جدیدترین اخبارجهان

گابریل نورونها : متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای «برجام» طوری طراحی شده تا کنگره را دور بزند

مشاور پیشین امور ایران در وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای «برجام» طوری طراحی شده تا کنگره را دور بزند

گابریل نورونها : متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای «برجام» طوری طراحی شده تا کنگره را دور بزند

به گفته گابریل نورونها (Gabriel Noronha)، مشاور پیشین امور ایران در وزارت خارجه ایالات متحده، متن پیشنهادی اتحادیه اروپا به ایران برای احیای «برجام» که به تایید دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز رسیده است، طوری طراحی شده تا کنگره را دور بزند.

این توافق هسته‌ای «فاجعه بار» ایران می‌تواند تحریم قاتلان تفنگداران‌آمریکایی در لبنان را لغو کند.

نورونها، طراحی توافق جدید را برای دور زدن قسمتی از قدرت نظارتی کنگره، که تحت «قانون بررسی توافق‌نامه هسته‌ای ایران» به آن تفویض شده، خواند و افزود: «دولت بایدن موافقت کرده «دستورالعمل اجرایی ۱۳۸۷۶»، که بر أساس آن علی خامنه‌ای رهبر تندرو جمهوری اسلامی، ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و حسین دهقان ژنرال سپاه پاسداران ایران تحت تحریم قرار گرفته‌اند را کنار بگذارد.»

وی افزود: «مقامات ایالات متحده به‌طور خصوصی صحت اسنادی که اخیرا از دولت ایران درز کرده را تأیید کرده‌اند. این اسناد جزئیات امتیازات خیره‌کننده‌ای که مذاکره‌کنندگان در وزارت خارجه به ایران داده‌اند را مشخص می‌کند.»

این مقام اسبق ایالات متحده اظهار داشت: «به همین دلیل بود که سه مقام آمریکایی درگیر در مذاکرات، به حالت اعتراض تیم مذاکره‌کننده را ترک کردند؛ و باز به همین خاطر بود که سفیر روسیه در ماه مارس مدعی شد ایران خیلی بیشتر از آنچه انتظار داشت از ایالات متحده دریافت کرده است.»

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه تگزاس در این‌باره گفت: «دولت بایدن به هر راهی می‌رود تا با رژیم ایران و گروه‌های تروریستی تحت کنترل آن مماشات کند. توافق هسته‌ای که بایدن برای دستیابی به آن تلاش می‌کند، فاجعه‌بار خواهد بود. این توافق اگر سر بگیرد، به دستیابی رژیم ایران به زرادخانه هسته‌ای منجر خواهد شد.»

تد کروز یادآور شد: «هزاران نفر به دلیل پولی که این معامله به رژیم ایران و گروه‌های تروریستی نیابتی آن می‌فرستد، خواهند مرد. حتی ممکن است میلیون‌ها نفر به خاطر زرادخانه هسته‌ای که ایران در نهایت قادر به ایجاد آن خواهد شد، جان خود را از دست بدهند.»

کنگره آمریکا  کنگره آمریکا

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا