آلبرتاجدیدترین اخبارکانادا

کلیسای کاتولیک مورینویل در شمال ادمنتون پایتخت آلبرتا در آتش سوخت و نابود شد

نابود شدن کلیسای کاتولیک واقع در شمال ادمنتون در آتش

کلیسای کاتولیک مورینویل در شمال ادمنتون پایتخت آلبرتا در آتش سوخت و نابود شد

آتش‌نشان‌ها چهارشنبه ساعت ۳ بامداد از آتش گرفتن کلیسای کاتولیک در شمال ادمنتون مطلع شدند. تا ساعت ۶ صبح آتش‌نشان‌ها هنوز درگیر خاموش کردن حریق در کلیسای سنت ژان باپتیست (St. Jean Baptiste) بودند.  اما کلیسای کاتولیک رومی در خیابان اصلی مورینویل (Morinville) به شدت آسیب دیده بود و ایستگاه‌های آتش‌نشانی مناطق دیگر برای کمک اعزام شدند. کلیسای کاتولیک رومی مورینویل در شمال ادمنتون پایتخت آلبرتا در آتش سوخت

به گزارش تهرانتو نیوز ؛

اییِن بوشل (Iain Bushell)، مدیر کل ساختار سازمانی جمعیت گفت : «وقتی اولین گروه آتش‌نشانان به آنجا رسیدند، آتش کاملا همه‌جا را از زیرزمین فرا گرفته بود. آنها وارد ساختمان شدند اما کلیسا از داخل تخریب شده بود و آتش نشانان مجبور به عقب‌نشینی شدند. پس از آن مشغول درگیری شدید با آتش در محوطه بیرونی شدند.» کلیسای کاتولیک رومی مورینویل در شمال ادمنتون پایتخت آلبرتا در آتش سوخت

وی افزود:« این کلیسا یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین ساختمان‌ها است و چوب‌های پوسیده زیادی دارد. در نتیجه حریق خیلی سریع اتفاق افتاد و خاموش کردن آن آتش خیلی دشوار بود.» او همچنین از خدمه ای که از لیگال (Legal)، بن اکورد (Bon Accord)، گیبونز (Gibbons)، استرجن کانتی (Sturgeon County)، سنت البرت (St. Albert) و ادمنتون (Edmonton) برای کمک آمده بودند تشکر کرد.

در کل حدود ۵۰ آتش‌نشان در محل آتش سوزی حضور داشتند. این افراد طی عملیات طاقت‌فرسای صبحِ حادثه و محض اطمینان از دمای بالا در طول روز  به‌صورت چرخشی استراحت می‌کردند.

در پایین کلیسای کاتولیک رومی در مورینویل آلبرتا در مسیر بزرگراه ۲ به سمت ادمنتون مشاهده می شود. کلیسای کاتولیک رومی مورینویل در شمال ادمنتون پایتخت آلبرتا در آتش سوخت

«مثل جهنم غمگینم»

 

در آن سوی خیابان ساکنان محلی نابودی یک قرن تاریخ را جلوی چشمانشان می‌دیدند. 

ساخت کلیسا در سال ۱۹۰۷ به اتمام رسید و اولین اجتماع خود را در سال ۱۹۰۸ میزبانی کرد. نام کلیسا پس از پدر جین باپتیست مورین (Father Jean Baptiste Morin) گذاشته شد. فردی که منجر به ورود خانواده‌های فرانکوفون (Francophone ) بسیاری از کبک به مورینویل در سال ۱۸۹۱ شد.

انجلا مایر (Angela Meyer) از شهروندان مورینویل گفت: فکر نمیکنم بتوانم باور کنم که این اتفاق افتاده است، تا زمانی که همه چیز تمام شود. این کلیسا مرکز این جامعه است.

یکی دیگر از شهروندان مورینویل، راجر مورین (Roger Morin) که ۴۲ سال پیش در تاریخ ۳۰ جون در این کلیسا ازدواج کرده بود و همسرش اوایل سال ۲۰۲۱ به دلیل بیماری سرطان فوت کرده گفت:« همین حالا هم فرد مهمی را از دست داده‌ام و این هم جزئی از آن است. واقعا نمی‌دانم چه حسی دارم. فقط می‌دانم غمگینم. مثل جهنم غمگینم.»

نخست وزیر آلبرتا چیزی را که دید محکوم کرد و این جنایت متعصبانه دیگری علیه کاتولیک‌‎ها است.

«کلیسای صد ساله در سنت جین باپتیست قلب مورینویل بود و قسمت کلیدی تاریخ و زندگی روحانیِ فرانکوفون های آلبرتا بود.»

کلیسای کاتولیک مورینویل در شمال ادمنتون پایتخت آلبرتا در آتش سوخت و نابود شد
کلیسای کاتولیک مورینویل در شمال ادمنتون پایتخت آلبرتا در آتش سوخت و نابود شد

بررسی آتش‌سوزی توسط پلیس کانادا : مشکوک بودن آتش سوزی

 

مقامات از  علت آتش‌سوزی حرفی نمی‌زنند، اما پلیس سواره نظام سلطنتی کانادا آن را مشکوک خواند.

از زمانی که صدها جسد در مدرسه شبانه‌روزی سابق در بریتیش کلمبیا و سسکچوان یافت شد، در کشور چندین کلیسای کاتولیک یا سوزانده شدند یا تخریب شدند. پنج کلیسای بریتیش کلمبیا به آتش کشیده شدند.

پلیس سلطنتی کانادا اعتقاد دارد یکی از دو آتش‌سوزی ها در کلیساهای منطقه کلگری عمدی بوده است. مجسمه‌ای در محوطه بیرونی کلیسای کاتولیک رومی در ادمنتون با رنگی قرمز نابود شده است.

«به دلیل اتفاقات روز کشور و ربط آن به کلیسای کاتولیک، زمان، زمان خوبی نیست. اما می‌گذارم محققین آتش‌سوزی خود به مسئله بپردازند.» این تنها سخنی بود که اییِن بوشل بیان کرد.

این آتش‌سوزی به جز خسارات آب و دود که بر ساختمان‌ همسایه متحمل شد (که زمانی صومعه بوده و اکنون چندین واحد آپارتمان و موزه را در خود جای داده است)، هیچ خسارتی به املاک دیگر در بر نداشت.

به گفته مقامات شهر در پی تخلیه آپارتمان‌ها، ۵۰ نفر آواره شدند.

مورینویل در حدود ۳۰ کیلومتری شمال غربی پایتخت آلبرتا است. کلیسای کاتولیک مورینویل در شمال ادمنتون پایتخت آلبرتا در آتش سوخت و نابود شد

کلیسای کاتولیک مورینویل در شمال ادمنتون پایتخت آلبرتا در آتش سوخت و نابود شد
کلیسای کاتولیک مورینویل در شمال ادمنتون پایتخت آلبرتا در آتش سوخت و نابود شد

 

 

اخبار کانادا    اخبار آلبرتا     اخبار کانادا    اخبار آلبرتا     اخبار کانادا      اخبار آلبرتا    اخبار کانادا    اخبار آلبرتا    اخبار کانادا  حوادث کانادا      حوادث کانادا

حوادث کانادا    حوادث کانادا      حوادث کانادا  حوادث کانادا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا