ایرانجدیدترین اخبار

رئیس پلیس راهور فراجا: جریمه‌های رانندگی تا ۵۰۰ برابر گران‌ می‌شود

آیا این اقدام راهکار دولت برای جبران گران‌نشدن قیمت بنزین است؟

رئیس پلیس راهور فراجا: جریمه‌های رانندگی تا ۵۰۰برابر گران‌ می‌شود

تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا روز یکشنبه ۱۹ فروردین‌ماه افشا کرد که طبق تصمیم جدید اعضای دولت ابراهیم رئیسی، جرایم رانندگی به میزان تا ۵۰۰ برابر نرخ‌های فعلی افزایش می‌یابد.

رئیس پلیس راهور فراجا: جریمه‌های رانندگی تا ۵۰۰برابر گران‌ می‌شود
رئیس پلیس راهور فراجا: جریمه‌های رانندگی تا ۵۰۰برابر گران‌ می‌شود

همین مقام مسئول در روز نهم فروردین اعلام کرده بود که با تصمیم هیئت دولت، جرایم رانندگی در ایران قرار است بین پنج تا هفت برابر گران شود. این تفاوت در اظهارنظرها نشان می‌دهد که احتمالا دولت جمهوری اسلامی تصمیم دارد عملی نشدن خواسته‌هایش برای افزایش قیمت بنزین و گازوئیل را با افزایش چند صد برابری جرایم رانندگی جبران کند.

اعتراضات سراسری مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی که در آبان ماه ۱۳۹۸ بعد از افزایش ناگهانی قیمت بنزین در دولت حسن روحانی آغاز شد، باعث شد تا مقامات حکومت در چهار سال گذشته از ترس تکرار اعتراضات خیابانی، اقدام به افزایش مجدد قیمت بنزین نکنند و تنها به کاهش سهمیه دولتی کارت‌های سوخت اقدام کنند.

رئیس پلیس راهور بدون اشاره به مبنا و دلیل افزایش چشمگیر و ۵۰۰ برابری مبلغ جریمه‌ها می‌گوید جریمه‌‌های راهنمایی و رانندگی تا ۵۰۰ برابر با افزایش روبرو خواهد شد و به‌زودی با ابلاغ دولت، میزان افزایش جریمه‌های رانندگی که پلیس راهور مدتی قبل پیشنهاد کرده بود، اجرایی می‌شود. هدف اصلی از افزایش جریمه‌ها بازدارندگی است. بر اساس ماده ۲۸ رسیدگی به تخلفات، پلیس باید هر ساله مبلغ جریمه‌ها را افزایش دهد که به دلایل مختلف در شش سال گذشته این اتفاق نیفتاد و اثر بازدارنده را از دست داد.

رئیس پلیس راهور فراجا: جریمه‌های رانندگی تا ۵۰۰برابر گران‌ می‌شود
رئیس پلیس راهور فراجا: جریمه‌های رانندگی تا ۵۰۰برابر گران‌ می‌شود

با توجه به تحلیل کارشناسان حوزه خودرو و راهنمایی و رانندگی، عواملی از قبیل استاندارد نبودن جاده‌ها، کیفیت پایین خودروهای تولید یا مونتاژ داخلی، تأثیر وضعیت بحرانی اقتصاد بر سلامت روان مردم، و نبود علائم جاده‌ای در بسیاری از جاده‌های برون‌شهری، از مهم‌ترین عوامل افزایش نرخ مرگ‌ومیر بر اثر سوانح جاده‌ای در ایران به شمار می‌روند. افزایش مبلغ جریمه‌ها احتمالاً تأثیر چندانی در کاهش این آمار نخواهد داشت. در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳، حداقل ۸۱۳ نفر در ایران به دلیل تصادفات و سوانح جاده‌ای جان خود را از دست دادند و بیش از ۲۱ هزار نفر مجروح شدند.

با توجه به آمار سازمان پزشکی قانونی، در یک دهه اخیر بیش از ۱۰،۶۰۰ نفر فقط در ایران به دلیل تصادفات رانندگی در سفرهای نوروزی جان خود را از دست داده‌اند.

در همین رابطه، هادی هاشمی، فرمانده پیشین پلیس راهنمایی و رانندگی استان تهران، ۱۷ اسفند با اعتراف به برتری حکومت پهلوی به نظام جمهوری اسلامی در جاده‌سازی و حفظ جان مسافران، گفته بود که بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر افرادی که در تصادف‌های جاده‌ای مرتکب تخلف می‌شوند یا جانشان را از دست می‌دهند، جزو دهک‌های درآمدی پایین‌‌اند که علاوه بر استفاده از خودروهای تولید داخل یا فرسوده، در زندگی هم تحت فشارهای روحی فراوانی قرار دارند.

رئیس پلیس راهور فراجا: جریمه‌های رانندگی تا ۵۰۰برابر گران‌ می‌شود
رئیس پلیس راهور فراجا: جریمه‌های رانندگی تا ۵۰۰برابر گران‌ می‌شود

با این وجود، وزرای دولت ابراهیم رئیسی، بدون توجه به کمبودهای موجود و ضرورت اتخاذ تصمیمات اصلاحی برای حل مشکلات جاده‌ها و وسایل نقلیه، و همچنین بهبود وضعیت اقتصادی که بر روان و آرامش مردم و رانندگان تأثیرگذار است، به افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی روی آورده‌اند. این نشان می‌دهد که سیاست اصلی مدیران ارشد نظام جمهوری اسلامی همچنان تمرکز بر کسب درآمد بیشتر از مردم، به‌ویژه در شرایط تحریم، است.

فرمانده پیشین پلیس راهنمایی و رانندگی استان تهران گفته بود اصلی به نام نرخ تراکم راه وجود دارد که بر اساس آن، میزان راه‌های یک کشور به ازای هر ۱۰۰ کیلومترمربع مساحت سنجش می‌شود. مثلا ۱۰ سال قبل نرخ تراکم راه در آلمان ۱۸۵ بود، یعنی به ازای ۱۰۰ کیلومترمربع مساحت، ۱۸۵ کیلومتر راه داشت. اما شاخص تراکم راه در کشور ما اکنون ۵.۲ است. ما اصلا راه نداریم و رانندگان ما حق انتخاب ندارند. هنوز بین شهرهای کشور ما آزادراه وجود ندارد. جاده ۱۶۸ کیلومتری تهران‌ــ‌چالوس حدود ۹۰ سال پیش ظرف دو سال ساخته شده، اما ما در دنیای امروز ظرف ۳۰ سال هنوز ۲۰ کیلومتر آزادراه درست نکرده‌ایم.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا