جدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

کارشناسان : کانادا ممکن است مسیر چالش‌برانگیزی برای رسیدن به ایمنی گله‌ای پیش رو داشته باشد

کارشناسان می گویند، کانادا ممکن است مسیر چالش‌برانگیزی برای رسیدن به ایمنی گله‌ای پیش رو داشته باشد

کارشناسان : کانادا ممکن است مسیر چالش‌برانگیزی برای رسیدن به ایمنی گله‌ای پیش رو داشته باشد

بنابر اظهارات کارشناسان، کانادا ممکن است به ایمنی گله ای دست نیابد، اما برگشت به زندگی مشابه با دوران پیش از کووید-۱۹ از طریق ایمن سازی امکان پذیر است. کارشناسان : کانادا ممکن است مسیر چالش‌برانگیزی برای رسیدن به ایمنی گله‌ای پیش رو داشته باشد

به گزارش تهرانتو نیوز ؛

ایمنی گله‌ای هنگامی قابل دستیابی است که عده کافی از مردم، از طریق واکسیناسیون یا ابتلای طبیعی یا ترکیبی از هر دو در مقابل ویروس ایمن شده باشند.

پروفسور پل تاپر (Prof. Paul Tupper) استاد بخش ریاضیات دانشگاه سیمون فریزر، می گوید به احتمال زیاد ایمنی گله‌ای در مقابل کووید-۱۹  به چند دلیل اتفاق نمی‌افتد.

ویروس به سرتاسر جهان منتقل شده است، که به معنای شیوع دوباره آن در مکان‌های مختلف در آن سوی مرزها است و ایمنی از طریق ابتلا یا واکسیناسیون به طور همیشگی دوام نمی آورد. تاپر می گوید، به نظر می‌رسد که واکسن به طور کامل در مقابل واریانت های جدید تاثیرگذار نیست.

تاپر می گوید، «بنابراین به نظر من، آنچه به احتمال زیاد اتفاق خواهد افتاد، این است که در نهایت به وضعیتی مشابه با آنفلوانزا فصلی خواهیم رسید.»

«ما مجبوریم با آنفلوانزا کنار بیایم و به نظر من وضعیتی مشابه در مورد کووید پیش خواهد آمد.»

به گفته او، میزان ایمنی در میان جمیعت نیز بسته به نوع واریانت‌ها به خصوص سویه‌های انتقال‌پذیرتر، متغیر است.

پروفسور سارا اوتو (Sarah Otto)، یکی از اساتید دانشگاه بریتیش کلمبیا می‌گوید، تعیین دقیق نرخ بازتولید بیماری دشوار است، که به نوبه خود تعیین سطح هدف ایمنی گله‌ای را دشوار می‌کند. اوتو از متخصصین مدلسازی ریاضی رشد و کنترل پاندمی در بخش جانورشناسی دانشگاه است. 

نرخ بازتولید، تعداد افرادی است که از طریق یک فرد دارای کووید-۱۹ به بیماری مبتلا شده اند؛ که به گفته اوتو، این عدد نیز به دلیل ظهور واریانت های جدید تغییر کرده است.

اوتو می گوید، کانادا ممکن است علاوه بر دلایل اشاره شده، با توجه به امکان ابتلا افراد واکسینه شده، حتی با وجود احتمال پایین‌تر بروز علائم، همچنان به ایمنی گله‌ای نرسد.

اوتو می‌گوید، «ما هنوز نمی‌دانیم که واکسن‌ها تا چه حد در کاهش میزان انتقال بیماری بین افراد موثرند و این موضوع بسیار مهمی است.»

به گفته اوتو، افراد واکسینه شده کمتر به بیماری مبتلا می‌شوند ولی در صورت ابتلا همچنان شانس تجربه علائم شدید بیماری وجود دارد.

«پیش از پاندمی، واکسن موثر بر ویروس کرونا نداشتیم، بنابراین دقیقا نمی‌دانیم با چه پیامدهایی روبرو خواهیم بود. مواجه بودن با نوعی از بیماری که چنین پیامدهای به شدت متفاوتی دارد، همراه با افراد مبتلا بدون علامت، و همینطور مبتلایانی که به شدت درگیر عوارض طولانی مدت باقی می‌مانند، بسیار نامعمول است. واکسن چگونه می‌تواند چنین مخلوطی از پیامدها را تغییر دهد؟ ما واقعا نمی‌دانیم موارد ابتلای شدید چرا تا این حد شدید هستند.»

«اما هدف ریشه‌کنی کووید، به هیچ وجه واقع بینانه به نظر نمی‌رسد.»

دکتر آیزاک بوگوش (Dr. Isaac Bogoch)، یکی از متخصصین بیماریهای عفونی در دانشگاه تورنتو گفت، واکسن‌ها می‌توانند صرفنظر از امکان رسیدن کانادا به ایمنی گله‌ای، به میزان قابل توجهی نرخ انتقال بیماری را کاهش دهند.

بوگوش می‌گوید، «در برخی محله‌ها ممکن است انتقال بیماری اتفاق نیافتند در حالی که دیگر محله‌ها حتی در همان استان ممکن است سطح پایینی از انتقال بیماری را تجربه کنند و تمام این پیامدها براساس وضعیت تزریق واکسن است.

«اما با این وجود به دلیل واکسیناسیون، شاهد نرخ بسیار، بسیار پایین انتقال بیماری در محله‌ها خواهیم بود.»

بوگوش می‌گوید، ایمنی در سطح محله مربوط به شرایطی است که ویروس به طور کامل از میان برده نشده باشد.

«ممکن است تا حدی انتقال کووید-۱۹ وجود داشته باشد اما به طور پراکنده و همراه با شیوع محدود یا سطح پایین انتقال به دلیل واکسیناسیون گسترده بیشتر مردم تا حد زیادی سالم باقی می‌مانند.»

پژوهش‌ها نشان داده است که ایمنی گله‌ای هنگامی قابل دستیابی است که حدود ۷۰ درصد از جمعیت واکسیناسیون شده باشند، اما حالا به دلیل ظهور واریانت‌ها، پژوهشگران نمی‌دانند که چه سطحی از ایمنی برای رسیدن به این هدف لازم است.

اوتو می‌گوید، در حال حاضر پرسش ها بیشتر از پاسخ ها هستند.

«با رسیدن به هر بخشی از پاسخ، دو یا سه پرسش دیگر مطرح می‌شود. ما با موضوعات دشوار و چندلایه‌ای روبرو هستیم که ترجیح می‌دادم کمتر در مورد آن ها نامطمئن می‌بودیم، اما این واقعیت امر است.»

اخبار کانادا    اخبار کانادا    اخبار کانادا    اخبار کانادا    اخبار کانادا

کارشناسان : کانادا ممکن است مسیر چالش‌برانگیزی برای رسیدن به ایمنی گله‌ای پیش رو داشته باشد
کارشناسان : کانادا ممکن است مسیر چالش‌برانگیزی برای رسیدن به ایمنی گله‌ای پیش رو داشته باشد

دکتر آیزاک بوگوش  دانشگاه بریتیش کلمبیا  دکتر آیزاک بوگوش  دانشگاه بریتیش کلمبیا   دکتر آیزاک بوگوش  دانشگاه بریتیش کلمبیا  دکتر آیزاک بوگوش

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا