جدیدترین اخبارجهان

بایدن: من یک صهیونیست هستم

چگونگی ارتباط دائمی جو بایدن با اسرائیل، سیاست جنگ را تحت تأثیر قرار می‌دهد

بایدن: من یک صهیونیست هستم

هنگامی که جو بایدن با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و کابینه جنگی وی در جریان سفر خود به اسرائیل دیدار کرد، رئیس جمهور ایالات متحده به آنها اطمینان داد: من معتقد نیستم که برای صهیونیست بودن باید یهودی باشید و من صهیونیست هستم.

بایدن: من یک صهیونیست هستم
بایدن: من یک صهیونیست هستم

به گفته یک مقام آمریکایی آگاه از اظهارات پشت درهای بسته، سیاستمداران و ژنرال‌هایی که در سالن هتل تل‌آویو جمع شده بودند، با تکان سر به اقدامات اسرائیل در غزه در پاسخ به حملات وحشیانه حماس تأیید دادند، حتی در حالی که عملیات نظامی شامل بمباران و تهاجم زمینی صورت می‌گرفت.

بایدن، که اصالتاً کاتولیک ایرلندی است، در گذشته از کلمات مشابهی برای ابراز تمایل به اسرائیل استفاده کرده است. اما لحظه‌ای که قبلاً گزارش نشده بود، نشان می‌دهد که چگونه دهه‌های بایدن به‌عنوان یکی از «دوستان اسرائیل» در سیاست آمریکا او را در طول بحران تعیین‌کننده ریاست‌جمهوری‌اش هدایت می‌کند.

از چالش‌هایی که بایدن با آن مواجه است، ایجاد توازن در حمایت تزلزل‌ناپذیر از اسرائیل، متقاعد کردن نتانیاهو برای جلوگیری از تشدید آمار کشته‌شدگان غیرنظامی و فروپاشی بشردوستانه در غزه و آزادی گروگان‌های آمریکایی است.

آرون دیوید میلر، مذاکره کننده سابق خاورمیانه که در دولت های دموکرات و جمهوری خواه به شش وزیر امور خارجه خدمت کرده، می گوید: ارتباط بایدن با اسرائیل عمیقاً در DNA سیاسی او ریشه دوانده، او چه بخواهد چه نخواهد، در بحبوحه بحرانی است که باید آن را مدیریت کند.

ده‌ها دستیار، قانونگذار و تحلیلگر فعلی و سابق بیان کردند که آغوش کنونی جو بایدن نسبت به نتانیاهو در زمان جنگ، ممکن است ابزاری باشد که ایالات متحده را برای تعدیل واکنش اسرائیل در غزه تحت فشار قرار دهد.

به گفته یکی از مقامات آمریکایی که با مذاکرات آشنا است، در جلسه خصوصی خود با دستیاران روز چهارشنبه، دو رهبر هیچ یک از تنش‌هایی را که گاهاً در دیدارهایشان مشاهده می‌شده، نشان ندادند. اما بایدن سئوالات سختی را از نتانیاهو درباره حملات آینده مطرح کرد، از جمله اینکه آیا فکر کرده‌اید که فردا و فردای آن چه خواهد شد؟

این مقام بیان کرد که منابع آمریکایی و منطقه‌ای تردید خود را نسبت به ادعای اسرائیل درباره نابودی حماس ابراز کرده‌اند و معتقدند که هنوز این بازی به پایان نرسیده است.

هماهنگی جو بایدن با رهبر جناح راست، ریسکی برای برخی از اعضای پیشرو حزب دموکرات دارد، زیرا او به دنبال انتخاب دوباره در سال ۲۰۲۴ است، در حالی که اعتراضات بین‌المللی رو به افزایش علیه تاکتیک‌های اسرائیل نیز تا حدودی بر عهده ایالات متحده قرار دارد. علاوه بر این، بسیاری از فلسطینیان و سایر افراد در جوامع عربی، به دلیل رویکرد بیش از حد مغرضانه جو بایدن نسبت به اسرائیل، از او به عنوان یک میانجی صلح‌طلب تردید دارند.

بایدن تا حدودی جهان بینی طرفدار اسرائیل خود را مدیون پدرش دانسته که پس از جنگ جهانی دوم و هولوکاست نازی ها هیچ شکی در درستی تأسیس اسرائیل به عنوان یک سرزمین یهودی در سال ۱۹۴۸ وجود نداشت.

آگاهی جو بایدن درباره آزار و اذیت یهودیان در طول قرون و ثبت رکورد بالای حوادث یهودی‌ستیزانه در ایالات متحده در سال‌های گذشته، می‌تواند به توضیح این مسئله کمک کند که چرا حملات حماس در تاریخ ۷ اکتبر به اسرائیل، که برای ۸۰ سال منحصر به فرد است، بسیار نگران‌کننده شده است.

طبق گفته یک مقام سابق آمریکایی که رئیس جمهور قدیمی نیز بوده، با ورود به سیاست ملی در سال ۱۹۷۳، جو بایدن در طول پنج دهه بعد، به شکل‌دهی مواضع سیاسی خود پرداخته است. او با حمایت قوی از امنیت اسرائیل همراه با حمایت از گام‌هایی به سوی تشکیل دولت فلسطین، در طول زمان به عنوان سناتور ایالات متحده، معاون باراک اوباما و در نهایت به عنوان رئیس‌جمهور، این مواضع را پیگیری کرده است.

بایدن: من یک صهیونیست هستم
بایدن: من یک صهیونیست هستم

تجربه حرفه‌ای جو بایدن توسط تعامل عمیق با مناقشه اسرائیل و عرب‌ها مشخص شد، از جمله رویارویی‌های مکرر با نخست وزیر گلدا مایر. در سال ۱۹۷۳، در آستانه جنگ یوم کیپور، به عنوان قانونگذار جوان، او راهبرد مخفی اسرائیل را که می‌گفت، ما جایی نداریم که بتوانیم به آنجا برویم، مورد چالش قرار داد.

با توجه به پایگاه داده Open Secrets، در طول ۳۶ سال حضورش در سنا، جو بایدن به عنوان بزرگترین دریافت کننده کمک‌های مالی از گروه‌های طرفدار اسرائیل در تاریخ به ثبت رسیده است و مبلغ ۴.۲ میلیون دلار دریافت نموده است. به عنوان معاون رئیس‌جمهور، بایدن اغلب به عنوان میانجی در روابط نامطلوب بین اوباما و نتانیاهو عمل کرده است.

دنیس راس، مشاور خاورمیانه در دوره اول ریاست جمهوری اوباما، یادآور مداخله جو بایدن در سفر سال ۲۰۱۰ به دلیل انحراف دیپلماتیک، به منظور جلوگیری از تلافی نتانیاهو شد. دنیس راس، توضیح داد که اوباما برنامه داشت به شدت از اعلام اسرائیل نسبت به توسعه گسترده مسکن برای یهودیان در بخش شرقی اورشلیم، که در جنگ ۱۹۶۷ تصرف شده بود، انتقاد کند.

دنیس راس، که در حال حاضر در مؤسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن فعالیت می‌کند، خاطرنشان کرد: هر بار که وضعیت با اسرائیل خارج از کنترل درآمد، جو بایدن به عنوان پلی برای برقراری ارتباط عمل کرد. تعهد او نسبت به اسرائیل بسیار قوی بود و این غریزه را در حال حاضر هم مشاهده می‌کنیم.

با وجود ادعاهای بایدن و نتانیاهو درباره دوستی‌شان در گذشته، روابط آنها در ماه‌های اخیر به هم ریخته بود، به خصوص درباره طرح نتانیاهو برای محدود کردن اختیارات دادگاه عالی اسرائیل که با مخالفت کاخ سفید همراه بود. در حال حاضر، این دو خود را در یک اتحاد ناآرام می‌بینند که ممکن است با یک حمله زمینی به اسرائیل آزمایش شود.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه ایالات متحده، ابراز اطمینان کرد که زمان و تجربه‌ای که در روابط بین بایدن و نتانیاهو گذشته، آنها را قادر به همکاری با یکدیگر می‌سازد. اما گراهام، که سال‌ها به عنوان همکار بایدن در سنا بوده، در حرفی ضمنی اشاره کرد که ضروری است که بایدن برای حفظ تهدید جمهوری اسلامی و همچنین حماس، خط قرمزها را مشخص کند. بایدن هشداری به جمهوری اسلامی داده که دخالت نکند، اما پیامدهای آن را هنوز بیان نکرده است.

بایدن: من یک صهیونیست هستم
بایدن: من یک صهیونیست هستم

با وجود اینکه جمهوری خواهان تقریباً در تأیید هر اقدامی که اسرائیل انجام می‌دهد اتفاق نظر دارند، بایدن با مخالفت برخی از اعضای گروه ترقی خواه که برای حفظ منافع اسرائیل و تحریم‌های فشرده از آن استفاده می‌کنند، مواجه است.

رشیده طلیب، تنها نماینده فلسطینی آمریکایی در کنگره، به حامیان خود گفت: رئیس جمهور بایدن، همه آمریکا را نمی‌تواند به دیدگاه خود متمایل کند و شما باید بیدار شوید و درک کنید. ما در واقع شاهد نسل‌کشی مردم هستیم.

با این حال، کارشناسان معتقدند که بایدن می‌تواند در بین رای‌دهندگان مستقلی که به اسرائیل علاقه‌مند هستند، جایگاه خود را تثبیت کند.

یک نظرسنجی که روز دوشنبه منتشر شد نشان داد که همدردی عمومی ایالات متحده برای اسرائیل نسبت به گذشته بیشتر شده و حمایت از اسرائیل در میان جمهوری خواهان با ۵۴ درصد در مقایسه با ۳۷ درصد دموکرات ها، بالاترین میزان را نشان می دهد. آمریکایی‌های جوان‌تر نسبت به آمریکایی‌های مسن‌تر حمایت کمتری از اسرائیل نشان دادند.

بایدن منتظر می‌ماند که با روبرو شدن از محبوبیت پایین و مخالفت برخی از همکاران دموکرات خود با لابی قدرتمند آیپک، که یک نیروی قوی در انتخابات آمریکاست، محتاط باشد. اما این بحران همچنین منجر به انتقادها نسبت به بایدن درباره عدم توجه کافی به مصائب فلسطینی‌ها شده، زیرا امید آنها برای تشکیل یک کشور مستقل تحت حاکمیت اسرائیل کاهش یافته است.

مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند که زمان برای شروع مذاکرات بلندمدت بین اسرائیل و فلسطین مناسب نیست.

خالد الگیندی، مشاور سابق در مذاکرات فلسطین، بیان کرد: بی‌توجهی دولت به این مسئله، عامل اصلی در وضعیت فعلی ماست. الگیندی که در حال حاضر در مؤسسه خاورمیانه در واشنگتن مشغول به کار است، اظهار داشت: تأیید بی‌قید و شرط بایدن در مورد حمله اسرائیل به غزه، شاید به طور غیرقابل برگشتی، اعتبار باقیمانده‌ای که برای آمریکا مانده بود، را از بین ببرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا