جدیدترین اخبارجهان

طراحی پهپاد جدید ایرانی برای جنگ اوکراین

پهپاد تهاجمی جدید انفجاری توسط جمهوری اسلامی برای جنگ روسیه در اوکراین ساخته شده است

طراحی پهپاد جدید ایرانی برای جنگ اوکراین

همچنین به نظر می رسد تهران برای اولین بار از زمان آغاز تهاجم تمام عیار مسکو به کیف موشک های بالستیک بدهد.

یک منبع امنیتی آگاه مدعی شده که جمهوری اسلامی یک پهپاد تهاجمی جدید برای جنگ روسیه در اوکراین ساخته است و به نظر می رسد در اختیار مسکو با موشک های زمین به زمین قرار دارد.

طراحی پهپاد جدید ایرانی برای جنگ اوکراین
طراحی پهپاد جدید ایرانی برای جنگ اوکراین

شاهد-۱۰۷ به عنوان یک هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) منفجره و شناسایی توصیف شد که احتمالاً مجهز به فناوری برای جستجوی اهداف میدان نبرد با ارزش مانند سیستم های راکت چند پرتاب انگلیسی و آمریکایی است که توسط نیروهای اوکراینی استفاده می شود.

چند واحد از این پهپاد ویژه طراحی شده ممکن است در معامله ای به ارزش بیش از ۲ میلیون دلار (۱.۶ میلیون پوند) به روسیه پیشنهاد شده باشد.

اوکراین و متحدان غربی آن قبلاً تهران را متهم کرده بودند که صدها پهپاد تهاجمی یک طرفه موسوم به شاهد-۱۳۱ و شاهد-۱۳۶ را به مسکو ارائه می دهد که «پهپادهای انتحاری» نامیده می شوند، زیرا آنها به سمت اهداف پرواز می کنند و در هنگام برخورد منفجر می شوند.

روسیه از ترکیبی از حملات پهپادی و موشکی برای نفوذ به پدافند هوایی اوکراین تحت حمایت غرب در امواج حملات مرگبار علیه اهداف غیرنظامی در سراسر کشور استفاده می کند که در روزهای اخیر تشدید شده است.

پهپاد جدید شاهد-۱۰۷ از خانواده هواپیماهای بدون سرنشین شاهد-۱۰۱ با دم V شکل است.

این پهپاد با طول حدود ۲.۵ متر و طول بال های سه متری می تواند از وسیله نقلیه پرتاب شود و برد آن تا ۱۵۰۰ کیلومتر (۹۳۲ مایل) تخمین زده می شود.

تصور می شود که به یک فرستنده پخش زنده برای انتقال ویدئو مجهز شده است. چنین قابلیت های شناسایی به این معنی است که پهپاد می تواند برای شناسایی اهداف در خط مقدم اوکراین برای اصابت سایر پهپادها یا سامانه های تسلیحاتی مورد استفاده قرار گیرد.

طراحی پهپاد جدید ایرانی برای جنگ اوکراین
طراحی پهپاد جدید ایرانی برای جنگ اوکراین

این منبع امنیتی مدعی شد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی آزمایشی را با روس ها در یک پایگاه هوایی در مرکز ایران انجام دادند که شامل پهپادهای شاهد-۱۰۷ و شاهد-۱۳۶ بود.

در ماه سپتامبر، رئیس جمهور جمهوری اسلامی ارسال هواپیماهای بدون سرنشین یا سلاح های دیگر را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه تکذیب کرد. ابراهیم رئیسی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت ما مخالف جنگ در اوکراین هستیم.

نگرانی های بزرگ برای اوکراین

یک منبع اوکراینی گفت که ادعای ساخت نوع جدیدی از پهپاد احتمالاً درست است. این منبع گفت ما نگرانی های زیادی در مورد عرضه احتمالی انواع پهپادهای مذکور داریم. تهاجم روسیه تکیه زیادی به پهپادهای ایرانی دارد و دائماً آنها را مدرن می کند. آنها سعی می کنند آنها را سریعتر کنند تا نیروهای دفاعی اوکراین را مجبور کنند از سیستم های دفاع هوایی گران تر استفاده کنند.

این منبع اوکراینی گفت که روسیه اکنون قادر است خود سامانه شاهد-۱۳۶ را در تاسیساتی در منطقه تاتارستان، در ۵۰۰ مایلی شرق مسکو، مونتاژ کند. این منبع گفت ظرفیت تولید تا سپتامبر ۲۰۲۵ باید حدود ۴۰۰۰ قطعه در سال باشد.

در صورت تایید، کارشناسان دفاعی می‌گویند که ساخت یک پهپاد جدید توسط جمهوری اسلامی بر قابلیت‌های رو به رشد تولید نظامی و اهمیت آن برای تلاش‌های جنگی روسیه تاکید می‌کند.

مایکل کلارک، استاد مدعو در کینگز کالج لندن، هشدار داد اما هزینه‌های سیاسی برای جمهوری اسلامی واقعاً بسیار زیاد است، زیرا این امر رژیم ایران را محکم در اردوگاه کسانی قرار می‌دهد که تلاش می‌کنند با خشونت نظام بین‌المللی کنونی را سرنگون کنند.

طراحی پهپاد جدید ایرانی برای جنگ اوکراین
طراحی پهپاد جدید ایرانی برای جنگ اوکراین

جمهوری اسلامی به تهیه موشک های بالستیک نزدیک است

این همکاری با تحویل موشک های بالستیک زمین به زمین ایران به روسیه بسیار کشنده تر و سخت تر از پهپادها قابل توجه تر می شود.

براساس اطلاعات موثق به نظر می رسد جمهوری اسلامی و روسیه قرارداد تسلیحاتی را تمدید کرده اند و روسیه انتظار دارد به زودی سامانه های موشکی دقیق زمین به زمین را دریافت کند.

این شامل موشک هایی با برد بیشتر از ۳۰۰ کیلومتر (۱۸۶ مایل) می شود. اوایل این ماه به نقل از یک مقام آمریکایی در رسانه‌های آمریکایی نیز گفته شد که جمهوری اسلامی در حال آماده شدن برای شروع ارائه موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد به روسیه است.

رژیم ایران، در بحبوحه تهدید تحریم‌های بیشتر و انزوای بین‌المللی، قبلاً از آغاز تهاجم تمام‌مقیاس روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، از ارائه انبارهای عظیم موشک‌های هدایت‌شونده دقیق خودداری کرده بود.

با این حال، به نظر می رسد محاسبات آن پس از انقضای تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد در اکتبر گذشته که برای محدود کردن برنامه موشکی بالستیک تهران به عنوان بخشی از توافق هسته ای بزرگ سال ۲۰۱۵ با قدرت های جهانی طراحی شده بود، در حال تغییر است.

تغییر آشکار در سیاست همچنین زمانی رخ می دهد که جنگ در خاورمیانه توجه غرب را از اوکراین منحرف می کند، حتی با گسترش مجدد حمله روسیه در زمین.

این منبع اوکراینی گفت که انتقال موشک‌های ایرانی به روسیه کمک می‌کند تا کمپین تروریستی را که زمستان گذشته علیه زیرساخت‌های انرژی اوکراین آغاز شد، تکرار کند که باعث خاموشی طولانی در سراسر کشور در زمان سرمای شدید شد.

به گفته فابیان هینز، پژوهشگر بین‌المللی، اتاق فکر موسسه مطالعات استراتژیک (IISS).، این نوع سیستم‌ها می‌توانند شامل موشک‌های تاکتیکی کوتاه‌برد ابابیل تهران یا مجموعه فاتح آن باشند که برد کمی بیشتر از ۳۰۰ کیلومتر تا ۷۰۰ کیلومتر (۱۸۶ مایل تا ۴۳۵ مایل) دارند. 

رهگیری موشک‌های بالستیک سخت‌تر است، بنابراین ارتش اوکراین را مجبور می‌کند تا از تعداد محدودی از موشک‌های دفاع هوایی پاتریوت ارائه‌شده توسط ایالات متحده، که برد محدودی دارند، استفاده کند.

آقای هینز گفت که باتری های پاتریوت نمی توانند از هر نقطه در اوکراین در برابر حملات موشکی بالستیک محافظت کنند. بنابراین، روس‌ها می‌توانند از این وضعیت برای ایجاد ویرانی بسیار زیادی برای مثال در مورد زیرساخت‌های غیرنظامی استفاده کنند. در مقابل، جمهوری اسلامی احتمالاً به دنبال پول نقد و فناوری نظامی از روسیه خواهد بود.

آقای کلارک، استاد مدعو، گفت که تحویل پیش‌بینی‌شده موشک‌ها نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی از نظر استراتژیک تصمیم گرفته است که با روسیه و به طور ضمنی از چین نیز پیشی بگیرد، زیرا آنها می‌بینند که سیاست‌های جهانی قبل از ما در حال انجام است و آنها فکر می کنند که این کمک می کند تا آنها را در سمتی قرار دهند که در نهایت پیروز خواهد شد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا