جدیدترین اخبارجهان

حماس پس از تلاش‌های قطر، دو گروگان آمریکایی را به دلایل بشردوستانه آزاد کرد

حماس، در پاسخ به تلاش های میانجیگری قطر در غزه، دو گروگان آمریکایی، یک مادر و دخترش را به دلایل بشردوستانه آزاد کرد

حماس پس از تلاش‌های قطر، دو گروگان آمریکایی را به دلایل بشردوستانه آزاد می‌کند

دو شهروند آمریکایی که در روز جمعه توسط حماس آزاد شدند، شناسایی شده‌اند به عنوان ساکنان منطقه شیکاگو، جودیت تای راعانان و دخترش ناتالی شوشانا راعانان. طبق اعلام اسرائیل، آنها در مسیر یک پایگاه نظامی در وسط اسرائیل قرار داشتند و اکنون به خانواده‌شان ملحق می‌شوند.

حماس پس از تلاش‌های قطر، دو گروگان آمریکایی را به دلایل بشردوستانه آزاد می‌کند
حماس پس از تلاش‌های قطر، دو گروگان آمریکایی را به دلایل بشردوستانه آزاد می‌کند

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اعلام کرد که این مادر و دختر در حین اقامت در کیبوتز نهال اوز توسط حماس ربوده شده‌اند. برادر ناتالی رانان، بن رانان، اظهار کرد که این دو برای حضور در جشن تولد ۸۵ سالگی جودیت رانان به دیدار مادر جودیت رانان رفته بودند.

در بیانیه‌ای، نتانیاهو اعلام کرد: این دو نفر در مرز نوار غزه به نیروهای اسرائیلی تحویل داده شدند و در حال حرکت به سوی یک نقطه ملاقات در یک پایگاه نظامی در وسط کشور هستند، جایی که اعضای خانواده‌شان منتظر آنها می‌باشند.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده از قطر و اسرائیل برای مشارکت در آزادی این دو زن تشکر کرد.

گزارش های رسانه‌ای در ایالات متحده می گویند که آنها از اوانستون، حومه ایلینوی شیکاگو بودند.

حماس گفته است که در جریان حمله مرگباری که در تاریخ ۷ اکتبر به پایگاه‌های نظامی و جوامع در جنوب اسرائیل از نوار غزه انجام شد، حدود ۲۰۰ گروگان گرفته شد. این حمله بخشی از بزرگترین حمله به اسرائیل از زمان جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۷۳ بود.

شبه نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی گفته اند که ۵۰ فرد دیگر توسط گروه‌های مسلح دیگر در این منطقه به اسارت درآمده‌اند. این سازمان اظهار داشته که بیش از ۲۰ نفر از گروگان‌ها در حملات هوایی اسرائیل جان باخته‌اند، اما اطلاعات بیشتری را منتشر نکرده است.

هنوز شهروندان اسرائیلی‌ها در وحشت از حمله حماس و تصاویری از هموطنان خود در غزه که توسط حماس به گروگان گرفته شده‌اند، به سر می‌برند.

اما گزینه‌های نتانیاهو برای حمله به حماس مسلماً به دلیل نگرانی درباره امنیت اسرائیلی‌ها که در این حمله دستگیر شده‌اند، پیچیده شده‌ است. زیرا کشوری که از بحران‌های گروگان‌گیری گذشته، احتمالاً با بدترین بحران خود مواجه است.

تلاش برای نجات همه افرادی که حماس اکنون در مکان‌های مختلف نگهداری می‌ کند، ممکن است زندگی آنها را به خطر بیاندازد. با این حال، مذاکرات طولانی بر سر مبادله زندانیان با حماس، می‌تواند یک پیروزی مهم برای اسرائیل که با دشمن سرسخت مواجه است، به حساب آید.

حماس پس از تلاش‌های قطر، دو گروگان آمریکایی را به دلایل بشردوستانه آزاد می‌کند
حماس پس از تلاش‌های قطر، دو گروگان آمریکایی را به دلایل بشردوستانه آزاد می‌کند

حماس اعلام کرد که آزادسازی شهروندان به دلایل انسانی صورت گرفته و هدف اصلی آن این بوده که به مردم آمریکا و جهان نشان دهند ادعاهای رئیس جمهور جو بایدن و دولت فاشیستی او بی‌اساس و دروغین است.

اسرائیل در پاسخ به گروگان‌گیری و حمله افراد مسلح حماس که منجر به کشته شدن ۱۴۰۰ اسرائیلی شد، با انجام حملات هوایی به منطقه غزه بیش از ۴۰۰۰ نفر را کشت. اسرائیل اعلام کرده که به منظور آزادی گروگان‌ها و همچنین از بین بردن حماس اقدام خواهد کرد.

این کشور تانک‌ها و نیروهای نظامی خود را در نزدیکی منطقه محاصره جمع‌آوری کرده و برای یک حمله زمینی پیش‌بینی شده آماده‌سازی کرده است. از مردم فلسطینی خواسته‌است که منطقه شمالی غزه را ترک کنند، که گزارش‌ها حاکی از حضور حماس در این منطقه است.

اسرائیل همچنین اعلام کرده که تا زمان آزادی گروگان‌های اسرائیلی، محاصره کامل در این منطقه اتمام نخواهد یافت. افراد بازداشت شده شامل زنان، کودکان، سالمندان و افرادی از کشورهای دیگر هستند که تا زمان آزادسازی آنها، همراه با برخی از سربازان اسرائیلی، تلاش برای آزادی آنها انجام می‌دهند.

در تاریخ ۱۶ اکتبر، شاخه مسلح حماس اعلام کرد که افراد غیراسرائیلی که ربوده شده‌اند، به عنوان مهمانانی معرفی می‌شوند و در زمانی که شرایط اجازه دهد، آزاد خواهند شد.

حماس پیشنهاد داده که گروگان‌ها می‌توانند با ۶۰۰۰ فلسطینی که در زندان‌های اسرائیل به اسارت درآمده‌اند مبادله شوند. اما اسرائیل در شرایط جنگی این پیشنهاد را رد کرده و موافقت نمی‌کند.

حماس ویدئویی از میا شیم منتشر کرده است، او یک جوان ۲۱ ساله با تابعیت فرانسوی-اسرائیلی است که در یک مهمانی به اسارت گرفته شد. در این ویدئو، او در یک مکان نامعلوم نشان داده شده و به دلیل آسیب دیدگی بازویش تحت مراقبت پزشکی توسط یک کارمند پزشکی ناشناس قرار دارد.

نگرانی برای افرادی که به غزه برده شده‌اند، طرح اولویت نخست وزیر بنیامین نتانیاهو برای از بین بردن حماس را پیچیده می‌کند و در عین حال وی به اصل ثابت و بی‌طرفی پایبند است که هیچ فردی را پشت سر نمی‌گذارد.

در سال ۲۰۱۱، اسرائیل صدها اسیر فلسطینی را مبادله کرد تا یکی از سربازان اسرائیلی به نام گیلاد شالیت را که به مدت پنج سال در بازداشت بود، آزاد کند.

به‌نظر می‌رسد این نوع مبادله که توسط برخی از اسرائیلی‌ها به عنوان بسیار ناعادلانه مورد انتقاد قرار می‌گیرد، در حال حاضر غیرممکن است. زیرا کشوری که در گذشته با بحران‌های گروگان‌گیری روبرو شده، با چالشی که به نظر می‌رسد تاکنون دشوارترین مسئله بوده، در حال مقابله است.

مقامات آمریکایی و بریتانیایی تایید کرده‌اند که با قطر برای آزادی گروگان ها از جمله شهروندان آنها که در غزه نگهداری می شوند، همکاری کرده‌اند.

کشورهای تایلند، آرژانتین، آلمان، فرانسه و پرتغال شهروندانشان گروگان نیروهای حماس هستند.

حماس پس از تلاش‌های قطر، دو گروگان آمریکایی را به دلایل بشردوستانه آزاد می‌کند
حماس پس از تلاش‌های قطر، دو گروگان آمریکایی را به دلایل بشردوستانه آزاد می‌کند
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا