اسرائیل بی قید و شرط نیست
لرد کامرون: حمایت بریتانیا از اسرائیل بی قید و شرط نیست

بیش از ۶۰۰ حقوقدان و دانشگاهیان هفته گذشته نامه ای را امضا کردند و هشدار دادند که دولت با ادامه تسلیح اسرائیل قوانین بین المللی را نقض می کند. اما یک دادستان کل سابق گفت که تحریم تسلیحاتی اسرائیل اعتماد بین‌المللی به بریتانیا را به عنوان یک شریک صادراتی به خطر می‌اندازد.

به گفته سر مایکل الیس، نماینده پارلمان، کسانی که از بریتانیا می خواهند فروش تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند، نشانه فضیلت هستند، که استدلال کرده است که تحریم تسلیحاتی گامی نادرست از نظر استراتژیک، اقتصادی و اخلاقی خواهد بود.

او نوشت بریتانیا تسلیحات بسیار بیشتری به عربستان سعودی، قطر، مصر و بسیاری دیگر از غیر دموکراسی‌ها می‌فرستد و استدلال می‌کند چگونه می‌توانیم فروش مستمر به قطر را که در واقع پناهگاه رهبران حماس است، در حالی که امتناع می‌کند، توجیه کنیم. در حالی که اسرائیل با تروریست ها می جنگد، به اسرائیل تسلیحات می دهد؟

در ایالات متحده، بیش از ۳۲ نفر از دموکرات‌های کنگره، از جمله نانسی پلوسی، متحد کلیدی بایدن، روز شنبه به رئیس‌جمهور نامه نوشتند و خواستار توقف انتقال تسلیحات به اسرائیل شدند. با توجه به حملات اخیر علیه امدادگران و بحران انسانی روزافزون، ما معتقدیم که این کار غیرقابل توجیه است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا