جدیدترین اخبارجهان

اتحادیه اروپا در «لحظه ای تاریخی» عنوان نامزدی عضویت را به اوکراین اعطا کرد

اوکراین رسما نامزد پیوستن به اتحادیه اروپا شد

اتحادیه اروپا در «لحظه ای تاریخی» عنوان نامزدی عضویت را به اوکراین اعطا کرد

اوکراین روز پنجشنبه نامزد پیوستن به اتحادیه اروپا شد؛ اوکراین و بروکسل این اقدام جسورانه ژئوپلیتیک را که عامل محرک آن تهاجم روسیه بود به عنوان «لحظه ای تاریخی» توصیف کردند.

اتحادیه اروپا در «لحظه ای تاریخی» عنوان نامزدی عضویت را به اوکراین اعطا کرد
اتحادیه اروپا در «لحظه ای تاریخی» عنوان نامزدی عضویت را به اوکراین اعطا کرد

به گفته یکی از مشاوران دولت اوکراین، گام نهادن در مسیر طولانی عضویت در اتحادیه اروپا روحیه این کشور درگیر جنگ را به طور قابل ملاحظه ای تقویت خواهد کرد، زیرا حملات روسیه به دو شهر در شرق منطقه دونباس در حال پیش رفتن به سمت یک «اوج وحشتناک» است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین پس از اعلام رسمی این خبر در توییتر نوشت «آینده اوکراین در اتحادیه اروپاست.»

شارل میشل (Charles Michel) رئیس شورای اروپا در توئیتی نوشت «یک لحظه تاریخی» و افزود «آینده ما با هم است.»

تصویب درخواست دولت کی‌یف توسط رهبران اتحادیه اروپا در نشست بروکسل موجب برانگیختن خشم روسیه خواهد شد که در تلاش برای تحمیل اراده خود بر اوکراین با مشکل مواجه شده است. مولداوی نیز روز پنجشنبه عنوان نامزد رسمی عضویت در اتحادیه اروپا را دریافت کرد که نشان دهنده قصد بلوک اروپا برای نفوذ در عمق اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

روز جمعه چهار ماه از روزی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه جنگ را آغاز کرد و نیروهای خود را در آنچه که «عملیات نظامی ویژه» می نامد به آن سوی مرز اعزام کرد، می گذرد.

خبرگزاری رویترز می گوید «این درگیری که غرب آن را یک جنگ تجاوزکارانه ناموجه از سوی روسیه می‌داند هزاران کشته بر جای گذاشته و میلیون‌ها نفر را آواره و شهرها را ویران کرده، در حالی که کاهش صادرات مواد غذایی و انرژی بر کشورهای سراسر جهان تأثیر گذاشته است.»

بوریس جانسون نخست وزیر انگلستان گفت که بریتانیا مایل به کمک به عملیات مین زدایی در سواحل جنوبی اوکراین است و در حال بررسی ارائه بیمه به کشتی ها برای جابجایی میلیون ها تن غلات گیر افتاده در این کشور است.

پس از اینکه پیشروی روسیه به سمت کی‌یف پایتخت اوکراین در مراحل اولیه جنگ توسط مقاومت اوکراین خنثی شد، کارزار خود را بر جنوب و شرق اوکراین متمرکز کرده است.

جنگ فرسایشی در دونباس که قلب صنعتی اوکراین را در خود جای داده و در شهرهای دوقلوی سورودونتسک (Sievierodonetsk) و لیسچانسک که در سواحل مقابل رودخانه سیورسکی دونتس (Siverskyi Donets) در استان لوهانسک قرار دارند، به شدت بحرانی است.

الکسی آرستویچ (Oleksiy Arestovych) مشاور زلنسکی گفت که نبرد در آنجا «در حال ورود به نوعی «اوج وحشتناک» است.»

رئیس شورای اروپا

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا