جدیدترین اخبارجهان

کارشناس سازمان ملل می‌گوید اسرائیل در غزه نسل کشی می‌کند

دولت یهود ادعای گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر را رد می‌کند

کارشناس سازمان ملل می گوید اسرائیل در غزه نسل کشی می کند

یک کارشناس سازمان ملل روز سه‌شنبه گفت که دلایل معقولی وجود دارد که باور کنیم اسرائیل در جنگ علیه حماس در غزه مرتکب نسل‌کشی علیه فلسطینیان در غزه است.

کارشناس سازمان ملل می گوید اسرائیل در غزه نسل کشی می کند
کارشناس سازمان ملل می گوید اسرائیل در غزه نسل کشی می کند

در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر گفت که او معتقد است آستانه ای که نشان دهنده ارتکاب جنایت نسل کشی است برآورده شد؛ او خواستار تحریم تسلیحاتی اسرائیل شد.

سفارت اسرائیل در سازمان ملل متحد در ژنو این اتهامات را رد کرد و آن را واژگونی زشت واقعیت خواند و تاکید کرد که اسرائیل از قوانین بین‌المللی پیروی می‌کند.

اما این گزارش با عمیق تر شدن بحران انسانی در نوار محاصره شده و افزایش تلفات فلسطینی ها، به بررسی رفتار اسرائیل در جنگ می افزاید.

آفریقای جنوبی در پرونده ای که در ژانویه به دیوان بین المللی دادگستری ارائه شد، اسرائیل را به نسل کشی متهم کرد. دادگاه به اسرائیل دستور داد تا از قوانین بین‌المللی در مورد نسل‌کشی پیروی کند، اما اجرای حکم نهایی آن در مورد این اتهامات تا سال‌ها انتظار نمی‌رود. اسرائیل به شدت این اتهامات را رد کرد.

آلبانیز، یک وکیل حقوق بشر، یکی از تعدادی از کارشناسان مستقل است که توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مأموریت یافته است و آن را در مورد موضوعات مختلف تجزیه و تحلیل می کند. او کارمند سازمان ملل نیست و گزارش او موضع خود سازمان ملل را منعکس نمی کند.

کارشناس سازمان ملل می گوید اسرائیل در غزه نسل کشی می کند
کارشناس سازمان ملل می گوید اسرائیل در غزه نسل کشی می کند

مداخله او در بحبوحه فشار فزاینده بین المللی بر اسرائیل برای مهار تهاجم خود در غزه صورت می گیرد. شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه قطعنامه ای را تصویب کرد که در آن خواستار آتش بس فوری و آزادی فوری گروگان های حماس شد.

روز سه‌شنبه، آلبانیز گفت که اسرائیل سه عمل نسل‌کشی را با نیت لازم مرتکب شده است که آسیب جدی جسمی یا روحی به اعضای گروه وارد می‌کند، و عمداً شرایط زندگی گروه را که برای تخریب فیزیکی آن در نظر گرفته شده است، تحمیل می‌کند. 

سفارت اسرائیل کارشناس سازمان ملل را به جانبداری و تلاش برای مشروعیت زدایی از ایجاد و موجودیت کشور اسرائیل متهم کرد.

از گزارش مشخص است که گزارشگر ویژه با این نتیجه‌گیری شروع کرد که اسرائیل در حال نسل‌کشی است و سپس با استدلال‌ها و توجیه‌های ضعیف سعی کرد دیدگاه‌های تحریف‌شده و سیاسی خود را ثابت کند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا