ایرانجدیدترین اخبار

ایران یکسال پس از اعتراضات/ سرکوب بیشتر، مقاومت بیشتر

جمهوری اسلامی در سالگرد قتل مهسا امینی خود را برای شروع اعتراضات جدید مردمی آماده می‌کند

ایران یکسال پس از اعتراضات/ سرکوب بیشتر، مقاومت بیشتر

دستگیری‌ها، مراقبت‌ها و اعدام‌ها در ماه‌های پس از آغاز اعتراضات که به عنوان جنبش زن، زندگی، آزادی توسط بسیاری از ایرانی‌ها نامگذاری شده، در سپتامبر ۲۰۲۳ به شدت افزایش یافته است. 

ایران یکسال پس از اعتراضات:سرکوب بیشتر،مقاومت بیشتر
ایران یکسال پس از اعتراضات:سرکوب بیشتر،مقاومت بیشتر

اعتراضات در کل کشور گسترش یافت و از تمرکز بر حقوق زنان به خواستار سرنگونی کامل رژیم ایران تبدیل شد، این اتفاق منجر به سرکوب شدید، قطع مکرر ارتباطات اینترنتی توسط مقامات حکومت و دستگیری هزاران نفر و اعدام چندین فرد معترض شد.

در حالی که اقدامات سرکوب‌آمیز از سوی حکومت تشدید یافته، مقاومت و نافرمانی‌های مدنی در اشکال مختلف نیز افزایش یافته است.

 یکسال پس از اعتراضات، مردم همچنان به دنیا نشان می‌دهند که هستند و با بیرون آمدن علیه جمهوری اسلامی جان و سلامتی خود را به خطر می‌اندازند.

در گزارشی که دیده بان حقوق بشر در اوایل سپتامبر منتشر کرد، آمده است که مقامات جمهوری اسلامی فشارها را بر فعالان مدنی در روزهای نزدیک به سالگرد قتل مهسا امینی افزایش داده‌اند.

با وجود تدابیر سنگین حکومت، زنان در بسیاری از نقاط ایران از پوشش حجاب اجباری خودداری می‌کنند، می‌توان اینگونه بیان کرد که تغییر مهمی اتفاق افتاده است: زنان دیگر به عقب نمی‌روند، آنهایی که از تحمیل حجاب حجاب خودداری می‌کنند هنوز با خطرات قابل توجهی مواجه هستند.

اینکه انقلاب هنوز سرنگون نشده به این معنا نیست که شرایط جامعه تغییر نکرده باشد؛ واقعیتی که مشاهده می‌شود این است که در داخل ایران علیرغم سرکوب قابل توجه، نظارت و فشار به افراد و جامعه ایرانی اتفاق افتاده است. ما شاهد یک الگوی منظم از اعتراضات هستیم که بسیار مهم هستند و نشان می‌دهند که مقاومت همچنان وجود دارد.

فعالیت‌های اعتراضی به جز جنبش ضد حجاب اجباری، شامل اعتراضات در پی کمبود آب، افزایش نرخ تورم و فشارهای اقتصادی دیگر نیز دیده می‌شود. با وجود توانایی حکومت در ادامه سیاست‌های سرکوبی، مردم همزمان با این تحولات، با روش‌های متنوعی در تلاش برای تغییر و بهبود وضعیت خود به فعالیت می‌پردازند.

حتی استراتژیست های خود رژیم هم اعتراف می کنند که هیچ یک از مشکلات اساسی که از سال ۲۰۱۷ منجر به اعتراضات مداوم شده، حل نشده است.

اقتصاد رژیم همچنان در حال فروپاشی کامل است، دستگاه سرکوبگر آن همچنان بر زندگی ایرانیان مسلط است، بنابراین مقاومت ادامه دارد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا