جدیدترین اخباردانش و آموزشکانادا

مبتلایان کووید-۱۹ ماه ها بعد با افزایش خطر لخته شدن خون روبرو می‌شوند

یک مطالعه جدید نشان می دهد که کووید-۱۹ ماه‌ها بعد با افزایش خطر لخته شدن خون مرتبط است

مبتلایان کووید-۱۹ ماه ها بعد با افزایش خطر لخته شدن خون روبرو می‌شوند

یک مطالعه جدید در سوئد نشان می‌دهد افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند، تا شش ماه پس از عفونت، خطر ابتلا به انواع خاصی از لخته‌های خون در آنها افزایش می‌یابد که می‌تواند کشنده باشد.

مبتلایان کووید-۱۹ ماه ها بعد با افزایش خطر لخته شدن خون روبرو می‌شوند
مبتلایان کووید-۱۹ ماه ها بعد با افزایش خطر لخته شدن خون روبرو می‌شوند

این مطالعه مشاهده‌ای که روز پنجشنبه در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شد، افزایش خطر ترومبوز ورید عمقی، لخته شدن خون در پا را تا سه ماه، آمبولی ریه، لخته شدن خون در ریه، تا شش ماه بعد و یک خونریزی تا دو ماه پس از ابتلا به کووید-۱۹ گزارش می‌کند.

به گفته محققان دانشگاه Umea، این رویدادها در بیماران مبتلا به بیماری های زمینه ای و مبتلایان به کووید-۱۹ شدیدتر و بیشتر بود.

محققان همچنین دریافتند که حوادث مرتبط با لخته خون در طول موج اول همه گیری در مقایسه با موج دوم و سوم بیشتر گزارش شده است. با این حال، آنها اشاره می کنند که این می تواند به دلیل بهبود در درمان و پوشش واکسن در بیماران مسن پس از موج اول همه گیری باشد.

نویسندگان این مطالعه می گویند که یافته ها نشان می دهد که کووید-۱۹ یک “عامل خطر مستقل” برای لخته شدن خون و خونریزی است.

محققان می گویند نتایج بر اهمیت استفاده از درمان های پزشکی مانند رقیق کننده های خون برای جلوگیری از ایجاد ترومبوز در میان همه گیری تاکید می کند؛ چنین درمانی به عنوان ترومبوپروفیلاکسی شناخته می شود.

نویسندگان این مطالعه نوشتند: «یافته‌های ما احتمالاً از ترومبوپروفیلاکسی برای جلوگیری از حوادث ترومبوتیک، به‌ویژه برای بیماران پرخطر، و تقویت اهمیت واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ حمایت می‌کند.»

در حالی که یک مطالعه دیگری که در ماه آگوست منتشر شد نشان داد که لخته شدن خون نیز می تواند پس از واکسیناسیون کووید-۱۹ رخ دهد، کارشناسان می گویند این خطر در مقایسه با خطر لخته شدن خون ناشی از عفونت بسیار کمتر است.

داده‌های قبلی نشان داده‌اند که کووید-۱۹ خطر لخته‌های خونی جدی را افزایش می‌دهد که به عنوان ترومبوآمبولی وریدی یا VTE شناخته می‌شود، اما طبق گفته‌های محققان شواهد کمی در مورد مدت زمان افزایش این خطر وجود دارد.

برای تجزیه و تحلیل خطر ترومبوز ورید عمقی، آمبولی ریه و خونریزی، مانند خونریزی گوارشی یا پارگی رگ خونی در مغز، پس از عفونت کووید-۱۹، محققان با استفاده از ثبت ملی در سوئد بیش از یک میلیون نفر را با عفونت تایید شده بین فوریه ۲۰۲۰ و مه ۲۰۲۱ بررسی کردند.

بر اساس این مطالعه، این موضوع پس از آن با داده‌های بیش از چهار میلیون نفر بدون کووید-۱۹ مقایسه شد.

محققان خطر لخته شدن خون را در طول دوره پس از بروز علائم کووید-۱۹ در یک فرد، در مقایسه با قبل از مثبت شدن آزمایش آنها و مدت‌ها پس از ناپدید شدن علائم ویروس، تجزیه و تحلیل کردند.

این مطالعه افزایش پنج برابری در خطر ابتلا به ترومبوز ورید عمقی، افزایش ۳۳ برابری در خطر آمبولی ریه و افزایش تقریباً دو برابری خطر خونریزی در ۳۰ روز پس از عفونت را نشان داد.

اگرچه این خطرات در بیماران مبتلا به بیماری شدیدتر بالاتر بود، اما خطر ابتلا به ترومبوز ورید عمقی در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ خفیف که نیازی به بستری شدن نداشتند، سه برابر و خطر آمبولی ریه هفت برابر افزایش یافت. خطر افزایش خونریزی در افرادی که عفونت های خفیف را تجربه کردند گزارش نشده است.

از آنجایی که این یک مطالعه مشاهده‌ای بود، محققان می‌گویند که نمی‌توانند کووید-۱۹ را به عنوان علت این لخته‌های خونی معرفی کنند، اما چند نظریه در مورد علت وقوع آن دارند. این احتمالات شامل تأثیر مستقیم ویروس بر روی لایه سلول‌هایی است که رگ‌های خونی را می‌پوشاند، پاسخ التهابی به ویروس یا بدن که در زمان‌های نامناسب لخته‌های خون را ایجاد می‌کند.

محققان همچنین به چند محدودیت [از جمله آزمایش محدود کووید-۱۹ در طول موج اول و عدم تشخیص لخته های خون در بیماران] اذعان کردند که ممکن است بر یافته های آنها تأثیر بگذارد.

علیرغم چنین محدودیت هایی، محققان می گویند یافته های آنها تا حد زیادی با مطالعات مشابه در مورد ارتباط بین کووید-۱۹ و حوادث ترومبوآمبولیک سازگار است.

محققان دانشگاه گلاسکو در سرمقاله ای همراه درباره این مطالعه که پنجشنبه در مجله پزشکی بریتانیا نیز منتشر شد، خاطرنشان کردند که دولت‌ها در حال حذف اقدامات بهداشت عمومی و تغییر رویکرد “زندگی با کووید” برای مدیریت همه گیری، با وجود ادامه ظهور هستند.

محققان اضافه کردند انواع جدید و قابل انتقال بیشتر نگران کننده است.

با این حال، آنها می گویند مطالعه جدید یادآوری مهمی از “نیاز به مراقبت از عوارض مرتبط با عفونت خفیف سارس-کوو-۲ (SARS-CoV-2) از جمله ترومبوآمبولی” است.

مبتلایان کووید-۱۹ ماه ها بعد با افزایش خطر لخته شدن خون روبرو می‌شوند
مبتلایان کووید-۱۹ ماه ها بعد با افزایش خطر لخته شدن خون روبرو می‌شوند

آخرین مطالعات کووید-۱۹    آخرین مطالعات کووید-۱۹  آخرین مطالعات کووید-۱۹

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا