جدیدترین اخبارجهان

فعالان ایرانی در اروپا هدف تهدید و آزار و اذیت جمهوری اسلامی هستند

پانزده فعال ایرانی در اروپا معتقدند که جمهوری اسلامی پشت کارزار سرکوب است

فعالان ایرانی در اروپا هدف تهدید و آزار و اذیت جمهوری اسلامی هستند

به نظر می رسد جمهوری اسلامی و عواملش در حال سازماندهی کمپین آزار و اذیت، نظارت، توطئه آدم ربایی و تهدید به مرگ برای فعالان ایرانی در اروپا هستند که فعالان سیاسی معترض علیه رژیم را هدف قرار می دهند.

فعالان ایرانی در اروپا هدف تهدید و آزار و اذیت جمهوری اسلامی هستند
فعالان ایرانی در اروپا هدف تهدید و آزار و اذیت جمهوری اسلامی هستند

گاردین با ۱۵ فعالان ایرانی در اروپا، که در تهدیدهای مشابه در بریتانیا، فرانسه، آلمان، اسپانیا، سوئیس و سوئد هدف قرار گرفته‌اند، در اکثر موارد اعلام کرده است که پلیس کشورهای غربی یا آژانس‌های امنیتی به این فعالان هشدار داده‌اند که جمهوری اسلامی در پشت تهدیدات موثقی قرار دارد که جان آنها را به تلافی از فعالیت‌هایشان در خاک اروپا به خطر می‌اندازد.

این تهدیدات شامل هک، حملات سایبری و آزار و اذیت آنلاین است که می‌تواند شامل هزاران تهدید به مرگ ارسال شده در طول یک هفته و تهدیدهای دنیای واقعی باشد.

در سال گذشته، دو فعال در کشورهای مختلف گزارشهایی مبنی بر اینکه لاستیک خودروهایشان را بریده اند دادند و اعتقاد داشتند که این اعمال توسط ماموران جمهوری اسلامی اجرا شده است؛ علاوه بر این، چندین گزارش از تعقیب و تحقیق توسط افراد مشکوک به خانه‌های آنها نیز دریافت شده است.

سخنگوی رژیم ایران تمام اتهامات مرتبط با این موضوعات را رد کرده است.

پس از قتل مهسا امینی و شروع اعتراضات سراسری در داخل ایران واکنش حکومت به اعتراضات، وحشیانه و با سرکوب بوده است، جمهوری اسلامی همزمان به دنبال سرکوب مخالفان در خارج از مرزهای ایران نیز بوده است.

مریم بنی هاشمی، یکی از چهره‌های برجسته جنبش زنان ایرانی در سوئیس است. او از سال ۲۰۱۶ در این کشور زندگی می‌کند و متاسفانه از جمله افرادی بوده که هدف حملاتی از سوی عوامل جمهوری اسلامی قرار گرفته‌ است. او با شرکت در رویدادهای سیاسی، دو بار در شهر زوریخ و یک بار پس از ملاقات با یک نماینده سوئیسی در پارلمان در برن مورد تعقیب قرار گرفته است.

خرداد امسال به بنی هاشمی اطلاع داده شد که ممکن است جانش در خطر باشد، پیامی با این مضمون که آن‌ها قصد دارند تو را در آنجا ترور کنند. این پیام توسط شخصی که برای سپاه پاسداران کار می‌کند به او رسانده شده بود.فعالان ایرانی در اروپا

پلیس سوئیس از آن زمان به بنی هاشمی توصیه کرده که نام و آدرس خود را تغییر دهد و محافظان خصوصی استخدام کند که به گفته وی توان پرداخت هزینه های آن را ندارد.

او گفت: وقتی برای اولین بار به اینجا نقل مکان کردم، خوشحال بودم، پس از سال‌ها سرکوب به خاطر زن بودن در ایران، سرانجام در سوئیس احساس آزادی کردم ولی بعد از این سالها حتی اروپا نیز برای من امن نیست.

یکی از افراد دیگری که تهدید به مرگ شده فرزانه، یک ایرانی مقیم اسپانیاست. از او خواسته شد که از نام خانوادگی خود استفاده نکند، در ماه فوریه، او توسط یک حساب تلگرامی تهدیدی دریافت کرد که ادعا می‌کرد از سوی رژیم ایران ارسال شده است.

پلیس اسپانیا نتوانست فرستنده را شناسایی کند.

متن پیام این بود: ما در مادرید به دنبال شما می‌گردیم و شما را می‌کشیم، همانطور که بقیه دوستان شما را در ایران دستگیر و اعدام کردیم، شما نیز مجازات خواهید شد.

فرزانه گزارش داد که پس از تاریک شدن هوا توسط فردی که به اعتقاد او یک مامور جمهوری اسلامی بود، در مسیر خانه در مادرید تحت تعقیب قرار گرفته است.

پلیس اسپانیا خانه او را بازرسی و تحقیقاتی را آغاز کرد.

فرزانه می‌گوید دو ماه بعد پرونده آن را بستند.

او به سازماندهی تظاهرات ادامه می دهد، اما در حالت اضطراب دائمی زندگی می کند.

فرزانه گفت: من به دولت اسپانیا مالیات می پردازم و انتظار دارم که از من محافظت کنند، آنها شرایط را می دانند اما اهمیتی نمی‌دهند.

در مکان‌های دیگر، آژانس‌های امنیتی یا نیروهای پلیس ممکن است به افرادی که در معرض تهدید باشند، توصیه‌ها یا اقدامات حفاظتی ارائه دهند، اما اجرای این اقدامات نیازمند تعهد قابل توجهی به منابع مالی است.فعالان ایرانی در اروپا

مت جوکس، رئیس پلیس مبارزه با تروریسم در پلیس متروپولیتن لندن اوایل سال جاری گفت که حجم کاری این نیرو برای بررسی تهدیدات کشورهای خارجی که بسیاری از آنها از جمهوری اسلامی سرچشمه می‌گیرند در دو سال گذشته چهار برابر شده است.

وی فاش کرد که بریتانیا ۱۵ توطئه رژیم ایران را برای ربودن یا کشتن افراد مستقر در بریتانیا که جمهوری اسلامی آنها را دشمن رژیم می‌داند خنثی کرده است.فعالان ایرانی در اروپا

فعالان ایرانی در اروپا هدف تهدید و آزار و اذیت جمهوری اسلامی هستند
فعالان ایرانی در اروپا هدف تهدید و آزار و اذیت جمهوری اسلامی هستند

شادی امین، یک فعال ایرانی مقیم آلمان، اخطاری از سوی سرویس‌های امنیتی آلمان مبنی بر اینکه که زیر تهدید هکرها و عوامل جمهوری اسلامی قرار دارد، دریافت کرده است.

پلیس به منظور بررسی به خانه او رفت و برای مدتی دستگاه‌های دیجیتال او را بازبینی کرد. بعداً به او توصیه شد که به دلیل تهدید هکرهای رژیم ایران از این دستگاه‌ها استفاده نکند.

ماه گذشته، سازمان اطلاعات داخلی آلمان هشداری عمومی را در خصوص تلاش‌های جاسوسی عینی توسط گروه هکری به نام Charming Kitten که به جمهوری اسلامی متصل می‌شود، منتشر کرد.

با وجود تلاش‌هایی که برای محافظت از امین انجام می‌شود، او همچنان احساس ناامنی می‌کند. او اظهار می‌کند که نمی‌تواند به کسی اعتماد کند و شرایط برای او مشابه دهه ۱۹۸۰ در ایران است. او نمی‌تواند دوستانی داشته باشد یا آدرس خود را به کسی اعلام کند و معتقد است که دولت آلمان در واقعیت، قدرت تضمین امنیت مورد انتظار او را فراهم نمی‌کند.

یکی از دیگر فعالان مقیم در آلمان، مینا خانی، مورد حفاظت از سوی مقامات دولتی قرار گرفته و سرویس‌های امنیتی آلمان به او هشدار داده‌اند که اطلاعات شخصی او ممکن است در انجمن‌های متصل به هکرهای جمهوری اسلامی منتشر شود.فعالان ایرانی در اروپا

وقتی که علیرضا آخوندی، یک نماینده ایرانی الاصل در سوئد و یکی از منتقدان سختگیر سپاه پاسداران، در اوایل سال جاری به بروکسل سفر کرد، سرویس‌های امنیتی سوئد به او توصیه کردند که یک جلیقه ضد گلوله بپوشد و همچنین یک تلفن همراه اضطراری به او تحویل دادند.

او اظهار کرد که در زمانی که برای اولین بار تهدید به مرگ را از طریق تلفن دریافت کرد، به جدی گرفتن آن اهمیت نمی‌داد.

هشدارهای ارائه شده توسط سازمان‌های امنیتی باعث تغییر رفتار علیرضا آخوندی شده است.

آخوندی اظهار کرد: اکنون من به طور مداوم پشتم را می بینم و هر روز از مسیر متفاوتی به خانه می روم، قبل از سوار شدن، زیر ماشینم را بررسی می‌کنم و به صورت مداوم مراقب هستم.

در فرانسه، پلیس به زنانی که تظاهرات علیه رژیم ایران را سازماندهی می‌کنند، هشدارهای مسافرتی صادر کرده و اطلاع داده است که وجود خطر ربوده شدن توسط جمهوری اسلامی و گروگان‌گیری وجود دارد. به آنها به ویژه هشدار داده شده که به مقصد‌هایی مانند ترکیه یا امارات سفر نکنند.فعالان ایرانی در اروپا

آنها توضیح دادند که هدف رژیم ایران افرادی هستند که تأثیر رسانه‌ای دارند، به ویژه در زمینه تأثیر بر عموم مردم. در مکان‌هایی که جمهوری اسلامی نتوانسته است اصولاً اصلاح‌طلبان در خارج از کشور را ساکت کند، این رژیم به اعضای خانواده آنها در ایران توجه دارد.

فریبا برهان‌زهی، یک فعال بلوچ که در لندن زندگی می‌کند، در ماه آوریل در پارلمان اروپا شهادت داد و انتقاداتی علیه رژیم ایران ابراز کرد. دو ماه پس از آن، در حین حضور در یک کارگاه آموزشی برای زنان فعال ایرانی در لندن، خبر دستگیری پسرش که در بریتانیا زندگی می‌کند، به او رسید. پسرش به اتهام جاسوسی در حین سفر به ایران و متهم به همکاری با اطلاعات بریتانیا دستگیر شده بود.

پسر او در ماه اوت با قرار وثیقه از حبس آزاد شد، اما اجازه ادامه اقامت و انتقال به بریتانیا به او داده نشد و اکنون نمی‌تواند به لندن بازگردد.

فریبا برهان‌زهی اظهار کرد: زمانی که شنیدم پسرم دستگیر شده، حس کردم که دارم می‌میرم، اما در حالی که حقوق مردم من توسط یک حکومت دیکتاتوری ضایع شده، تصمیم ندارم سکوت کنم.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا