جدیدترین اخبارجهان

ببر کاغذی جمهوری اسلامی بالاخره نمایان شد

اسرائیل ضربه چکشی به سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی آن در سوریه وارد کرده که نشان دهنده ضعف سران متعصب تهران است

ببر کاغذی جمهوری اسلامی بالاخره نمایان شد

هدف اولیه کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق که در هفته جاری مورد حمله هوایی اسرائیل قرار گرفت، احتمالاً هرگز صدور ویزا برای کسانی که مایل به سفر به جمهوری اسلامی هستند نبوده است. کارکرد واقعی آن ظاهرا این بوده است که به عنوان یک مرکز فرماندهی و کنترل برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عمل کند و تهران را قادر می‌سازد تا شبکه تروریستی خود را در سراسر خاورمیانه از قلب دمشق اداره کند.

ببر کاغذی جمهوری اسلامی بالاخره نمایان شد
ببر کاغذی جمهوری اسلامی بالاخره نمایان شد

از زمانی که حماس حملات مرگبار خود را علیه اسرائیل در ۷ اکتبر آغاز کرد، کنسولگری به عنوان مرکز اصلی فرماندهی منطقه ای تهران عمل کرده و به نظارت بر فعالیت های به اصطلاح محور مقاومت جمهوری اسلامی، گروهی از سازمان های تروریستی مختلف از جمله حزب الله، حماس کمک می کند و شورشیان حوثی یمن که تعهد خود را به نابودی اسرائیل تضمین کرده اند.

با توجه به این موضوع، نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) برای حمله موشکی روز دوشنبه به این پایگاه که موفق به کشته شدن چندین فرمانده ارشد سپاه پاسداران شد، کاملاً موجه بودند. این حمله را باید در چارچوب تشدید جنگ نیابتی بین تهران و اورشلیم دید که در ماه‌های اخیر تشدید شده است. قبل از ۷ اکتبر، هواپیماهای جنگی اسرائیل به طور منظم در حال حمله به اهداف جمهوری اسلامی و حزب الله در سوریه بودند تا تلاش‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای گسترش حضور نظامی خود در امتداد مرز سوریه با اسرائیل را مختل کنند.

فعالیت‌های نظامی اسرائیل از آن زمان به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است، نه تنها به این دلیل که حزب‌الله و دیگر شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی از پایگاه‌های خود در سوریه و جنوب لبنان برای انجام یک سری حملات موشکی علیه دولت یهودی استفاده کرده‌اند. این بمباران مداوم، بخش‌های وسیعی از شمال اسرائیل را متروکه و بسیاری از اسرائیلی‌ها را مجبور به ترک خانه‌های خود و جستجوی سرپناه در مناطق اصلی شهری در جنوب آن کرده است.

ببر کاغذی جمهوری اسلامی بالاخره نمایان شد
ببر کاغذی جمهوری اسلامی بالاخره نمایان شد

پاسخ ارتش اسرائیل انجام یک سری حملات هوایی در سوریه با هدف قرار دادن فرماندهان کلیدی سپاه پاسداران، از جمله ترور رازی موسوی در دسامبر بوده است. یکی از محاسبات کلیدی در تمایل خود برای حمله به اهداف جمهوری اسلامی در سوریه این بوده است که، با وجود همه جنجال‌های تهران در مورد حمایت از حماس، جمهوری اسلامی اشتهای کمی برای رویارویی مستقیم با اسرائیل دارد و ترجیح می‌دهد از کار کثیفش نیروهای نیابتی خود مانند حوثی‌های یمن برای انجام این کار استفاده کند. 

پس از هشدار مقامات ارشد سپاه پاسداران مبنی بر اینکه اقدام اسرائیل بی پاسخ نخواهد ماند، نگرانی ها مبنی بر اینکه حمله اخیر اسرائیل در نهایت می تواند تهران را برای انتقام تحریک کند، قطعا در اورشلیم جدی گرفته می شود. ارتش اسرائیل مرخصی همه یگان‌های رزمی را لغو کرده و در عین حال نیروهای ذخیره بیشتری را برای واحدهای پدافند هوایی به‌منظور پیش‌بینی حمله جمهوری اسلامی بسیج می‌کند.

با این حال، اینکه جمهوری اسلامی چقدر می خواهد درگیری ها را در منطقه گسترش دهد، موضوع بحث برانگیزی است. آخرین باری که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شکست بزرگی را متحمل شد، زمانی که دولت ترامپ یکی دیگر از فرماندهان نیروی قدس، قاسم سلیمانی را در فرودگاه بغداد در سال ۲۰۲۰ ترور کرد. رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ قول داد که انتقام سختی بگیرد، اما در نهایت نتیجه‌ای حاصل نشد.

ببر کاغذی جمهوری اسلامی بالاخره نمایان شد
ببر کاغذی جمهوری اسلامی بالاخره نمایان شد

به همین ترتیب، جمهوری اسلامی از درگیر شدن در یک رویارویی مستقیم نظامی محتاط خواهد بود، به ویژه به این دلیل که اسرائیلی‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که در صورت حمله جمهوری اسلامی، با نابود کردن زیرساخت‌های تروریستی حزب‌الله در جنوب لبنان و سوریه پاسخ خواهد داد. همانطور که با حماس در غزه انجام می دهند.

آیت‌الله‌ها علیرغم تمام افتخاراتی که در مورد محو اسرائیل از نقشه خاورمیانه دارند، به خوبی می‌دانند که اگر پای خصومت مستقیم به میان بیاید، با قدرت آتش برتر اسرائیلی‌ها برابری نمی‌کنند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا