جدیدترین اخبارفرهنگ و هنر

امیرهوشنگ ابتهاج شاعر تصنیف «ایران ای سرای امید» در گذشت

امیرهوشنگ ابتهاج متخلص به ه الف سایه در سن ۹۴ سالگی در شهر کلن، آلمان درگذشت

امیرهوشنگ ابتهاج متخلص به ه الف سایه شاعر تصنیف «ایران ای سرای امید» در گذشت

یلدا ابتهاج درگذشت پدرش امیرهوشنگ ابتهاج را با ارسال یک پست اینستاگرامی اعلام کرد. بلدا ابتهاج با نقل این شعر از پدرش «بگردید، بگردید، درین خانه بگردید – در این خانه غریبید، غریبانه بگردید» نوشت «سایه ما با هفت هزار سالگان سر به سر شد.»

امیرهوشنگ ابتهاج متخلص به ه الف سایه شاعر تصنیف «ایران ای سرای امید» در گذشت
امیرهوشنگ ابتهاج متخلص به ه الف سایه شاعر تصنیف «ایران ای سرای امید» در گذشت

هوشنگ ابتهاج سراینده تصنیف ماندگار «سپیده (ایران ای سرای امید)» بود که با صدای محمدرضا شجریان به یکی از خاطره انگیزترین آثار موسیقی ایران بدل گشت.

امیر هوشنگ ابتهاج سمیعی گیلانی متخلص به «ه الف سایه» در ششم اسفند ۱۳۰۶ در رشت به دنیا آمد. اولین کتاب او به نام «نخستین نغمه‌ها» در سال ۱۳۲۵ چاپ شد. ابتهاج با انتشار مجموعه شعر سراب در ۱۳۳۰ و دو مجموعه سیاه مشق یک و شبگیر جایگاه خود را به عنوان شاعری زبردست تثبیت کرد.

امیر هوشنگ ابتهاج در سال ۱۳۳۷ با خانم آلما مایکیال ازدواج کرد و حاصل این ازدواج چهار فرزند به نام‌های یلدا «۱۳۳۸»، کیوان «۱۳۳۹»، آسیا «۱۳۴۰» و کاوه «۱۳۴۱» است.

سایه در سال ۱۳۴۶ مراسم شعرخوانی را بر سر مزار حافظ اجرا کرد که با استقبال مردم روبه‌رو شد به طوری که وصف این مراسم در قسمتی از سفرنامه معروف «از پاریز تا پاریس» اثر «دکتر باستانی پاریزی» آمده است.

سایه از سال۱۳۵۰ تا ۱۳۵۶ پس از کناره گیری داوود پیرنیا سرپرست برنامه گل‌ها در رادیوی ایران و پایه‌گذار برنامه موسیقایی گلچین هفته بود. سایه بعد از حادثه میدان ژاله به‌ همراه محمدرضا شجریان، محمدرضا لطفی و حسین علیزاده از رادیو استعفا دادند.

هوشنگ ابتهاج در گذشته طرفدار کمونیستها و عضو حزب توده ایران بوده است.

از مهم‌ترین آثار هوشنگ ابتهاج تصحیح غزل‌های حافظ است که با عنوان «حافظ به سعی سایه» نخستین بار در ۱۳۷۲ شمسی توسط منتشر شد.

هوشنگ ابتهاج درباره تخلص خود یعنی «ه الف سایه» گفته بود که «حروف و کلمات برای من رنگ دارند: ر خاکستری، گ نارنجی و ج سیاه است. کلمات برایم سرد و گرم‌اند: سایه کلمه‌ای سرد است، گلابی کلمه‌ای گرم. به‌گمان من در کلمه سایه یک مقدار آرامش، خجالتی‌بودن، فروتنی و بی‌آزار بودن هست؛ این‌ها برای من جالب بود و با طبیعت من می‌ساخت. خود کلمه سایه از نظر حروف الفبا حروف نرم بدون‌ادعایی است. در آن نوعی افسوس است و ذات معنای این کلمه نوعی افتادگی دارد در مقابلِ خشونت و حتی می‌توان گفت وقاحت.

هوشنگ ابتهاج به همراه خانواده‌اش در شهر کلن در آلمان زندگی می کرد و در بامداد ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ در سن ۹۴ سالگی در شهر کلن بدرود حیات گفت.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Yalda Ebtehaj (@yaldaebtehaj)

بلدا دختر هوشنگ ابتهاج    بلدا دختر هوشنگ ابتهاج  بلدا دختر هوشنگ ابتهاج

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا