جدیدترین اخبارجهان

دیپلمات جمهوری اسلامی در انگلیس نسبت به خطر تشدید تنش بین اسرائیل و حماس هشدار داد

دیپلمات جمهوری اسلامی: تمام اعمالی که نیروهای حماس و گروه‌های اسلامی انجام دادند، تنها برای دفاع از خود بوده

دیپلمات جمهوری اسلامی در انگلیس نسبت به خطر تشدید تنش بین اسرائیل و حماس هشدار داد

بلندپایه‌ترین دیپلمات ایرانی در بریتانیا هشدار داده که در صورت افزایش حملات اسرائیل به غزه، جنگ در منطقه خاورمیانه ممکن است به روش‌های غیرقابل پیش‌بینی و خطرناک گسترش یابد.

دیپلمات جمهوری اسلامی در انگلیس نسبت به خطر تشدید تنش بین اسرائیل و حماس هشدار داد
دیپلمات جمهوری اسلامی در انگلیس به خطر تشدید تنش بین اسرائیل و حماس هشدار داد

دیپلمات جمهوری اسلامی، مهدی حسینی متین، اظهار داشت که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، ممکن است منافع انگلیس تحت تأثیر قرار گیرد. او به اصرار افزود که جمهوری اسلامی هیچ کنترلی بر نیروهای مقاومت در منطقه ندارد و این نیروها مستقل از تهران تصمیمات خود را خواهند گرفت.

مهدی حسینی متین، در یک نشست خبری در سفارت جمهوری اسلامی اظهار کرد: وضعیت خاورمیانه بسیار پرخطر و پرتزلزل است. هر تحرکی از سوی رژیم اسرائیل، از جمله حملات به مردم غزه، قطعاً وضعیت را تشدید می‌کند و به مناطق دیگر نیز گسترش می‌یابد. هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که دقیقاً چه اتفاقی خواهد افتاد. این نشست بر تلاش‌های جمهوری اسلامی برای نشان دادن همکاری با کشورهای عربی و تلاش برای معرفی علنی اسرائیل به عنوان متجاوز تأکید می‌کند.

از نظر تاریخی، رابطه بین تهران و حماس که از اخوان المسلمین نشأت می‌گیرد از نظر ایدئولوژیک به اندازه روابط تهران با برخی از گروه‌های اسلامی مبارز در منطقه مانند حزب الله، نزدیک نبوده است. با این حال، تهران به صراحت و با اشتیاق از حمله ۷ اکتبر حمایت کرده است.

متین اعلام کرد که جمهوری اسلامی تلاش‌های گسترده‌ای برای ایجاد آتش‌بس و ایجاد اتحاد در چارچوب کریدور بین‌المللی بشردوستانه انجام داده است. این دیپلمات جمهوری اسلامی اظهار کرد: بحران کنونی یک فصل جدید را برای کشورهای اسلامی نمایش می‌دهد، زیرا فلسطین در حال تبدیل شدن به یکی از مسائل برجسته برای هویت جهان اسلام است.

دیپلمات جمهوری اسلامی با بازتاب اظهارات رژیم ایران تلاش کرد حمله وحشیانه و تروریستی حماس را که در آن صدها اسرائیلی کشته شدند، توجیه کند. تمام اعمالی که نیروهای وحشی حماس و گروه‌های وحشی اسلامی انجام داده‌اند، تنها به منظور دفاع از خود بوده‌ و ترور، جنایات، اشغال و آپارتاید به اسرائیلی‌ها نسبت داده می‌شود.

او اظهار کرد که شنیدن سخنان جو بایدن باعث شد که به این نتیجه برسد که ایالات متحده و انگلیس در چند روز اخیر به صورت محرمانه به اسرائیل مشاوره داده‌اند تا از حمله زمینی به غزه خودداری کند.

مهدی حسینی متین با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی علنی وارد عمل می‌شود و از شبه‌نظامیانی مثل حزب الله لبنان به عنوان جانشین استفاده نخواهد کرد، گفت: هیچ کس نمی‌تواند به گروه‌های مقاومت اسلامی در منطقه خاورمیانه بگوید که چه اقداماتی انجام دهند و چه اقداماتی انجام ندهند.

وی اعلام کرد که اولویت اصلی جمهوری اسلامی برقراری آتش‌بس و شروع مذاکرات است. موقعیت ما مبنی بر جلوگیری از تشدید تنش در منطقه است، اما نمی‌توانیم هیچ گروهی را در خاورمیانه اعم از گروه‌های اسلامی یا گروه‌های ملی را کنترل کنیم.

مهدی حسینی متین اعلام کرد که جمهوری اسلامی هیچ نقشی در شلیک موشک از یمن به دریای سرخ یا در حمله اولیه حماس به اسرائیل نداشته است. این دیپلمات جمهوری اسلامی اظهار کرد که کشورهای اسلامی باید به دلیل اقدامات اسرائیل در غزه تحریم‌هایی علیه اسرائیل اعمال کنند.

او با بیان اینکه در جلسه سازمان همکاری اسلامی در جده برای بررسی این مسئله توافق شده، گفت: روابط بین جمهوری اسلامی و عربستان سعودی در حال توسعه و پیشرفت است.

دیپلمات جمهوری اسلامی در انگلیس نسبت به خطر تشدید تنش بین اسرائیل و حماس هشدار داد
دیپلمات جمهوری اسلامی در انگلیس به خطر تشدید تنش بین اسرائیل و حماس هشدار داد

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا