جدیدترین اخبارجهان

ایالات متحده: رعایت قوانین جنگ و حفظ گذرگاه رفح در دستور کار است

آمریکا هشدار داد هرگونه دخالت از سوی حماس در سرقت و انحراف کمک‌های بشردوستانه منجر به قطع آنها خواهد شد

آمریکا تأکید می‌کند: رعایت قوانین جنگ و حفظ گذرگاه رفح در دستور کار است

هم‌زمان با ورود اولین محموله‌ کمک‌های بشردوستانه شامل ۲۰ کامیون، غذا، آب، دارو و کمک‌های ضروری در روز شنبه به غزه، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای آن را حاصل توافق جو بایدن با نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس‌جمهوری مصر و «آغاز ارسال کمک‌های بشردوستانه و تلاش جامعه جهانی برای رسیدگی به بحران انسانی در غزه» خواند و بر لزوم «رعایت قوانین جنگ» و «باز نگهداشتن گذرگاه رفح» تاکید کرد.

آمریکا تأکید می‌کند: رعایت قوانین جنگ و حفظ گذرگاه رفح در دستور کار است
آمریکا تأکید می‌کند: رعایت قوانین جنگ و حفظ گذرگاه رفح در دستور کار است

در یک بیانیه در روز شنبه ۲۹ مهر، وزارت خارجه آمریکا با استقبال از ورود یک کاروان متشکل از ۲۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه ضروری به مردم غزه، تأکید کرد که این حادثه اولین رویداد پس از حمله تروریستی وحشتناک حماس در تاریخ ۷ اکتبر به اسرائیل است.

در این بیانیه، علاوه بر تشکر از شرکای خود در مصر و اسرائیل و همچنین از سازمان ملل برای تسهیل عبور امن کمک‌های بشردوستانه از گذرگاه مرزی رفح، عنوان شد: ورود این کاروان حامل کمک‌های بشردوستانه، آغاز رسیدگی جامعه جهانی به بحران انسانی در غزه را نشان می‌دهد، بحرانی که ساکنان غزه را از تأمین غذا، آب، دسترسی به خدمات پزشکی و پناهگاه امن محروم کرده است.

در ادامه، وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد که امکان تامین کمک‌های بشردوستانه ضروری به غزه نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک چند روزه ایالات متحده در منطقه و توافقی است که جو بایدن، در سفر اخیر خود به تل‌آویو با بنیامین نتانیاهو و عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، به آن دست یافته است.

بعد از توافق جو بایدن با نتانیاهو و السیسی برای بازگشایی مسیر ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه، دیوید ساترفیلد، نماینده ویژه آمریکا در حال برقراری ارتباط و مذاکره با دولت‌های اسرائیل و مصر و همچنین مقام‌های سازمان ملل متحد برای نظارت بر اجرای این توافق بوده است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا تأکید شده است که ایالات متحده از همه طرف‌ها خواسته است که گذرگاه رفح را باز نگه دارند تا امکان ادامه ارسال کمک‌های بشردوستانه ضروری به مردم غزه به طور پیوسته فراهم باشد.

در این بیانیه، همزمان با تأکید بر اینکه حماس نباید در ارائه این کمک‌های بشردوستانه حیاتی دخالت کند، آمده است: غیرنظامیان فلسطینی مسئولیت تروریسم حماس را ندارند و نباید به دلیل اقدامات آن گروه، درد و رنج بکشند.

آمریکا تأکید می‌کند: رعایت قوانین جنگ و حفظ گذرگاه رفح در دستور کار است
آمریکا تأکید می‌کند: رعایت قوانین جنگ و حفظ گذرگاه رفح در دستور کار است

وزارت خارجه آمریکا افزود که جو بایدن، گفته است که در صورتی که حماس این کمک‌های بشردوستانه را دزدیده یا به سوی دیگری منحرف کند، به وضوح نشان می‌دهد که به وضعیت مردم فلسطین توجهی ندارد و از طرف دیگر، باعث متوقف شدن ارسال این کمک‌ها به طور جهانی خواهد شد.

این بیانیه با تأکید بر ضرورت حفاظت از جان غیرنظامیان بیان کرد که کمک‌های ضروری باید بلافاصله به دست غیرنظامیان در غزه برسد.

در بخش دیگری از این بیانیه، وزارت خارجه آمریکا لزوم رعایت قوانین جنگ را ضروری می‌داند و افزود که ایالات متحده با همکاری نزدیک با شرکای خود در منطقه، با تأکید بر اهمیت پایبندی به قوانین جنگ و تسهیل دسترسی به غذا، آب، مراقبت‌های پزشکی و سرپناه به غیرنظامیان در هر نقطه از غزه، ادامه خواهد داد.

بیانیه وزارت خارجه آمریکا همچنین اهمیت بسیاری را برای تلاش در فراهم‌کردن شرایط خروج امن شهروندان آمریکایی از غزه قائل است و بیان کرده که برای ایالات متحده هیچ اولویتی بالاتر از امنیت شهروندان خود در خارج از کشور وجود ندارد. تیم‌های سفارت آمریکا در قاهره نیز آماده کمک به شهروندان آمریکایی هستند.

در این بیانیه، وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد که برای فراهم کردن امکان خروج امن شهروندان آمریکایی و اعضای خانواده آنها از غزه و انجام سفر آنها از طریق مصر، به همکاری فوری با مصر و اسرائیل ادامه خواهد داد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا