جدیدترین اخبارجهان

بورل: شانس رسیدن به توافق هسته‌ای کمرنگ شده است

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به احیای توافق هسته‌ای ایران «خوشبین» نیست

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت شانس رسیدن به توافق هسته‌ای کمرنگ شده است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه در یک نشست خبری با بیان اینکه در رابطه با رسیدن به توافق در مذاکرات احیای برجام، بدبین است گفت که از نظر او «شانس رسیدن به توافق کمرنگ است.»

به دنبال ناامیدی مقامات آمریکایی از رسیدن به توافقی قریب‌الوقوع برای احیای برجام و تاکید ایران بر خط‌ قرمز‌های علی خامنه‌ای رهبر تندرو جمهوری اسلامی، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز در این‌باره اظهار بدبینی کرد.

بورل همچنین به پاسخ ایران به پیش‌نویس توافق اشاره کرد و گفت: «اگر اوضاع تغییر نکند، «همه فرایند مذاکرات با خطر روبرو شده و چنانچه هدف از مذاکره رسیدن سریع به توافق است، این هدف عملی نخواهد شد.»

بیش از یک سال است که قدرت‌های جهانی بر سر احیای توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام که در سال ۲۰۱۵ حاصل شده بود، در حال مذاکره‌اند اما این تلاش‌ها تاکنون در نتیجه مانع‌تراشی‌ها و زیاده‌خواهی‌های تهران و مواضع متناقض آن به نتیجه نرسیده است.

روز جمعه ایران برای دومین بار پاسخ خود به موضع آمریکا درباره پیش‌نویس پیشنهادی از سوی اروپا برای توافق را ارائه داد که این پاسخ تهران از سوی مقامات آمریکایی «غیرسازنده» توصیف شد.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در این دور از مذاکرات به‌رغم پافشاری‌های ایران از موضع واشینگتن برای ابقای سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی کوتاه نیامده است.

در ادامه تحولات پرونده هسته‌ای ایران و در پاسخ به نگرانی‌های منطقه‌ای درباره تهدیدها و اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه، «تام نایتز»، سفیر آمریکا در اسرائیل از قول جو بایدن اطمینان خاطر داد که آمریکا هرگز دستان اسرائیل را در ارتباط با ایران نخواهد بست زیرا این کشور از خطر ایران آگاه است.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه ایالات متحده نیز تاکید کرد که آمریکا به حفظ امنیت اسرائیل در رویارویی با ایران متعهد است.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه ایالات متحده
لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه ایالات متحده

باب منندز، عضو دموکرات در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز طی اظهاراتی ابراز داشت که واشینگتن بر حفظ امنیت اسرائیل و روابط دوجانبه سیاسی ایالات متحده با آن پافشاری می‌کند.

باب منندز، عضو دموکرات در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا
باب منندز، عضو دموکرات در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا