ایرانجدیدترین اخبارجهان

مشمولان خارج از کشور می توانند با پرداخت ۱۵ هزار یورو خدمت سربازی خود را بخرند

ایرانیان مهاجر خارج از کشور می توانند با پرداخت ۱۵،۰۰۰ یورو از رفتن به خدمت سربازی معاف شوند

مشمولان خارج از کشور می توانند با پرداخت ۱۵ هزار یورو خدمت سربازی خود را بخرند

ایران می گوید که تمامی مهاجران مقیم سایر کشورها که خدمت نظامی وظیفه اجباری را نگذرانده اند می‌توانند با پرداخت ۱۵،۰۰۰ یورو (۱۷،۰۰۰ دلار) خدمت سربازی خود را بخرند.

مشمولان خارج از کشور می توانند با پرداخت 15 هزار یورو خدمت سربازی خود را بخرند
مشمولان خارج از کشور می توانند با پرداخت ۱۵ هزار یورو خدمت سربازی خود را بخرند

محمدرضا میرتاج الدینی، یکی از اعضای کمیسیون بودجه مجلس ایران در توضیح مصوبه کمیسیون تلفیق برای خرید خدمت سربازی در سال آینده گفت این مصوبه صرفا شامل آن دسته از مشمولان غایب خارج از کشور می شود که پنج سال از زمان فراخوان آنان به خدمت زیر پرچم گذشته باشد، که در اینصورت در سال آینده می توانند با رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی خدمت سربازی خود را بخرند.

میرتاج الدینی گفت که هدف از این قانون این است که مردم در هنگام بازگشت به کشور با مشکلی مواجه نشوند.

قیمت جدید برای خرید خدمت سربازی در راستای تلاش های رئیس جمهور ابراهیم رئیسی برای تشویق مهاجران خارج از کشور به بازگشت و سرمایه گذاری در اقتصاد ایران می‌باشد که از لحاظ نقدینگی در مضیقه است و به دلیل تحریم های بین المللی و تورم سنگین دچار مشکلات مالی شده است.

پیش از این در ۱۰ ژانویه (۲۰ دی ماه) وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره خرید خدمت سربازی گفته بود که «خرید سربازی برای مشمولان فعلی اصلا موضوعیت ندارد، اما برای آنها که غایب بوده و سن‌شان از عدد خاصی مثلا ۵۵ سال گذشته و مشمول غایب محسوب می شوند احتمالا این موضوع در طرح جدید خرید خدمت مطرح خواهد شد اما برای مشمولان جدید به هیچ عنوان بحث خرید سربازی مطرح نیست.

این در حالی است که مطابق قانون سن سربازی از ۱۸ تا ۵۰ سال است و به عنوان مثال یک مرد ۵۵ ساله به طور خودکار از خدمت سربازی معاف است. در برخی از موارد خاص مانند دریافت پذیرش از دانشگاه های خارجی مشمولین سربازی می توانند که سپرده هنگفت پرداخت کنند و خدمت سربازی خود را به تعویق بیندازند، اما اگر بیش از بازه زمانی دوره تحصیل خود در کشور خارجی اقامت کنند در اینصورت وجه پرداخت شده قابل استرداد نیست.

بعید است که این طرح پیشنهادی در میان ایرانیان مهاجر که اغلب آنها به دلیل فشارهای اقتصادی و اجتماعی کشور را ترک کرده‌اند بازتابی داشته باشد.

کمیسیون بودجه مجلس ایران    کمیسیون تلفیق مجلس      کمیسیون بودجه مجلس ایران  کمیسیون تلفیق مجلس   کمیسیون بودجه مجلس ایران

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا