ایرانجدیدترین اخبار

امجد امینی پدر مهسا در سالگرد دخترش توسط مزدوران جمهوری اسلامی بازداشت شد

جمهوری اسلامی برای مدت کوتاهی پدر مهسا امینی را در سرکوب مراسم یکمین سالگرد قتلش بازداشت کرد

امجد امینی پدر مهسا در سالگرد دخترش توسط مزدوران جمهوری اسلامی بازداشت شد

گروه‌های حقوق بشر اعلام کردند که امجد امینی، پدر جاویدنام مهسا امینی به دلیل فراخوان برگزاری مراسم یادبود بر سر مزار دخترش، توسط نیروهای امنیتی ابتدا بازداشت و به مکان نامعلومی برده شد و سپس به خانه‌اش بازگرداند شد و کل خانواده در خانه بازداشت شدند.

امجد امینی پدر مهسا در سالگرد دخترش توسط مزدوران جمهوری اسلامی بازداشت شد
امجد امینی پدر مهسا در سالگرد دخترش توسط مزدوران جمهوری اسلامی بازداشت شد

مقامات جمهوری اسلامی روز شنبه از برگزاری مراسم بزرگداشت اولین سالگرد قتل مهسا امینی توسط خانواده مهسا امینی جلوگیری کردند و پدرش را پس از مدت کوتاهی بازداشت، در خانه حبس کردند.

امجد امینی، پدر مهسا امینی هنگام خروج از منزل خانوادگی در شهر سقز در غرب سقز بازداشت و پس از اخطار مبنی بر عدم برگزاری مراسم یادبود بر سر قبر او  آزاد شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که امجد امینی هنوز اجازه خروج از خانه را ندارد و اعضای نیروهای امنیتی در بیرون مستقر هستند.

خبرگزاری فاسد ایرنا گزارش های مربوط به دستگیری امجد امینی را کذب توصیف کرد و هدف آن را تحریک مردم به اعتراض دانست.

امجد امینی هفته گذشته پس از اعلام برنامه ریزی برای برگزاری مراسم یادبود از سوی مقامات اطلاعاتی احضار شده بود.

طبق گزارشها هیچ نشانه‌ای از برگزاری مراسم بر سر مزار مهسا امینی در قبرستان آیچی در سقز وجود ندارد، چراکه نیروهای امنیتی دسترسی به این مکان را مسدود کرده بودند.

امروز شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ مردم در غرب ایران از طریق اعتصاب عمومی نارضایتی خود را ابراز کردند و مغازه‌ها در ده‌ها شهر از جمله سقز تعطیل بودند.

رسانه‌های حکومتی اعلام کردند ابراهیم رئیسی روز جمعه در اقدامی نمادین با خانواده‌های نیروهای امنیتی کشته شده در جریان اعتراضات در هنگام بازدید از شهر مشهد دیدار کرده است.امجد امینی پدر مهسا

سارا حسین، رئیس هیئت حقیقت یاب سازمان ملل متحد گفت: جمهوری اسلامی سرکوب و انتقام علیه شهروندان خود را دو چندان کرده و به دنبال وضع قوانین جدید و سختگیرانه تر است که حقوق زنان و دختران را به شدت محدود و پایمال کند.

در حالی که انتظار می‌رفت ایرانیان مقیم فرانسه و کانادا تظاهرات بزرگی در پاریس و تورنتو برگزار کنند، اما مزدوران صادراتی جمهوری اسلامی که نقش بزرگی در از بین بردن اتحاد مردم از یکسال گذشته تاکنون داشتند، ایرانیان خارج از کشور را به اجتماعات بدبین کرده‌اند.

علیرغم حمایت آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا از رژیم ایران، در روز سالگرد مهسا، ایالات متحده و متحدان غربی آن از جمله بریتانیا و اتحادیه اروپا، تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب اعتراضات اعمال کردند. امجد امینی پدر مهسا

جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات آمریکا با اعلام این اقدامات، فراخوانهای بین المللی برای همبستگی با ایرانیان در سالگرد قتل مهسا امینی را رهبری کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم ایران اواخر روز جمعه در بیانیه‌ای از اقدامات غیرقانونی و غیر دیپلماتیک کشورهای غربی انتقاد کرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا