جدیدترین اخبارجهان

پاسخ نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی به حملات هوایی آمریکا

نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی به حملات هوایی آمریکا واکنش نشان دادند

پاسخ نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی به حملات هوایی آمریکا

انبوهی از حملاتی که نیروهای آمریکایی را هدف قرار داده‌اند، سوالاتی را در مورد امکان بازدارندگی گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی به وجود آورده است.

پاسخ نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی به حملات هوایی آمریکا
پاسخ نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی به حملات هوایی آمریکا

تنها چند ساعت پس از بمباران تاسیساتی که توسط جت‌های جنگنده ایالات متحده هدف قرار گرفته بودند، اوایل روز جمعه سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در سوریه یک پهپاد تهاجمی به سمت نیروهای آمریکایی در منطقه غرب عراق شلیک کردند.

مقامات آمریکایی اعلام کردند که پدافند هوایی آمریکا توانست این پهپاد را در فاصله‌ای چند مایلی از پایگاه هوایی الاسد سرنگون کند و هیچ گونه آسیب یا خسارتی در زمین وارد نشده است.

مقامات پنتاگون همچنین گفتند که موشک‌هایی روز جمعه به شمال سوریه شلیک شد اما دور از نیروهای آمریکایی فرود آمد. مقامات پنتاگون این حملات را به شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی نسبت داده‌اند.

اما این موضوع سوالاتی را به وجود می‌آورد که آیا حملات هوایی که پس از حملات موشکی و پهپادی علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه صورت گرفت، می‌تواند یکی از اهداف اصلی خود، یعنی جلوگیری از وقوع حملات بیشتر، را بدست آورد یا خیر؟

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در اظهارات خود اعلام کرد: ایالات متحده دنبال درگیری نیست و هیچ قصد یا تمایلی به شرکت در خصومت‌های بیشتر ندارد. اما حملاتی که با حمایت جمهوری اسلامی علیه نیروهای آمریکایی انجام می‌شوند، غیرقابل قبول هستند و باید متوقف شوند. این حملات به عنوان حملات دفاع از خود توصیف می‌شوند.

مقامات آمریکایی اعلام کردند که حملات هوایی توسط دو جت جنگنده F-16 نیروی هوایی انجام شد تا یک پیام قوی به جمهوری اسلامی منتقل کنند، اما به گونه‌ای که خصومت‌ها را زیاد نکند.

مقامات پنتاگون اعلام کردند که هدف حملات، اهداف مهم از جمله ساختمان‌های انبار اسلحه و مهمات بود که برای شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در حملات اخیر علیه نیروهای آمریکایی دخیل بودند، تأمین می‌کردند.پاسخ نیروهای نیابتی

چارلز لیستر از موسسه خاورمیانه در واشنگتن اظهار کرد: این روش ما برای اعلام قطعیت بود، اما بیشتر از این نبود. البته ایرانی‌ها بازدارنده نخواهند شد، بنابراین این احتمالاً اولین گام در سلسله اقدامات برای تقویت بازدارندگی خواهد بود.

از زمان حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل در تاریخ ۷ اکتبر، پرزیدنت بایدن و مشاوران او به دنبال جلوگیری از تسری جنگ بین اسرائیل و حماس و تبدیل شدن آن به یک درگیری منطقه‌ای با جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن در لبنان، سوریه و عراق بودند.

پنتاگون دو ناو هواپیمابر و ده‌ها هواپیمای جنگی اضافی را به منظور بیان اهمیت این موضوع به منطقه اعزام کرده است. با انجام حملات تقریباً روزانه به نیروهای آمریکایی در مدت ۱۰ روز گذشته، تعداد نیروهای صدمه دیده پنتاگون تا آخرین روز هفته به حداقل ۱۹ نفر افزایش یافت و فشارها برای انجام عملیات نظامی تشدید یافته بود.

پاسخ نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی به حملات هوایی آمریکا
پاسخ نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی به حملات هوایی آمریکا

منتقدان جمهوری خواه و برخی از حامیان نیروی هوایی روز جمعه گفتند که حملات تلافی جویانه ایالات متحده مهم است اما برای بازدارندگی جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن کافی نیست.

دیوید دپتولا، ژنرال سه ستاره بازنشسته نیروی هوایی و رئیس دانشکده گفت: اقدامات ما نشان می‌دهند که ما به حملات دریافتی پاسخ می‌دهیم و جلوگیری از حملات آتی نیازمند برنامه‌ها و اقدامات بیشتری است.

از موسسه میچل برای مطالعات هوافضا، سناتور تام کاتن، جمهوری‌خواه نماینده آرکانزاس و عضو کمیته نیروهای مسلح گفت: اقدامات تلافی‌جویانه ایالات متحده، به ویژه در مورد انبارهای نیروهای نیابتی غیرمستقر، تنها نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی از استراتژی استفاده از نیروهای نیابتی برای حملات علیه نیروهای آمریکایی استفاده می‌کند و در تهران به ما می‌خندند.

مقامات دولت بایدن می‌گویند که موج مشابهی از حملات، از جمله حملات شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی و حملات هوایی تلافی‌جویانه آمریکا در ماه مارس، در نهایت منجر به وقفه ناخوشایند شش ماهه حملات موشکی و پهپادی علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه تا زمان حملات اخیر گردید.پاسخ نیروهای نیابتی

یک مقام آمریکایی روز جمعه اعلام کرد که مقامات دولت بایدن باور ندارند که جمهوری اسلامی تمایل به جنگ با ایالات متحده دارد. این مقام تصریح کرد که اعتقاد دارند جمهوری اسلامی در مورد حملات شبه نظامیان شیعه، به اندازه کافی محتاط عمل می‌کند تا به درگیری مستقیم بین واشنگتن و تهران منجر نشود. در همان زمان، این مقام گفت که تهران می خواهد به شبه نظامیان فضایی بدهد تا خشم خود را ابراز کنند.

اما کریم سجادپور، کارشناس مسائل ایران در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، هشدار داد که جمهوری اسلامی می‌داند که دولت بایدن علاقه‌ای برای جنگ دیگری در منطقه ندارد. مقامات تهران ممکن است اشتباه محاسباتی داشته باشند و فکر کنند که آزادی عمل بیشتری برای آزار و اذیت ایالات متحده دارند زیرا معتقدند پرزیدنت بایدن خواهان جنگ نیست.

سجادپور اظهار کرد: چالش اصلی برای ایالات متحده این است که پس از دو دهه تجربه‌های ناموفق در منطقه خاورمیانه، حمایت عمومی از دخالت نظامی بیشتر ایالات متحده در این منطقه را از دست داده است.

پاسخ نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی به حملات هوایی آمریکا
پاسخ نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی به حملات هوایی آمریکا

جمهوری اسلامی متوجه است که بازدارندگی از تجاوز به اراضی خودش را به چالش کشیده است. حملات تلافی جویانه آمریکا در روز جمعه تنها چند ساعت پس از آن انجام شد که پنتاگون اعلام کرد ۱۹ نظامی آمریکایی مستقر در الاسد در عراق و پادگان التنف در سوریه پس از حملات موشکی و پهپادی شبه نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی در هفته گذشته دچار آسیب مغزی شده اند.

۲۵۰۰ نیروی آمریکایی در عراق و ۹۰۰ سرباز در سوریه حضور دارند که عمدتاً به متحدان محلی کمک می کنند تا مأموریت های ضد تروریسم علیه داعش را انجام دهند.پاسخ نیروهای نیابتی

در سال ۲۰۱۶، ارتش آمریکا پادگان التنف را به یک پایگاه کوچک تبدیل نمود. این پایگاه در بزرگراهی واقع در مسیر ارتباطی حیاتی برای نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی و متحدان سوری در یک کریدوری واقع شده که از تهران، از طریق عراق و سوریه به جنوب لبنان امتداد دارد.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی اعلام کردند که در اکتبر ۲۰۲۱، جمهوری اسلامی دستور حمله با هواپیماهای بدون سرنشین مسلح به پادگان التنف را به عنوان تلافی برای حملات هوایی اسرائیل علیه نیروهای خودش در سوریه صادر کرد. این اقدام منجر به گسترش جنگ سایه بین جمهوری اسلامی و اسرائیل شد و خطرات جدیدی را برای نیروهای آمریکایی در منطقه خاورمیانه ایجاد کرد.

مقامات پنتاگون اعلام کردند که هنوز در حال بررسی خسارات ناشی از حملات روز جمعه هستند تا اثربخشی این حملات را ارزیابی نمایند.

مقامات اعلام کردند که دو جت جنگنده F-16 نیروی هوایی به همراه پهپادهای MQ-9 بیش از ۲۰ بمب هدایت‌پذیر دقیق را بر روی یک مرکز نگهداری سلاح و یک مرکز ذخیره مهمات در نزدیکی البوکمال سوریه شلیک کردند.

لیستر اظهار کرد که سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی از منطقه اطراف البوکمال برای جابجایی نیروها، تجهیزات نظامی، و سایر تجهیزات خود بین مناطق عراق و شرق سوریه استفاده می کنند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا