ایرانجدیدترین اخبار

عیدی دولت رئیسی به مردم؛ افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی

نرخ جریمه‌های رانندگی در حالی به نسبت تورم افزایش یافته که حقوق کارگران و کارمندان در سال ۱۴۰۳ به این میزان بالا نرفته

عیدی دولت رئیسی به مردم؛ افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی در روز چهارشنبه هشتم فروردین پس از پایان دومین جلسه هیئت دولت در سال جدید اعلام کرد که تصمیم به افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگان متخلف گرفته شده و این مبالغ به‌زودی اعلام خواهند شد.

عیدی دولت رئیسی به مردم؛ افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی
عیدی دولت رئیسی به مردم؛ افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی

به گفته کارشناسان حوزه خودرو و راهنمایی و رانندگی، عواملی از قبیل استاندارد نبودن اکثر جاده‌ها، کیفیت پایین خودروهای تولید یا مونتاژ داخلی، تاثیر وضعیت بحرانی اقتصاد بر سلامت روان مردم، و عدم وجود علائم جاده‌ای در بسیاری از جاده‌های برون‌شهری از جمله عوامل اصلی بالا بودن نرخ مرگ‌ومیر ناشی از سوانح جاده‌ای در ایران هستند. افزایش مبلغ جریمه‌ها تاثیر چندانی در کاهش این آمار ندارد.

در همین رابطه، هادی هاشمی، فرمانده پیشین پلیس راهنمایی و رانندگی استان تهران، ۱۷ اسفند با اعتراف به برتری حکومت پهلوی نسبت به نظام جمهوری اسلامی در جاده‌سازی و حفظ جان مسافران، گفته بود که بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر افرادی که در تصادف‌های جاده‌ای مرتکب تخلف می‌شوند یا جانشان را از دست می‌دهند، جزو دهک‌های درآمدی پایین‌‌اند که علاوه بر استفاده از خودروهای تولید داخل یا فرسوده، در زندگی هم تحت فشارهای روحی فراوانی قرار دارند.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، از ۲۴ اسفند تا هشتم فروردین، ۵۴۹ نفر در تصادف‌های رانندگی در سفرهای نوروزی جان خود را از دست دادند و ۱۴ هزار و ۶۰۰ نفر نیز مصدوم شدند. این آمار به شدت نگران‌کننده و بی‌سابقه است.

عیدی دولت رئیسی به مردم؛ افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی
عیدی دولت رئیسی به مردم؛ افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی

در این میان، وزرای دولت ابراهیم رئیسی، بدون توجه به نیاز به تصمیمات جدی برای حل مشکلات موجود در حوزه جاده‌ها و وسایل نقلیه، و همچنین بهبود وضعیت اقتصادی که تأثیر زیادی بر روی آرامش جامعه و رانندگان دارد، تصمیم به افزایش مبالغ جریمه‌های رانندگی گرفته‌اند. این نشان می‌دهد که اولویت اصلی مدیران ارشد نظام جمهوری اسلامی همچنان بیشترین توجه آنها به کسب درآمد از مردم جامعه در شرایط تحریم است.

به گفته علی بهادری جهرمی، افزایش میزان جریمه‌های رانندگی، که هنوز مقدار دقیق آن اعلام نشده، به پیشنهاد فراجا و برخی دستگاه‌های مرتبط صورت گرفته است. او این اقدام را با عنوان به‌روزرسانی توصیف کرده و افزوده که این پیشنهاد در جلسه هیئت وزیران مورد بررسی قرار گرفته و آیین‌نامه جرایم به‌منظور تطابق با نرخ تورم به‌زودی ابلاغ خواهد شد.

سخنگوی دولت در حالی از افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی به میزان نرخ تورم خبر داد که به تشخیص مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی، میزان حقوق کارگران و کارمندان ایرانی در سال ۱۴۰۳، به اندازه نرخ رسمی تورم افزایش نیافته است و در نتیجه قشر عظیمی از مردم ایران در سال جاری باید بیش از درصد افزایش حقوقشان، جریمه بپردازند.

سرهنگ هادی هاشمی، فرمانده پیشین پلیس راهنمایی و رانندگی استان تهران، اسفندماه به خبرآنلاین گفته بود اصلی به نام نرخ تراکم راه وجود دارد که بر اساس آن، میزان راه‌های یک کشور به ازای هر ۱۰۰ کیلومترمربع مساحت سنجش می‌شود. مثلا ۱۰ سال قبل نرخ تراکم راه در آلمان ۱۸۵ بود، یعنی به ازای ۱۰۰ کیلومترمربع مساحت، ۱۸۵ کیلومتر راه داشت. اما شاخص تراکم راه در کشور ما اکنون ۵.۲ است. ما اصلا راه نداریم و رانندگان ما حق انتخاب ندارند. هنوز بین شهرهای کشور ما آزادراه وجود ندارد. جاده ۱۶۸ کیلومتری تهران‌ــ‌چالوس حدود ۹۰ سال پیش ظرف دو سال ساخته شده، اما ما در دنیای امروز ظرف ۳۰ سال هنوز ۲۰ کیلومتر آزادراه درست نکرده‌ایم.

عیدی دولت رئیسی به مردم؛ افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی
عیدی دولت رئیسی به مردم؛ افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی

تا اواخر دوران قاجار، بین شهرهای کرج و چالوس هیچ جاده‌ای وجود نداشت و مسیر دسترسی به روستاهای این منطقه تنها از طریق یک مسیر خاکی و مالرو امکان‌پذیر بود. سپس، پروژه ساخت جاده‌ای عریض برای اتصال پایتخت به چالوس در سال ۱۳۱۰ به دستور رضا شاه پهلوی آغاز شد و در سال ۱۳۱۲ به بهره‌برداری رسید.

سرهنگ هادی هاشمی افزود بزرگراه‌های ما مختصات بزرگراهی ندارند، زیرا اغلب آن‌ها ابتدا راه فرعی بودند و بعد به راه اصلی تبدیل شدند و کنارشان یک باند ساختند تا به بزرگراه تبدیل شود. در این بزرگراه‌ها، سرعت و شرایط حرکت را بالا و پایین کرده‌اند. به همین علت رانندگان در شرایط بدی قرار می‌گیرند، آستانه تحملشان به سر می‌رسد و مرتکب تخلف می‌شوند. مردمی که باید از کرج تا تهران ۳۰ کیلومتر راه طی کنند، گاه چهار ساعت در راه‌اند. این راننده تنها تخلف نمی‌کند. این راننده زمانی که دارد سر کار می‌رود، به‌قدری عصبی، خسته و پریشان است که کارمند خوبی برای اداره نیست و زمانی هم که برمی‌گردد آن‌قدر خسته است که پدر خوبی برای خانواده نیست. ما خانواده‌ها را از بین برده‌ایم و زندگی مردم را نابود کرده‌ایم.

در یک دوره ده ساله اخیر، آمارهای سازمان پزشکی قانونی نشان می‌دهد که در کل، ۹ هزار و ۸۱۵ نفر در ایران به دلیل حوادث رانندگی در طول تعطیلات نوروز جان باخته‌اند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا