جدیدترین اخبارجهان

آمریکا از خط لوله ایران پاکستان حمایت نمی کند

وزارت خارجه آمریکا گفته است که از طرح پاکستان برای ساخت خط لوله برای واردات گاز از ایران حمایت نمی کند

آمریکا از خط لوله ایران پاکستان حمایت نمی کند

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر درباره ماهیت تحریم هایی که پاکستان برای واردات انرژی از ایران با آن مواجه خواهد شد، خودداری کرد. با این حال، او به اسلام آباد نسبت به اجرای این طرح هشدار داد.

آمریکا از خط لوله ایران پاکستان حمایت نمی کند
آمریکا از خط لوله ایران پاکستان حمایت نمی کند

میلر گفت اما ما همیشه به همه توصیه می‌کنیم که تجارت با جمهوری اسلامی خطر برخورد و تماس با تحریم‌های ما را به دنبال دارد و به همه توصیه می‌کنیم که این موضوع را با دقت بررسی کنند. ما از این خط لوله در آینده حمایت نمی کنیم.

دونالد لو، دستیار وزیر امور خارجه در آسیای جنوبی و مرکزی چهارشنبه گذشته در جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان گفت که واردات گاز از ایران پاکستان را در معرض تحریم های آمریکا قرار می دهد.

دولت موقت اسلام آباد در ماه فوریه ساخت ۸۰ کیلومتری خط لوله را تصویب کرد تا از پرداخت ۱۸ میلیارد دلار جریمه به ایران برای سال‌ها تاخیر در پروژه جلوگیری کند.

اظهارات میلر پس از آن بیان شد که رسانه های پاکستانی روز سه شنبه گزارش دادند که اسلام آباد قصد دارد به دنبال معافیت از تحریم های ایالات متحده باشد.

ما به دنبال معافیت از تحریم های آمریکا خواهیم بود، مسادیک مالک وزیر نفت طی یک گفتگوی غیررسمی به رسانه ها گفت پاکستان نمی تواند تحریم های پروژه خط لوله گاز را تحمل کند.

لو هفته گذشته به کمیته گفت واشنگتن از اسلام آباد تمایلی برای هرگونه معافیت از تحریم‌های آمریکا که قطعاً نتیجه چنین پروژه‌ای باشد، نشنیده است.

آمریکا از خط لوله ایران پاکستان حمایت نمی کند
آمریکا از خط لوله ایران پاکستان حمایت نمی کند

وزارت امور خارجه پاکستان گفت که اسلام آباد برای ساخت خط لوله نیازی به معافیت ندارد.

این بخشی از خط لوله است که در داخل خاک پاکستان ساخته می شود. ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان پنجشنبه گذشته در نشست خبری هفتگی گفت بنابراین، ما معتقد نیستیم که در حال حاضر جایی برای هیچ گونه بحث یا چشم پوشی از طرف شخص ثالث وجود داشته باشد.

پاکستان و جمهوری اسلامی در ژوئن ۲۰۰۹ قراردادی را برای خط لوله ای امضا کردند که روزانه ۷۵۰ میلیون تا یک میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی ایران به پاکستان ارسال می کند.

در فاز اول اخیراً تصویب شده، پاکستان بخش ۸۰ کیلومتری خط لوله را از مرز خود با ایران تا شهر بندری گوادر در استان بلوچستان در جنوب غربی می‌سازد.

جمهوری اسلامی ادعا کرد که ساخت ۹۰۰ کیلومتر خط لوله در سمت خود را در سال ۲۰۱۱ تکمیل کرده است. با این حال، پاکستان ساخت و ساز در سمت خود را عمدتاً به دلیل ترس از تحریم های ایالات متحده به تاخیر انداخت.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا