جدیدترین اخبارجهان

روسیه دستاوردهای کوچکی در میدان نبرد دارد و فشار را بر اوکراین افزایش می دهد

دستاوردهای روسیه عمدتاً ناشی از انبوه ارتش این کشور است

روسیه دستاوردهای کوچکی در میدان نبرد دارد و فشار را بر اوکراین افزایش می دهد

اگرچه پیشرفت واضحی به چشم نمی‌خورد، اما این پیشرفت اوکراین را وادار می کند تا یک فشار احتمالی استخدام در مقیاس بزرگ را در نظر بگیرد.

روسیه دستاوردهای کوچکی در میدان نبرد دارد و فشار را بر اوکراین افزایش می دهد
روسیه دستاوردهای کوچکی در میدان نبرد دارد و فشار را بر اوکراین افزایش می دهد

نیروهای روسی در هفته‌های اخیر دستاوردهای ارضی کوچکی را در امتداد جبهه شرقی اوکراین به دست آورده‌اند و از مزیت نیروی انسانی خود در نبردهای طاقت‌فرسا استفاده کرده‌اند و مقامات اوکراینی را بر آن داشته تا به فکر بسیج حداکثر ۵۰۰۰۰۰ سرباز برای ادامه نبرد طاقت‌فرسا در سال آینده باشند.

رئیس اطلاعات نظامی اوکراین، کایرلو بودانوف، این هفته گفت که هیچ جایگزینی برای بسیج مقیاس بزرگ برای جبران خسارات اوکراین نمی بیند. و ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور، گفت که روسای ارتش از او خواسته اند ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار نفر را بسیج کند.

زلنسکی روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری گفت این یک عدد جدی است. اگرچه بسیاری از اوکراینی‌ها هنوز به خدمت سربازی فراخوانده نشده‌اند، اما مقامات به دلیل ترس از دامن زدن به تنش‌های اجتماعی، تمایلی به توسل به خدمت سربازی انبوه ندارند.

اخیراً، نیروهای روسی به شهر آودیوکا، یک پایگاه اوکراینی در منطقه دونتسک نزدیک شده‌اند. تصرف آودیوکا یک موفقیت راهبردی برای روسیه خواهد بود این شهر محور دفاعی اوکراین در منطقه است و ضربه ای به روحیه اوکراینی ها وارد می کند. این شهر نماد مقاومت است و از زمانی که نیروهای تحت حمایت روسیه برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ تلاش کردند تا آن را تصرف کنند، تقریباً یک دهه جنگ را تحمل کرده است.

پیشروی های اخیر روسیه در نزدیکی آودیوکا و همچنین در اطراف شهرهای دیگر مانند کوپیانسک، باخموت و مارینکا نیز شاهد دیگری است که نشان می دهد روسیه قاطعانه ابتکار عمل را در بیشتر میدان های نبرد به دست گرفته است، پس از اینکه ژنرال ارشد اوکراین در ماه گذشته اذعان کرد که عملیات متقابل تابستانی کشورش باعث توقف شده است.

روسیه این پیشرفت را در یک لحظه حساس برای دولت کیف انجام می دهد. درگیری‌های سیاسی در واشنگتن و اتحادیه اروپا مانع از تحویل بسته‌های کمک‌های نظامی و مالی شده است که اوکراین می‌گوید به شدت به آن نیاز دارد تا خطوط خود را علیه روسیه حفظ کند.

روسیه دستاوردهای کوچکی در میدان نبرد دارد و فشار را بر اوکراین افزایش می دهد
روسیه دستاوردهای کوچکی در میدان نبرد دارد و فشار را بر اوکراین افزایش می دهد

یئهور چرنف، معاون کمیته امنیت ملی، دفاع و اطلاعات پارلمان اوکراین در مصاحبه ای گفت در حال حاضر وضعیت در خط مقدم دشوار است و به تدریج رو به وخامت است. بدون مهمات آمریکایی، ما در حال از دست دادن سرزمینی هستیم که در تابستان امسال به سختی به دست آوردیم.

روز جمعه، مارک روته، نخست وزیر هلند که در حال خروج است، اعلام کرد که دولت او در حال آماده شدن برای ارسال اولین دسته از ۱۸ جت جنگنده F-16 به اوکراین است، هواپیمای قدرتمندی که اوکراین مدت‌هاست برای آن لابی می‌کند و خلبانان اوکراینی آموزش روی آن را آغاز کرده‌اند.

اوکراین استدلال کرده است که این جت ها می توانند به آن کمک کنند تا برتری هوایی روسیه در برخی از بخش های میدان نبرد را به چالش بکشد.

به گفته مؤسسه مطالعات جنگ، از زمان آغاز عملیات تهاجمی در نزدیکی آودیوکا در ماه اکتبر، روسیه در مجموع حدود هفت مایل در تمام جهات اطراف شهر به دست آورده است.

اولکساندر اشتوپون، سخنگوی ارتش اوکراین روز چهارشنبه به تلویزیون ملی گفت اما این برای آنها گران تمام شده است. وی خاطرنشان کرد که روسیه طی دو ماه ۲۵۰۰۰ تلفات در شرق متحمل شده است که بیشتر آنها در اطراف آودیوکا بوده است.

اگرچه این ارقام به طور مستقل قابل تأیید نبود، آژانس اطلاعات نظامی بریتانیا ماه گذشته گفت که روسیه احتمالاً بالاترین میزان تلفات جنگ را تا کنون تجربه کرده است و احتمالاً نبرد برای آودیوکا دلیل آن بوده است. نیروهای اوکراینی نیز متحمل خسارات سنگینی شده اند.

تیخی، یکی از اعضای اصلی نبرد با گارد ملی اوکراین در آودیوکا، در پیام‌های صوتی تنها با استفاده از او گفت من می‌توانم بگویم شعار حملات آنها این است ما از شما مردم بیشتری داریم شما مهمات، گلوله، موشک و گلوله دارید.

تیخی گفت که نیروهای روسی از طیف وسیعی از تاکتیک‌ها در میدان نبرد، از جمله حملات پیشانی، حملات ساختگی و دود برای پنهان کردن حملات استفاده می‌کنند. وی افزود که روسیه تحرکات به سمت آودیوکا را زیر نظر دارد، به این معنی که سربازان اوکراینی فقط در شب می توانند وارد شوند و باید چراغ های جلوی خود را مدت ها قبل از ورود خاموش کنند.

فشار تهاجمی مسکو در شرق شامل مجموعه ای از حملات موضعی به دنبال کمانی است که از کوپیانسک در شمال تا مارینکا در بیش از ۱۲۰ مایلی جنوب امتداد دارد.

روسیه دستاوردهای کوچکی در میدان نبرد دارد و فشار را بر اوکراین افزایش می دهد
روسیه دستاوردهای کوچکی در میدان نبرد دارد و فشار را بر اوکراین افزایش می دهد

کوپیانسک که سال گذشته از اشغال روسیه آزاد شد، همچنان تحت کنترل اوکراین است. اما ماه‌ها بمباران شدید شهر را ویران کرده است و نیروهای روسی بی‌امان از شمال و شرق حمله می‌کنند و در تلاش برای رسیدن به حومه شهر، زمین‌های اوکراین را زیر پا می‌گذارند.

در آودیوکا، نقطه داغ نبرد برای شهر، یک منطقه صنعتی در شرق است. این موقعیت به قدری وسیع و پوشیده از سنگرها و تونل ها است که برخی از قسمت ها را به یک لانه مورچه تشبیه کرده اند.

موسسه مطالعات جنگ، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، ماه گذشته اعلام کرد که نیروهای روسیه به سمت شرق منطقه پیشروی کرده اند. تصاویر جغرافیایی نشان می دهد که آنها اکنون بیشتر آن را تصرف کرده اند.

تیبو فویه، معاون بنیاد تحقیقات استراتژیک فرانسه، گفت که هر دو طرف اکنون گرفتار درگیری‌های خونین و بی‌نتیجه شده‌اند وضعیتی که او آن را با جنگ جهانی اول مقایسه کرد، زمانی که صدها هزار سرباز برای تسخیر به میدان نبرد و دفاع از تکه های کوچک زمین پرتاب شدند. 

بر اساس تحلیل اخیر وزارت دفاع استونی، عملیات تهاجمی وحشیانه روسیه، از باخموت در اوایل سال جاری تا آودیوکا امروز، این کشور را قادر ساخت تا سرزمین های بیشتری را نسبت به آنچه در سال ۲۰۲۳ از دست داده بود، فتح کند. اما دقیقاً مانند موفقیت‌های محدود اوکراین در طول ضدحمله، هیچ یک از این دستاوردها اساساً توازن قوا را در خط مقدم که امسال به سختی جابجا شده است، تغییر نداده است.

فویله گفت که هر یک از طرفین اکنون کوچکترین دستاوردی را به عنوان یک موفقیت استراتژیک برای اهداف سیاسی ستایش می کنند. او افزود در واقع، خطرات کم و پیشرفت‌ها کم است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا