ایرانجدیدترین اخبارجهان

ایران: دیوارهای برافراشته شده در اطراف قبرهای قربانیان قتل عام‌های ۶۷ نشان دهنده نیاز فوری به تحقیقات بین المللی است

سازمان عفو بین‌الملل گفت دیوارهای برافراشته شده در اطراف قبرهای قربانیان قتل‌عام ها در ایران نشان دهنده نیاز فوری به تحقیقات بین المللی است

سازمان عفو بین‌الملل خواستار «تشکیل فوری» یک سازوکار بین‌المللی برای اعدام‌های سال ۶۷ در ایران شد

به گفته سازمان عفو بین الملل کشورهای فعال در شورای حقوق بشر سازمان ملل باید از مقامات جمهوری اسلامی ایران بخواهند که به اختفای گورهای جمعی قربانیان کشتار ۶۷ پایان دهند.

سازمان عفو بین‌الملل خواستار «تشکیل فوری» یک سازوکار بین‌المللی برای اعدام‌های سال ۶۷ در ایران شد
سازمان عفو بین‌الملل خواستار «تشکیل فوری» یک سازوکار بین‌المللی برای اعدام‌های سال ۶۷ در ایران شد

این سازمان از کشورهای عضو شورای حقوق بشر درخواست کرد که در اقدامی فوری «سازوکاری بین‌المللی در مورد اعدام های فراقضایی و ناپدید کردن قهری هزاران مخالف و دگراندیش سیاسی در جریان این کشتار، که مصداق جنایات ادامه دار علیه بشریت هستند، راه اندازی کنند.

در ماه‌های اخیر نصب دیواره‌های سیمانی و دوربین مداربسته در خاوران، اعتراض خانواده‌های دادخواه را به دنبال داشت.

در همین رابطه سازمان عفو بین‌الملل با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که دیوارکشی به دور گورهای جمعی کشتار ۶۷ نشان‌دهنده نیاز فوری به انجام تحقیقات بین‌المللی است.

در اطلاعیه سازمان عفو بین‌الملل آمده است: «در ماه‌های اخیر مقام‌های جمهوری اسلامی دیوارهای بتنی به ارتفاع دو متر را به دور مزار خاوران کشیده‌اند، مکانی که بر اساس شواهد محل دفن دسته‌جمعی صدها مخالف سیاسی مخفیانه اعدام‌شده در تابستان ۱۳۶۷ است. این ساخت‌وساز به این نگرانی جدی دامن زده که با توجه به نداشتن دید از بیرون به داخل مزار خاوران و این‌که مأموران امنیتی مستقر در ورودی گورستان فقط در زمان‌های خاصی به بستگان نزدیک اعدام‌شدگان اجازه ورود می‌دهند، مقام‌های ایران می‌توانند از این به بعد مزار را راحت‌تر تخریب یا دستکاری کنند.»

در تابستان ۱۳۶۷ هزاران زندانی سیاسی در ایران که دوره محکومیت خود را سپری می‌کردند طی محاکمات کوتاه به جوخه‌های اعدام سپرده و سپس در گورهای دسته جمعی یا بی نام و نشان دفن شدند.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کنونی ایران عضو هیاتی بوده که با حکم رهبر تندرو روح الله خمینی در صدور این احکام نقش کلیدی داشت.

آیت الله حسینعلی منتظری در زمانی که قائم مقام رهبری ایران بود از این اعدامها به عنوان «بزرگترین جنایتی که جمهوری اسلامی مرتکب شده» نام برده است.

آیت الله حسینعلی منتظری  روح الله خمینی   آیت الله حسینعلی منتظری  روح الله خمینی  دیوارهای بتنی خاوران  دیوارهای بتنی خاوران  دیوارهای بتنی خاوران

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا