ایرانجدیدترین اخبار

سیل در آستارا باعث خسارت به حداقل ۴ هزار خانه شد/ مردم گرفتار و مسئولین بی توجه

وضعیت مردم در مناطق سیل‌زده استان گیلان بسیار دشوار است، سیل در شهر آستارا باعث خسارت به حداقل ۴ هزار خانه شده است

سیل در آستارا باعث خسارت به حداقل ۴ هزار خانه شد/ مردم گرفتار و مسئولین بی توجه

به علاوه شهر آستارا و ۱۸ روستای اطراف آن، بخش‌هایی از تالش، شفت، فومن، صومعه‌سرا، رودسر و رشت نیز تحت تأثیر سیل و آب‌گرفتگی قرار گرفتند.

سیل در آستارا باعث خسارت به حداقل ۴ هزار خانه شد/ مردم گرفتار و مسئولین بی توجه
سیل در آستارا باعث خسارت به حداقل ۴ هزار خانه شد/ مردم گرفتار و مسئولین بی توجه

ستاد مدیریت بحران استان گیلان اعلام کرد که به علت وقوع سیل، حداقل چهار هزار خانه در آستارا به‌طور کامل غیرقابل سکونت یا دچار آسیب اساسی شده‌اند.

در همین زمان، رسانه‌های محلی در گیلان درباره آواره شدن صدها شهروند آستارایی به دلیل سیل گزارش دادند و اظهار کردند که افراد متضرر از سیل با مشکل کمبود آب آشامیدنی و نان روبه‌رو شده‌اند.

امیر مرادی، مدیرکل ستاد مدیریت بحران گیلان در تاریخ ۲۹ شهریور اعلام کرد که نزدیک به چهار هزار خانه در آستارا به دلیل وقوع سیل آسیب دیده‌اند و اظهار کرد که فرآیند پاک‌سازی برخی از این خانه‌های آسیب‌دیده به علت ورود سیلاب در حال انجام است.

این مقام مسئول در استانداری گیلان گفت که خسارات به خانه‌ها و بخش‌های کشاورزی و تجاری آستارا به وسعت گسترده‌ای اتفاق افتاده و در حال حاضر ۱۶ تیم ارزیاب در حال تخمین زدن میزان خسارت‌های ناشی از سیل در آستارا هستند.

به گفته مقامات استان گیلان، سیل به ویژه در شش منطقه شهر آستارا باعث آسیب‌های جدی به صدها خانه شده و خصوصاً در مناطق خیابان‌های «کشاورز، شالیزار، حافظ، خلیل‌آباد، رستمیان و عباس‌آباد در آستارا» خسارت‌ها به میزان بسیار گسترده ایجاد شده است.

در این نواحی، سیل به داخل خانه‌ها، فروشگاه‌ها و محیط کسب و کارهای مردم نفوذ کرده و باعث شده تا بسیاری از خانه‌ها به شدت آسیب ببینند و غیرقابل سکونت گردند. همچنین، وسایل و لوازم خانگی مردم در این نواحی به‌طور کامل زیر آب رفته و دیگر قابلیت استفاده ندارند.

به گفته مقامات گیلان، سیلاب همچنین به ۱۸ روستای شهرستان آستارا و مناطقی از شهر تالش نیز آسیب رسانده، بسیاری از مسکن‌ها در چهار روستای کانرود، سیبلی، خلیل‌سرا، و خسروآباد شهرستان آستارا دچار آسیب‌های جدی شده‌اند و تجهیزات برقی و وسایل خانگی در این خانه‌ها نیز تخریب و دیگر قابلیت استفاده ندارند.

با توجه به اظهارات محمد دادرس، مدیرکل هواشناسی گیلان، در زمان بارش شدید که به سیل در آستارا منجر شد، میزان بارندگی به مقدار ۲۷۱ میلی‌متر رسید.

همچنین، در این دوره چهل و هشت ساعته، نقاط دیگری در گیلان نیز میزان بارش بالا را تجربه کردند، امامزاده اسحاق در شفت با ۱۴۵ میلی‌متر، بندر انزلی با ۱۳۵ میلی‌متر، رضوان‌شهر با ۹۰ میلی‌متر و تالش با ۸۳ میلی‌متر بارش، بیشترین میزان بارش‌ها را در استان گیلان داشتند.

بر اساس گزارش امیر مرادی، مدیرکل ستاد مدیریت بحران گیلان، سیل در منطقه آستارا منجر به آسیب‌رساندن حداقل به ۲۰ نفر شده که ۱۳ نفر از آنها به صورت سرپایی درمان و هفت نفر دیگر نیز در مراکز درمانی بستری شده‌اند.

مرادی ادعا کرد که به دلیل اطلاع‌رسانی به موقع و هماهنگی‌های اجرا شده، سیل در آستارا هیچ خسارت جانی نداشته و مردم و مسافران در ساعات وقوع سیل در اطراف رودخانه‌ها حضور نداشته‌اند.

همچنین، سایت گیل‌خبر اعلام کرد که «سیل منجر به آواره شدن صدها شهروند آستارایی شده و مردم این شهر و برخی مناطق سیل‌زده دیگر در غرب گیلان در حال حاضر با مشکلاتی از جمله مسدود شدن جاده‌ها، تخریب پل‌ها، قطعی آب و برق، کمبود آب آشامیدنی، نان و کمبود غذای گرم روبه‌رو هستند.

با وجود هشدارهای هواشناسی درباره بارش شدید باران و احتمال وقوع سیل، ما نه تنها شاهد عدم آمادگی مسئولان و مدیران شهرستانی و استانی بودیم، بلکه نقص در امکانات و عدم تجدید نظر در زیرساخت‌ها در سال‌های گذشته باعث شد تا باران به یک بحران جدی تبدیل شود».

منابع خبری گیلان تأکید کردند که همچنان شهروندان سیل‌زده آستارایی با مشکلات فراوانی روبرو هستند و به دلیل خرابی تصفیه‌خانه آستارا در پی وقوع سیل، بیش از نصف مناطق شهر آستارا از تأمین آب محروم شده‌اند و توزیع آب معدنی و آب آشامیدنی نیز با مشکلات و تأخیرهای زیادی مواجه شده است. کمبود نان و امکان تهیه غذای گرم نیز یک مشکل دیگر است که مردم سیل‌زده در آستارا و مناطق دیگر گیلان با آن مواجه شده‌اند.

در گزارش گیل‌خبر تأکید شده است که با وجود وعده‌های اتصال و پایداری شبکه برق در تمامی نقاط شهرستان آستارا، همچنان شهروندان در برخی مناطق این شهر از قطعی برق خبر می‌دهند.

علاوه بر آستارا، مناطق چوبر و لاسک در شهر شفت، بخش‌هایی از شهرهای فومن، صومعه‌سرا، تالش، رودسر و همچنین شهر رشت که مرکز استان گیلان است نیز به علت وقوع سیل دچار آب‌رفتگی شده‌اند.

به علت سیل خسارات سنگینی به منازل و محصولات کشاورزی این مناطق وارد شده و زیرساخت‌ها نیز آسیب دیده‌اند.

غلامعلی نیک‌فهم، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان گفت که پل سیبلی در منطقه لوندویل آستارا به‌طور کامل ویران شده و امکان بازسازی آن وجود ندارد و هزینه ساخت پل جدید در این منطقه به حداقل ۳۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

همزمان با خسارت‌های وسیعی که ناشی از سیل، در آستارا به وقوع پیوست، محمدرضا سلامی، سرپرست اداره حفاظت محیط‌ زیست این شهرستان گفت مقابله با افراد تخریب‌کننده رودخانه و سواحل در اولویت کارها قرار دارد و ۲۰ نفر به دلیل استخراج غیرقانونی شن و ماسه و اتهام خسارت به محیط‌ زیست بازداشت و به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

مردم گیلان و خسارات سیل در آستارا  مردم گیلان و خسارات سیل در آستارا    مردم گیلان و خسارات سیل در آستارا

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا