ایرانجدیدترین اخبار

مرگ مشکوک منصوره سگوند پس از کناره گیری از فعالیت در نیروی انتظامی

منصوره سگوند، مامور سابق نیروی انتظامی به طرز مشکوکی درگذشت

منصوره سگوند پس از قطع همکاری با نیروی انتظامی به طرز مشکوکی جان باخت

منصوره سگوند ۱۸ ساله، «مامور سابق نیروی انتظامی اهل خرم آباد و دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد آبدانان بعد از آزادی از بازداشت بدون هیچ بیماری زمینه‌ای با علائم ایست قلبی روز یکشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲ بعدازظهر در بیمارستان آبدانان» جان باخت.

منصوره سگوند سابقا عضو نیروی انتظامی بوده و در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی با این نیرو «قطع همکاری کرده» بود. او بارها از اعتراضات حمایت کرد و به همین دلیل نیز مدتی در بازداشت بوده است. 

از زمان بازداشت، اتهام و همچنین زمان آزادی منصوره سگوند اطلاع دقیقی در دست نیست.

در حساب اینستاگرامی که به نام «منصوره سگوند» فعال بوده، تصویری از او با چادر فرم نیروهای زن شاغل در «نیروی انتظامی» منتشر شده و آمده است: من منصوره سگوند اهل لرستان، در پلیس افتخاری نیروی انتظامی خرم‌آباد مشغول به کار بوده‌ام. زین پس هیچگونه همکاری با نیروهای مسلح نخواهم داشت و با افتخار در کنار هموطنانم خواهم ماند.

منصوره سگوند قبل از مرگ به دوستانش پیامی ارسال مبنی بر اینکه ماموران امنیتی او را به مرگ تهدید کرده‌اند ارسال و بیان کرده بود که قصد خودکشی ندارد.

منصوره سگوند پس از آن در اینستاگرام این پیام را منتشر کرد: «به عنوان کسی که در داخل بدنه نیروهای نظامی فعالیت داشته‌ام، تا جایی که تونستم سعی کردم واقعیت رو به کسانی که ناآگاه هستن، بفهمونم. ما جنایت رو با چشم خود دیده بودیم و واقعیت‌ها رو گفتیم. این انقلاب نزدیک‌تر از آن چیزی که فکرش رو بکنید، رخ خواهد داد.»

اما آخرین پست‌های او در اینستاگرام و همچنین پیام‌هایی که در روزهای اخیر به تعدادی از خبرنگاران و فعالان حقوق بشر ارسال کرده بود، نشان می‌دهد که او تحت فشار امنیتی و تهدیدهای شدید از سوی ماموران اداره اطلاعات استان لرستان قرار داشت و به دلیل خروج از نیروی پلیس و همچنین انتشار مطالبی با محتوای مشروطه‌خواهی و معاندت با نظام جمهوری اسلامی، بارها او را  “تهدید به مرگ” کرده بودند.

منصوره سگوند در یکی از این پیام‌ها به شخصی که به او اعتماد داشته گفته بود:«این چندمین‌باره که تهدید به مرگ می‌شم یا می‌گن می‌دزدنم و می‌کشنم. فعلا خودم رو جایی پنهان کردم ولی دیر یا زود پیدام می‌کنن. اگه بلایی سرم اومد، می‌خوام همه بدونن من خودکشی نکردم. مدام از طرف اطلاعات تهدید به مرگ می‌شم.»

بر اساس گزارش‌ها و شواهد موجود، این دختر ۱۸ ساله برای مدتی به دلیل فعالیت‌های سیاسی خود در بازداشت به سر برده بود و پس از آزادی موقت، تهدیدات امنیتی علیه او ادامه داشته است. به همین دلیل، در آخرین پست بخش روایتگر صفحه اینستاگرام خود، صبح یکشنبه ۱۴ خرداد، با استفاده از هشتگ “تهدید” نوشت:«ما را از مرگ می‌ترسانند، انگار ما زنده‌ایم… تا ابد و یک روز جانم فدای وطن، پاینده ایران.»

در همان روز، منصوره سگوند بدون داشتن هیچ بیماری زمینه‌ای جان خود را از دست داد. 

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، در ساعات پایانی شامگاه یکشنبه جان باختن منصوره سگوند را به نقل از صیدنور علیمرادی، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی ایلام تایید کرد و دلیل آن را «ایست قلبی و تنفسی» دانست.

به گفته این مقام پزشکی و درمانی، نیروهای اورژانس ظهر یکشنبه در پی گزارشی تلفنی درباره یک مورد بیمار با کاهش سطح هوشیاری به محل اعزام شدند و پیکر منصوره سگوند را که دچار ایست قلبی تنفسی و سیانوز شده بود را تحویل گرفتند.

مقامات قضایی و امنیتی استان ایلام تاکنون هیچ توضیحی درباره مرگ مشکوک و تهدیدهای امنیتی علیه این دانشجوی دختر و همکار پیشین فرماندهی انتظامی ایلام ارائه نکرده‌اند.

در جریان خیزش سراسری اخیر که پس از قتل حکومتی مهسا امینی آغاز شد، گزارش‌های متعددی از مرگ‌های مشکوک و کشته شدن معترضان پس از آزادی از زندان منتشر شد. با این حال، مقام‌های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی در هر بار این موارد را دلایلی مانند خودکشی، مسمومیت، ایست قلبی، تصادف یا سقوط از ارتفاع به‌عنوان علت مرگ معترضان آزادشده عنوان کرده‌اند. مرگ مشکوک منصوره سگوند پس از کناره گیری از فعالیت در نیروی انتظامی  مرگ مشکوک منصوره سگوند پس از کناره گیری از فعالیت در نیروی انتظامی  همکاری با نیروی انتظامی  همکاری با نیروی انتظامی  همکاری با نیروی انتظامی

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا