جدیدترین اخبارجهان

چین هشدار داد در صورت مداخله کانادا در امور تایوان «اقدامات قاطعانه و قهرآمیزی» اتخاذ خواهد کرد

چین کانادا را تهدید کرد که در صورت مداخله یا نقض حاکمیت و تمامیت ارضی چین اقدامات قاطعانه و قهرآمیزی انجام خواهد داد

چین هشدار داد در صورت مداخله کانادا در امور تایوان «اقدامات قاطعانه و قهرآمیزی» اتخاذ خواهد کرد

چین با گذشت یک هفته از زمانی که اعلام شد هیئتی از نمایندگان پارلمان کانادا اواخر سال جاری برای بررسی فرصت های تجاری از جزیره تایوان بازدید خواهند کرد، هشدار داد در صورت مداخله کانادا در تایوان «اقدامات قاطعانه و قهرآمیزی» اتخاذ خواهد کرد.

چین طبق «اصل چین واحد» تایوان را قلمرو خود می‌داند و با بازدید سیاستمداران خارجی از این جزیره مخالف است. حکومت دموکراتیک تایوان ادعاهای چین را رد می کند.

سفارت چین در کانادا در بیانیه‌ای که اواخر روز سه‌شنبه ارسال شد، گفت «ما از طرف کانادایی می‌خواهیم به اصل چین واحد پایبند باشد و به حاکمیت و تمامیت ارضی چین احترام بگذارد.»

سفارت چین در این بیانیه‌ اعلام کرد «چین علیه هر کشوری که قصد مداخله یا نقض حاکمیت و تمامیت ارضی چین را داشته باشد اقدامات قاطعانه و قهرآمیزی اتخاذ خواهد کرد.»

جودی اسگرو (Judy Sgro) عضو لیبرال پارلمان هفته گذشته گفت که اعضای یک «گروه مودت» پارلمانی کانادا و تایوان که از هیچ گونه حمایت اداری یا مالی پارلمان کانادا برخوردار نیستند، قصد داشتند در ماه اکتبر از این جزیره خودگردان تایوان بازدید کنند.

اسگرو گفت که این سفر بر تجارت متمرکز خواهد بود و قصد قانونگذاران ایجاد اختلال و ایجاد مشکل برای تایوان یا چین نیست.

دولت کانادا در بیانیه ای اعلام کرد انجمن های پارلمانی و گروه های مودت مستقل هستند و به قصد قانونگذاران برای بازدید از تایوان احترام می گذارد.

کانادا مانند بقیه کشورهای غربی از سیاست چین واحد پیروی می کند که پکن را به رسمیت می شناسد، و تایپه (تایوان) را به صورت دیپلماتیک به رسمیت نمی شناسد، اما در عین حال به طور غیررسمی از تایوان حمایت می کند.

روابط چین و غرب از زمانی که نانسی پلوسی رئیس کنگره نمایندگان امریکا در اوایل ماه جاری برخلاف میل پکن از تایوان بازدید کرد، دچار تنش شده است.

نمایندگان پارلمان کانادا  نمایندگان پارلمان کانادا

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا