جدیدترین اخبارجهان

حضور نظامی آمریکا در منطقه برای جلوگیری از دخالت جمهوری اسلامی

به منظور ممانعت از ورود جمهوری اسلامی به جنگ حماس و اسرائیل، حضور نظامی آمریکا به طرز گسترده‌ای افزایش یافت

حضور نظامی آمریکا در منطقه جهت جلوگیری از دخالت جمهوری اسلامی

با هدف جلوگیری از گسترش درگیری بین اسرائیل و حماس و جلوگیری از دخالت جمهوری اسلامی در این مناقشه، ایالات متحده در حال تقویت قدرت نظامی خود در خاورمیانه می‌باشد. این تقویت قدرت نظامی به منظور کاهش نگرانی‌های بین‌المللی از شروع یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر انجام می‌شود.

حضور نظامی آمریکا در منطقه جهت جلوگیری از دخالت جمهوری اسلامی
حضور نظامی آمریکا در منطقه جهت جلوگیری از دخالت جمهوری اسلامی

در حال حاضر آخرین ناو هواپیمابر ایالات متحده و بزرگترین ناو هواپیمابر جهان در شرق دریای مدیترانه مستقر شده و طبق گزارش‌ها، ناو هواپیمابر دوم ایالات متحده نیز در طی ۱۰ روز آینده به آن ملحق خواهد شد.

با اینکه کاخ سفید اعلام کرده که هیچ برنامه یا قصدی برای استفاده از این ناوها وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد قدرت نظامی ایالات متحده برای ارائه پشتیبانی هوایی در صورت لزوم در دسترس قرار داده شده و علاوه بر این ایالات متحده تعدادی پایگاه دیگر نیز در منطقه خاورمیانه دارد که به نیروی انسانی، هواپیماهای جنگنده و کشتی‌های جنگی مجهز است.

به گفته یک مقام آمریکایی که خواست نامش افشا نشود تمام تلاش‌ها برای جلوگیری از تبدیل شدن این درگیری به یک مناقشه منطقه‌ای انجام می‌شود. زیرا اگر چنین اتفاقی رخ دهد، ایالات متحده مجبور خواهد بود بسیاری از منابع خود را به‌کار بگیرد. این مقام اظهار کرد که هنوز تصمیمی درباره کمک‌هایی که در صورت بروز درگیری گسترده‌تر ارائه می‌شود، اتخاذ نشده و از اعلام عددی در این زمینه خودداری کرد.

در پیامی صریح و پس از چند روز مذاکره دیپلماتیک در خاورمیانه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده اعلام کرد: ما حمایت کامل خود را از امنیت اسرائیل اعلام می‌کنیم.

او اظهار کرد «استقرار دو ناو هواپیمابر آمریکا به منظور تحریک هیچ کس نیست، بلکه این تدابیر صرفاً یک پیام بازدارنده و بسیار واضح دارد. هدف این اقدام این است که هیچ فعالیتی صورت نگیرد که درگیری ها را گسترش دهد یا تجاوز به اسرائیل را به شدت افزایش دهد.»

حضور نظامی آمریکا در منطقه جهت جلوگیری از دخالت جمهوری اسلامی
حضور نظامی آمریکا در منطقه جهت جلوگیری از دخالت جمهوری اسلامی

از سوی دیگر، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز در روز یکشنبه هشدار داد که دست همه طرف‌ها در منطقه بر روی ماشه قرار دارد.

این بحث‌ها در شرایطی رخ می‌دهند که پس از حمله وحشیانه گروه تروریستی حماس در هفته گذشته، اسرائیل متعهد شد که این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی که در کنترل نوار غزه است، را نابود می‌کند.

در حال حاضر، تمرکز دیپلماسی بین‌المللی بر جلوگیری از گسترش مناقشه، به ویژه به سمت لبنان، قرار دارد.حضور نظامی آمریکا

اسرائیل در هفته گذشته با شدت غزه را بمباران کرد و برای حمله زمینی به این منطقه آماده می‌شود.

علاوه بر این، باید ارتش اسرائیل نیز برای رویارویی احتمالی با گروه حزب‌الله، که تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارد و به‌شدت مسلح است، آماده نگه داشته شود.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، به سئوالی درباره اینکه آیا ایالات متحده قادر است از شمال اسرائیل پشتیبانی هوایی کند، پاسخ داد: در حال حاضر هیچ برنامه یا قصدی برای این امر وجود ندارد. با این حال ما به جدیت از منافع امنیت ملی‌مان محافظت می کنیم و نیروهای نظامی قدرتمندی در منطقه داریم که در صورت لزوم می‌توانند از این منافع حفاظت و دفاع کنند.

تصمیم هر گونه عملیات نظامی در خاورمیانه به عهده جو بایدن، به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده، قرار خواهد گرفت و این تصمیمات با نظر جمهوری‌خواهان اتخاذ خواهند شد.

سناتور لیندسی گراهام، یکی از چهره‌های برجسته جمهوری‌خواه در امور امنیت ملی، در مصاحبه روز یکشنبه اعلام کرد که اگر جبهه دوم در شمال اسرائیل باز شود، پیشنهاد خواهد کرد تا کنگره اجازه حمله آمریکا به تاسیسات نفتی جمهوری اسلامی را صادر کند.

او تصریح کرد: اگر حزب‌الله تلاشی برای یک حمله گسترده به اسرائیل داشته باشد، جمهوری اسلامی باید بهای سنگینی را بپردازند.

روز پنجشنبه، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده اعلام کرد که هیچ نشانه‌ای از حضور نیروهای شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان برای حمله احتمالی به اسرائیل مشاهده نشده است.

او تأکید کرد: ما هیچ تجمعی از نیروها در امتداد مرز ندیده‌ایم. با این حال، ما در تلاش برای کشف نشانه‌های دیگری هستیم که ممکن است به گسترش درگیری منجر شود و امیدواریم شاهد اتفاقات این‌چنینی نباشیم.

حضور نظامی آمریکا در منطقه جهت جلوگیری از دخالت جمهوری اسلامی
حضور نظامی آمریکا در منطقه جهت جلوگیری از دخالت جمهوری اسلامی
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا