جدیدترین اخبارجهان

کشتی جنگی جمهوری اسلامی با افزایش تنش وارد دریای سرخ شد

تشدید خشونت در آبراه استراتژیک که اروپا و آسیا را به هم متصل می‌کند، می تواند پیامدهای گسترده‌ای داشته باشد

کشتی جنگی جمهوری اسلامی با افزایش تنش وارد دریای سرخ شد

جمهوری اسلامی در بحبوحه بن بست فزاینده بین کشورهای غربی و شبه نظامیان مورد حمایت تهران که ترافیک دریایی را توسط پهپادها، موشک ها و قایق های تندرو مورد حمله قرار داده‌اند، یک ناو به دریای سرخ اعزام کرد.

کشتی جنگی جمهوری اسلامی با افزایش تنش وارد دریای سرخ شد
کشتی جنگی جمهوری اسلامی با افزایش تنش وارد دریای سرخ شد

خبرگزاری تسنیم روز دوشنبه گزارش داد که ناو جنگی البرز از تنگه باب المندب عبور کرده و وارد آبراه شلوغی شده که ائتلاف به رهبری آمریکا در آن مستقر است. به گفته مقامات جمهوری اسلامی این کشتی ۵۱ ساله که در اصل توسط بریتانیا به شاه ایران فروخته شده بود، بر ماموریت های دریایی در اقیانوس های هند، اقیانوس آرام و اطلس نظارت خواهد داشت.

این اقدام جمهوری اسلامی را وارد یک بحران بی ثبات فزاینده در دریای سرخ می‌کند، جایی که تنش ها در پی جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه افزایش یافته است.

شورشیان حوثی یمن که به همراه حماس مستقر در غزه بخشی از محور مقاومت مورد حمایت تهران علیه اسرائیل را تشکیل می‌دهند در ماه دسامبر شروع به هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری در حال عبور از دریای سرخ کردند.

این گروه اصرار دارد که هدف آن فقط ایجاد اختلال در تانکرها و خطوط باری مرتبط با اسرائیل است، اما ده ها کشتی غیرنظامی در معرض خطر قرار گرفته اند.

در آخر هفته، نیروی دریایی ایالات متحده گزارش داد که سه قایق حامل جنگجویان حوثی را در تلاشی برای ربودن یک کشتی کانتینری به نام Maersk Hangzhou که در منطقه فعالیت داشت، منهدم کرد. این حادثه دومین حمله به کشتی در عرض ۲۴ ساعت بود.

کشتی جنگی جمهوری اسلامی با افزایش تنش وارد دریای سرخ شد
کشتی جنگی جمهوری اسلامی با افزایش تنش وارد دریای سرخ شد

سخنگوی ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، روز سه شنبه این حملات را غیرقابل قبول و بی ثبات کننده خواند.

او گفت برنامه ریزی برای طیف وسیعی از سناریوها در حال انجام است. هیچ تصمیمی گرفته نشده و ما به پیگیری همه مسیرهای احتمالی ادامه خواهیم داد. روز دوشنبه، گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا در مقاله‌ای که در تلگراف منتشر شد اشاره کرد که لندن آماده حمله هوایی علیه حوثی هاست.

در ماه دسامبر، ایالات متحده یک تلاش امنیتی بین‌المللی به نام «عملیات Prosperity Guardian» را برای پلیس دریای سرخ اعلام کرد. بریتانیا یک ناوشکن دریایی را به عنوان بخشی از ائتلاف مستقر کرد و دانمارک روز جمعه اعلام کرد که یک ناو برای پیوستن به این عملیات خواهد فرستاد.

اتحادیه اروپا با پیوستن به تلاش های ایالات متحده موافقت کرد، اما کشورهایی مانند فرانسه و اسپانیا اعلام کردند که کشتی های نظامی خود در منطقه تحت کنترل ملی باقی خواهند ماند.

سباستین لکورنو، وزیر نیروهای مسلح فرانسه روز سه‌شنبه به تلویزیون فرانسه گفت ما فرماندهی فرانسوی‌ها را در این ماجرا حفظ می‌کنیم و به دفاع از خود ادامه می‌دهیم.

یک مقام فرانسوی گفت ناوچه چند منظوره Languedoc FREMM فرانسه در حال حاضر در منطقه است.

کشتی جنگی جمهوری اسلامی با افزایش تنش وارد دریای سرخ شد
کشتی جنگی جمهوری اسلامی با افزایش تنش وارد دریای سرخ شد

دریای سرخ یک گذرگاه حیاتی برای صادرات محموله های کشتی و انرژی است.

نفتکش هایی که ۱۰ درصد نفت جهان را حمل می کنند از آب های آن عبور می کنند. قیمت نفت خام برنت در روز سه شنبه در پی حملات آخر هفته گذشته با ۲ درصد افزایش به ۷۸.۵۸ دلار در هر بشکه رسید. بریتیش پترولیوم قبلاً گفته بود که برای اجتناب از منطقه، مسیر کشتی‌های خود را تغییر می‌دهد، که احتمالاً به معنای زمان طولانی‌تر سفر و هزینه‌های بالاتر برای مصرف‌کنندگان است.

پل دونوان، اقتصاددان ارشد مدیریت ثروت UBS، نوشت شرکت‌های کشتیرانی به جای جسارت در دریای سرخ، کشتی‌های خود را در اطراف آفریقا تغییر مسیر می‌دهند، اما تاکنون تأثیر اقتصادی آن محدود است، اگرچه واضح است که صفر نیست.

مرسک، بزرگترین کشتیرانی جهان، روز یکشنبه پس از اصابت موشک به کشتی مرسک هانگژو، ارسال کشتی های خود را از طریق دریای سرخ متوقف کرد. ساعاتی بعد همان کشتی مورد حمله قایق های حوثی ها قرار گرفت.

این شرکت روز سه شنبه گفت که تمام ترانزیت ها از طریق دریای سرخ و خلیج عدن را تا اطلاع ثانوی متوقف می کند و افزود در مواردی که برای مشتریان ما منطقی تر باشد، کشتی ها تغییر مسیر داده و به سفر خود در اطراف کیپ ادامه می دهند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا