جدیدترین اخبارجهان

دونالد ترامپ بر سوپر سه شنبه تسلط دارد تا به نامزدی جمهوری خواهان نزدیک شود

نیکی هیلی نتوانست شتاب رئیس جمهور سابق را در حالی که به سمت رقابت کاخ سفید در برابر جو بایدن می رود کاهش دهد

دونالد ترامپ بر سوپر سه شنبه تسلط دارد تا به نامزدی جمهوری خواهان نزدیک شود

دونالد ترامپ تقریباً در تمام ایالت‌هایی که انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان را در روز سه‌شنبه فوق‌العاده برگزار می‌کردند به پیروزی رسید، در شبی که او را تا آستانه کسب نامزدی حزبش در انتخابات ریاست‌جمهوری برای رویارویی با جو بایدن در رقابت‌های امسال کاخ سفید برد.

دونالد ترامپ بر سوپر سه شنبه تسلط دارد تا به نامزدی جمهوری خواهان نزدیک شود
دونالد ترامپ بر سوپر سه شنبه تسلط دارد تا به نامزدی جمهوری خواهان نزدیک شود

به گزارش آسوشیتدپرس، ترامپ در ۱۴ ایالت از ۱۵ ایالت رای گیری در سوپر سه شنبه برنده شد. رقیب اصلی او، نیکی هیلی در ورمونت پیروز شد. تسلط رئیس جمهور سابق که شامل پیروزی در کالیفرنیا و تگزاس، بزرگترین جوایز شب او بود فشار بیشتری را بر هیلی وارد می کند تا از پیشنهاد خود صرف نظر کند.

ترامپ به سرعت در حال نزدیک شدن به ۱۲۱۵ نماینده در کنوانسیون ملی جمهوری خواهان است که باید نامزدی حزب در ژوئیه را امضا کند اما هنوز انتظار نمی رود تا اواخر این ماه از این آستانه عبور کند. ترامپ در گفت‌وگو با حامیان خود در استراحتگاه مارآ لاگو در فلوریدا، به عنوان نامزد احتمالی عمل کرد و به نبرد انتخابات عمومی پیش رو روی آورد. او از همه جمهوری خواهان خواست تا به طور کامل از کمپین او استقبال کنند.

ما یک حزب جمهوری خواه بزرگ با استعداد فوق العاده داریم. و ما می خواهیم وحدت داشته باشیم و وحدت خواهیم داشت و این خیلی سریع اتفاق خواهد افتاد.

پیروزی هیلی در ورمونت دومین پیروزی او در رقابت های مقدماتی جمهوری خواهان پس از اینکه نمایندگانی از ناحیه کلمبیا، مقر پایتخت ایالات متحده را به دست آورد، بود. سخنگوی ستاد انتخاباتی هیلی سه شنبه شب به آینده کمپین خود اشاره نکرد اما از اظهارات ترامپ انتقاد کرد.

این سخنگو گفت وحدت صرفاً با ادعای متحدیم حاصل نمی شود. امروز، ایالت به ایالت، بلوک بزرگی از رأی دهندگان اولیه جمهوری خواه وجود دارد که نگرانی عمیق خود را درباره دونالد ترامپ ابراز می کنند. این وحدتی نیست که حزب ما برای موفقیت به آن نیاز دارد.

دونالد ترامپ بر سوپر سه شنبه تسلط دارد تا به نامزدی جمهوری خواهان نزدیک شود
دونالد ترامپ بر سوپر سه شنبه تسلط دارد تا به نامزدی جمهوری خواهان نزدیک شود

بایدن تا کنون بر رقابت‌های مقدماتی دموکرات‌ها تسلط داشته و بر چالش‌های رقبای خود یعنی دین فیلیپس و ماریان ویلیامسون غلبه کرده است که هرگز مورد توجه قرار نگرفتند. او در سوپر سه‌شنبه تمام ایالت‌های دارای رای‌گیری را در نوردید. چالش‌برانگیزترین رقابت او در مینه‌سوتا بود، جایی که ۱۹ درصد دموکرات‌ها رای عدم تعهد دادند، عمدتاً برای اعتراض به موضع او در قبال جنگ غزه. نتایج، ایالات متحده را برای اولین بار در انتخابات ریاست جمهوری از سال ۱۹۵۶ آماده کرد، زمانی که دوایت آیزنهاور جمهوری خواه برای دومین بار متوالی آدلای استیونسون دموکرات را شکست داد.

بایدن روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت نتایج امشب مردم آمریکا را با یک انتخاب روشن باز می‌گذارد. آیا ما به حرکت رو به جلو ادامه خواهیم داد یا به دونالد ترامپ اجازه خواهیم داد تا ما را به سمت هرج و مرج، تفرقه و تاریکی بکشاند که دوره ریاست جمهوری او را مشخص کرد؟

نظرسنجی‌ها بارها نشان داده است که اکثر آمریکایی‌ها نمی‌خواهند بایدن، ۸۱ ساله، و ترامپ، ۷۷ ساله، دوباره برای کاخ سفید روبرو شوند، اما رای‌دهندگان اولیه در هر دو حزب با تزلزل کمپین‌های رقیب، درها را به روی گزینه‌های جایگزین بسته‌اند.

سناتور جمهوری خواه لیندزی گراهام از هیلی خواست که به جای ادامه دادن به پیشنهاد خود، یک بازیگر تیم باشد و از کمپین ترامپ حمایت کند. گراهام به سی ان ان گفت تصور اینکه نیکی هیلی از رئیس جمهور دونالد ترامپ حمایت نکند، برای من سخت است.

برتری بی‌نظیر ترامپ در رقابت‌های مقدماتی جمهوری‌خواهان نشان‌دهنده بازگشت خیره‌کننده برای رئیس‌جمهور سابق است که در زمان ریاست جمهوری دو بار توسط مجلس نمایندگان استیضاح شد و با ۹۱ اتهام جنایی در دادگاه‌های فدرال و ایالتی مواجه است.

دونالد ترامپ بر سوپر سه شنبه تسلط دارد تا به نامزدی جمهوری خواهان نزدیک شود
دونالد ترامپ بر سوپر سه شنبه تسلط دارد تا به نامزدی جمهوری خواهان نزدیک شود

ترامپ به انکار نتایج انتخابات ۲۰۲۰ ادامه داد و هشدار داد که در صورت پیروزی در یک دوره دیگر، به دنبال انتقام از مخالفان سیاسی خود خواهد بود. اما بسیاری از رای دهندگان جمهوری خواه معتقدند که او قربانی آزار و شکنجه سیاسی بوده است و نمی توانند ترامپ را برای حمله گروهی از حامیانش به ساختمان کنگره آمریکا در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ مقصر بدانند.

آنها مشتاق سرکوب جدید مهاجرت در مرز با مکزیک و بازگشت به اقتصاد قبل از همه گیری در دوران ترامپ هستند، زمانی که تورم پایین بود، نرخ بهره پایین بود و بیکاری کمی کمتر از سطح امروز بود.

رای دهندگان جمهوری خواه نیز تا حد زیادی دیدگاه های سیاست خارجی انزواطلبانه ترامپ را پذیرفته اند و از موضع مساعدتر او در قبال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، از جمله پیشنهاد اخیر او مبنی بر اینکه روسیه هر کاری می خواهند در قبال متحدان ناتو که به اندازه کافی برای دفاع هزینه نمی کنند، کنار گذاشته اند.

ترامپ در سخنرانی سه شنبه شب خود بارها رویکرد انزواطلبانه خود در قبال امنیت ملی را تکرار کرد. وی با اشاره به اولین دوره ریاست جمهوری خود گفت با همه کنار می آمدیم. ما با هم کنار می آمدیم و مورد احترام همه بودیم و هیچ جنگی نداشتیم.

دونالد ترامپ علیرغم شکست او در سال ۲۰۲۰ و شکست چند تن از نامزدهای مورد نظرش در کنگره در انتخابات میان دوره ای ۲۰۲۲، توانسته است خود را به عنوان یک نامزد انتخابات عمومی در برابر بایدن معرفی کند. برخی از نظرسنجی‌های انتخابات عمومی اکنون نیز نشان می‌دهد که او کمی از بایدن پیشی گرفته است.

با این وجود، توانایی او برای جلب نظر رأی دهندگان میانه رو و نوسانی، به دلیل لفاظی های کوبنده و ماهیت افراطی برخی از سیاست هایش، زیر سؤال است. یک عامل بالقوه تعیین کننده در ماه نوامبر این خواهد بود که آیا حامیان هیلی از ترامپ حمایت می کنند، به بایدن تلنگر می زنند، به یک نامزد شخص ثالث روی می آورند یا کلاً در خانه می مانند.

بایدن همچنین دارای آسیب‌پذیری‌های سیاسی است، از آنجایی که بسیاری از آمریکایی‌ها معتقدند او برای چهار سال دیگر در کاخ سفید بسیار پیر شده است اما همچنین از مدیریت خود در اقتصاد، مهاجرت و حتی سیاست خارجی ناراضی است. واضح ترین نقطه نظر او در مورد سقط جنین است، پس از تصمیم دادگاه عالی تحت رهبری محافظه کاران در سال ۲۰۲۲ برای لغو حق قانونی برای پایان دادن به بارداری.

ترامپ مصمم است دموکراسی ما را نابود کند، آزادی‌های اساسی مانند توانایی زنان برای تصمیم‌گیری در مورد مراقبت‌های بهداشتی خود را از بین ببرد، و یک دور دیگر از میلیاردها دلار کاهش مالیات برای ثروتمندان را تصویب کند و او هر کاری انجام دهد یا بگوید. بایدن گفت تا خودش را به قدرت برساند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا