جدیدترین اخبارجهان

آژانس بین المللی انرژی اتمی کاهش استانداردها در تحقیقات ایران را رد کرد

گروسی: به ارزیابی مکان‌های اعلام نشده ایران ادامه می‌دهیم

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: به ارزیابی مکان‌های اعلام نشده ایران ادامه می‌دهیم

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پس از آنکه اسرائیل آژانس را متهم کرد که در برابر فشارهای جمهوری اسلامی تسلیم شده روز دوشنبه انکار کرد که آژانس استانداردهای خود را در تحقیقات در مورد فعالیتهای گذشته ایران کاهش داده است.

این مناقشه بر تحقیقات چند ساله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد منشا ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام نشده ایران متمرکز می‌باشد که ظاهرا آژانس توضیح جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه موارد مطروحه مربوط به فعالیت حدود دو دهه پیش بوده را قبول کرده است.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در یک کنفرانس خبری در مورد انتقاد غیرمعمول شدید از آژانس، که توسط بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در روز یکشنبه مطرح شد، گفت: ما هرگز استانداردهای خود را کاهش نمی‌دهیم. ما پای استانداردهای خود ایستاده‌ایم، ما استانداردهای خود را اعمال می کنیم.

آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر این باورند که جمهوری اسلامی یک برنامه هماهنگ تسلیحات هسته‌ای داشته که در سال ۲۰۰۳ متوقف شده است. اگرچه این ذرات اخیرا کشف شده‌اند، اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موظف است منشا مواد هسته‌ای را که به حساب نیامده، کشف کند. در حالی که جمهوری اسلامی تلاش برای ساخت سلاح اتمی را رد می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدتهاست که عدم همکاری جمهوری اسلامی در تحقیقات خود را محکوم کرده و موجب شده که شورای حکام ۳۵ کشور در سال گذشته قطعنامه‌ای را تصویب کنند که به ایران (جمهوری اسلامی) دستور می‌دهد فورا به تعهدات عمل کند.

در گزارشی که هفته گذشته به کشورهای عضو ارائه شد، رافائل گروسی گفت که ایران آثار اورانیوم کشف شده در سایت مریوان را حضور یک معدن و یک آزمایشگاه بیان کرده است. بنابراین، اژانس در حال حاضر هیچ سوال دیگری در مورد ذرات اورانیوم ضعیف شده شناسایی شده در “مریوان” یا در محل ندارد و این موضوع را بسته شده اعلام کرد.بنیامین نتانیاهو توضیح جمهوری اسلامی را از لحاظ فنی غیرممکن خواند و افزود: تسلیم شدن آژانس در برابر فشار ایران لکه سیاهی بر سابقه آن است.
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا