جدیدترین اخبارجهان

موانع هسکو در بسته کمک ها نشان دهنده تغییر در استراتژی جنگ اوکراین است

موانع هسکو سبدهای توری جوش داده شده با ژئوتکستایل تاشو هستند که به شکل مکعب های بزرگ باز می شوند

موانع هسکو در بسته کمک ها نشان دهنده تغییر در استراتژی جنگ اوکراین است

محتویات بسته های کمکی ارسال شده به اوکراین معمولاً بینش هایی را در مورد وضعیت جنگ روسیه و اوکراین ارائه می دهد و به پیش بینی مراحل آتی عملیات نظامی کمک می کند.

موانع هسکو در بسته کمک ها نشان دهنده تغییر در استراتژی جنگ اوکراین است
موانع هسکو در بسته کمک ها نشان دهنده تغییر در استراتژی جنگ اوکراین است

به‌عنوان مثال بسته‌های کمکی تا قبل از ضد حمله اوکراین شامل تعدادی خودروی زرهی و سامانه‌های دیگری بود که برای حمله به نیروهای روسی مورد نیاز بود.

آخرین بسته کمکی در دیدار ۱۲ دسامبر بین زلنسکی رئیس جمهور اوکراین و بایدن رئیس جمهور آمریکا مورد بحث قرار گرفت. در بیانیه بعدی وزارت امور خارجه محتوای این کمک ها شامل مقدار زیادی مهمات، تجهیزات تخریب و موانع هسکو ذکر شد. در حالی که بسیاری از موارد مورد انتظار بود، گنجاندن موانع هسکو نشان دهنده تغییر احتمالی در تلاش جنگ اوکراین به سمت دفاعی بیشتر است.

موانع هسکو سبدهای توری جوش داده شده با ژئوتکستایل تاشو هستند که به شکل مکعب های بزرگ باز می شوند. پس از باز شدن، این مکعب ها با خاک بسته می شوند و به هم متصل می شوند تا دیواری را تشکیل دهند. از آنجایی که هر سبد حاوی مقدار قابل توجهی خاک بسته بندی شده است، دیوار هسکو می تواند در برابر انفجار قابل توجهی مقاومت کند و اکثر گلوله های مستقیم آتش را متوقف کند و محافظت بیشتری نسبت به دیوار بتنی ارائه می دهد. علاوه بر این، تیمی از سربازان مجهز به لودر جلویی می‌توانند به سرعت این سبدها را پر کنند و در عرض چند ساعت یک موقعیت دفاعی بسیار قوی ایجاد کنند.

موانع هسکو که در اصل برای اهداف کنترل سیل طراحی شده بودند، در دهه ۱۹۶۰ کاربرد نظامی گسترده ای پیدا کردند. آنها در طول جنگ جهانی علیه تروریسم به یک دارایی اصلی تبدیل شدند، به ویژه در ارتباط با پایگاه های عملیاتی پیشرو ایالات متحده. بسیاری از این پایه ها توسط یک دیوار انباشته از مکعب های HESCO 2 متری محصور شده بودند. اگرچه این موانع به عنوان یک سازه دائمی در نظر گرفته نشده اند، اما می توانند یکپارچگی ساختاری خود را برای بیش از یک دهه حفظ کنند. با توجه به استفاده گسترده از آنها توسط ارتش ایالات متحده، این احتمال وجود دارد که ذخایر قابل توجهی برای ارائه به اوکراین در دسترس باشد.

موانع هسکو در بسته کمک ها نشان دهنده تغییر در استراتژی جنگ اوکراین است
موانع هسکو در بسته کمک ها نشان دهنده تغییر در استراتژی جنگ اوکراین است

تحویل موانع هسکو به اوکراین نشان می‌دهد که اوکراینی‌ها به سرعت موضع دفاعی خود را اتخاذ می‌کنند و احتمالاً برای مقابله با حمله جدیدی که توسط نیروهای روسی آغاز شده است، مقابله می‌کنند. در حالی که این حمله روسیه از قبل آغاز شده است، احتمالا در ماه های آینده تشدید خواهد شد.

این موانع به نیروهای اوکراینی ابزاری برای تقویت مواضع خود و ایجاد پایگاه های اعزامی در امتداد خطوط فعلی خود ارائه می دهد. با استقرار این مواضع مستحکم، نیروهای اوکراینی می توانند پدافند فیزیکی را با سایر تجهیزات کلیدی، از جمله دارایی های ضد هوایی و تجهیزات جنگ الکترونیک برای مهار پهپادها ادغام کنند. تسخیر چنین مواضعی برای نیروهای روسی دشوار خواهد بود.

هدف اصلی حمله روسیه عقب راندن نیروهای اوکراینی از رودخانه دنیپرو است. در واقع، یکی از معدود موفقیت‌های اوکراینی در ضدحمله آنها، ایمن کردن یک پل بر روی رودخانه دنیپرو در کرینکی بود که در حال حاضر توسط یک نیروی کوچک متشکل از ۳۰۰ تفنگدار دریایی اوکراینی تحت کنترل است.

نیروهای روسی چندین واحد را برای تخریب این پل اوکراینی اعزام کرده اند. اگرچه اوکراینی ها این حملات را دفع کردند، اما موقعیت آنها کاملاً آسیب پذیر است. پالت‌هایی از موانع فروریخته هسکو را می‌توان به راحتی به کرینکی تحویل داد تا به تفنگداران دریایی اوکراینی اجازه دهد تا مواضع خود را تقویت کنند و به آنها اجازه می‌دهد تا امواج بعدی حملات را دفع کنند.

نیروهای روسیه همچنین در حال انجام فشارهای تهاجمی در استان لوهانسک و استان دونتسک هستند. آنها در حال تلاش برای تصرف تمام استان لوهانسک هستند و در حال حاضر برای تصرف کوپیانسک و کرمینا در حال پیشروی هستند.

موانع هسکو در بسته کمک ها نشان دهنده تغییر در استراتژی جنگ اوکراین است
موانع هسکو در بسته کمک ها نشان دهنده تغییر در استراتژی جنگ اوکراین است

در همین حال، در استان دونتسک، نیروهای روسی در حال پیشروی از باخمات هستند و تلاش متمرکزی برای خارج کردن شهر آودیوکا از کنترل اوکراین انجام می دهند. در حالی که بیشتر این نبردها به دلیل محیط شهری پیچیده است، موانع هسکو به نیروهای اوکراینی اجازه می‌دهد تا به سرعت مواضع دفاعی خود را در داخل و اطراف شهرها ایجاد کنند. آنها همچنین به اوکراینی‌ها اجازه خواهند داد تا زیرساخت‌های کلیدی را در این منطقه تقویت کنند و به آنها اجازه می‌دهد بهتر در برابر توپخانه روسیه مقاومت کنند.

تحویل موانع هسکو همچنین می‌تواند نشان‌دهنده یک برنامه بلندمدت برای نیروهای اوکراینی باشد تا حالت دفاعی بیشتری را در پیش بگیرند.

این استراتژی تدافعی، که نیازمند منابع کمتری است، به دلیل کاهش حمایت های خارجی به طور بالقوه ضروری می شود. با این حال، این تغییر وضعیت احتمالاً موقتی است و به اوکراینی‌ها اجازه می‌دهد تا برای دریافت تجهیزاتی که قبلاً از کشورهای دیگر وعده داده شده، زمان بخرند. علاوه بر این، به سربازان اوکراینی زمان حیاتی برای آموزش با تجهیزات تازه به دست آمده، به ویژه هواپیمای جنگنده ای که ایالات متحده تعهد کرده است، می دهد.

درگیری بین روسیه و اوکراین همچنان پویا است و هر دو طرف به طور متناوب نیاز به اتخاذ مواضع تهاجمی و تدافعی دارند. هر دو طرف در ادغام فن‌آوری‌های سنتی و مدرن برای به دست آوردن مزیت استراتژیک در درگیری مهارت نشان داده‌اند. در حالی که می‌توان در مورد فناوری‌های جدید صحبت کرد، برخی از فناوری‌های قدیمی‌تر، مانند موانع هسکو، پتانسیل ایجاد مزیت را دارند، به‌ویژه وقتی اوکراینی‌ها از ضد حمله خود به حالت دفاعی می‌روند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا