جدیدترین اخبارفرهنگ و هنر

ژان لوک گدار درگذشت

کارگردان پیشگام سینمای موج نو فرانسه در سن ۹۱ سالگی درگذشت 

ژان لوک گدار کارگردان پیشگام سینمای موج نو فرانسه در سن ۹۱ سالگی درگذشت

ژان لوک گدار کارگردان سینما و پدرخوانده سینمای موج نو فرانسه که مرزهای سینمایی را دهه‌ها پس از اوج گیری خود در دهه ۱۹۶۰جابجا کرد و الهام بخش کارگردانان سنت شکن بود، روز سه شنبه در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

ژان لوک گدار کارگردان پیشگام سینمای موج نو فرانسه در سن ۹۱ سالگی درگذشت
ژان لوک گدار کارگردان پیشگام سینمای موج نو فرانسه در سن ۹۱ سالگی درگذشت

گدار یکی از تحسین‌شده‌ترین کارگردانان جهان بود که به خاطر آثار کلاسیکی چون «از نفس افتاده» و «تحقیر» شناخته می شد و با سنت شکنی در جریان متعارف سینما به آغاز یک موج نو فیلمسازی از طریق شیوه جدیدی از فیلم‌سازی، با دوربین‌های سبک قابل حمل، جامپ‌کات‌ها* و دیالوگ‌های هستی گرایانه کمک کردند.

(*جامپ کات: نوعی برش است که در آن به جای تداوم بصری شاهد پرش هستیم. معمولاً با شباهت بسیار زیاد بین دو نما یا حذف بخشی از حرکت می‌توان برش پرشی ایجاد کرد. طبق قوانین کلاسیک سینمایی‌این نوع برش خطا محسوب می‌شود. اما در دوران مدرن استفاده از برش پرشی یک جایگاه زیبایی‌شناسی ویژه پیدا کرد.)

آن ماری میویل (Anne-Marie Mieville) همسر ژان لوک گدار و تهیه کنندگان در بیانیه ای که توسط چندین رسانه فرانسوی منتشر شد، گفتند «ژان لوک گدار با آرامش در خانه و در میان حلقه عزیزانش درگذشت.» طبق این بیانیه جسد گدار سوزانده می شود و مراسم رسمی برگزار نخواهد شد.

روزنامه فرانسوی لیبراسیون که برای اولین بار این خبر را گزارش کرد، گفت که گدار تصمیم گرفت از طریق دریافت کمک برای مرگ خودخواسته به زندگی خود پایان دهد، عملی که طبق قوانین سوئیس مجاز است و این بیانیه به نقل از یکی از نزدیکان خانواده گفت که «این تصمیم او بود و برای او مهم بود که مردم در مورد آن بدانند.»

گدار زمانی گفته بود «یک فیلم باید شروع، میانه و پایان داشته باشد، اما نه لزوماً به همین ترتیب.»

گدار در خلق موج نو فرانسه «نوول وگ (Nouvelle Vague)» تنها نبود، و در اعتبار این سبک حداقل با دوازده نفر از همتایانش از جمله فرانسوا تروفو (Francois Truffaut) و اریک رومر (Eric Rohmer) شریک است، که اکثر آنها دوستانی از کرانه باختری سنت‌شکن و نامتعارف پاریس در اواخر دهه ۱۹۵۰ هستند.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در توئیتی نوشت «ژان لوک گدار سنت شکن ترین فیلمساز موج نو سینما هنری کاملا مدرن و به شدت آزاد را ابداع کرده بود. ما یک گنجینه ملی، یک دیدگاه سرشار از نبوغ را از دست دادیم.»

بریژیت باردو (Brigitte Bardot) که در چندین فیلم گدار حضور داشت نیز در توییتر نسبت به گدار ادای احترام کرد.

کوئنتین تارانتینو (Quentin Tarantino) کارگردان فیلم‌های کالت دهه ۱۹۹۰ از جلمه «داستان های عامیانه» و «سگ‌های انباری»، یکی از فیلم‌سازان نسل جدیدتر است که پیروی از سنت مرزشکنی که توسط گدار و هم‌پیمانانش در کرانه باختری پاریس آغاز شده بود، را در پیش گرفته است.

(فیلم کالت: فیلمی‌ست معمولاً جدا از جریان اصلی سینما با جامعه‌ای از طرفداران پروپاقرص که هواداران فرقه‌ای فیلم را تشکیل می‌دهند.)

گدار در ۳ دسامبر ۱۹۳۰ در یک خانواده ثروتمند فرانسوی-سوئیسی در منطقه هفتم پاریس به دنیا آمد. پدرش پزشک بود و مادرش دختر یک مرد سوئیسی بود که پاریباس بانک (Banque Paribas) را تأسیس کرد که در آن زمان یک بانک سرمایه گذاری برجسته بود.

سبک پرورش و تربیت گدار با روشهای پیشگامانه بعدی او در تضاد بود. گدار با برخی افراد همفکر خود آشنا شد که نارضایتی آنها از فیلم‌های کسل کننده و ملال آور که هرگز از عرف خارج نمی شدند به کاشت بذر یک جنبش سنت شکنی به نام موج نو («نوول وگ (Nouvelle Vague)»  منجر شد.

هدف موج نو نوآوری در ساخت فیلم بود و این نوآوری را از طریق رویکرد صریح تر و نامتعارف خود به سکس، خشونت و کاوش فرهنگ های نامتعارف، سیاست ضد جنگ و دیگر آداب و رسوم در حال تغییر به وجود می آورد.

گدار یکی از پرکارترین فیلمسازان در میان همتایان خود بود که ده ها فیلم کوتاه و بلند را در طول بیش از نیم قرن از اواخر دهه ۱۹۵۰ تولید کرد.

اخبار هنرمندان  اخبار هنرمندان  اخبار هنرمندان ژان لوک گدار کارگردان سینما و پدرخوانده سینمای موج نو فرانسه روز سه شنبه در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا