جدیدترین اخبارجهان

لغو سفر ابراهیم رئیسی به ترکیه

ابراهیم رئیسی در نشستی که اردوغان اعلام کرد حضور ندارد

لغو سفر ابراهیم رئیسی به ترکیه

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، روز سه شنبه در نشستی در آنکارا که رجب طیب اردوغان ترکیه پیشتر به خبرنگاران اعلام کرده بود اما خود تهران هرگز رسماً آن را تایید نکرد، حاضر نشد.

لغو سفر ابراهیم رئیسی به ترکیه
لغو سفر ابراهیم رئیسی به ترکیه

سردرگمی پیرامون دیدار رئیسی بر تنش‌هایی که بین دو قدرت منطقه‌ای علی‌رغم دیدگاه‌های مشترکشان درباره جنگ اسرائیل و حماس وجود دارد، تأکید می‌کند.

ریاست جمهوری ترکیه به خبرگزاری فرانسه گفت که اردوغان هیچ ملاقاتی برای روز سه شنبه ندارد و توضیحی در مورد لغو یا به تعویق افتادن این سفر نداد.

خبرگزاری حکومتی جمهوری اسلامی، تسنیم گزارش داد که سفر ابراهیم رئیسی به ترکیه به تعویق افتاد. همچنین هیچ دلیل یا جزئیات دیگری ارائه نکرد.

اردوغان شخصاً از اولین سفر رسمی رئیس جمهور جمهوری اسلامی به ترکیه در پرواز برگشت از نشست سران منطقه در ریاض در ۱۱ نوامبر که ابراهیم رئیسی نیز حضور داشت، خبر داده بود.

اردوغان در این پرواز به خبرنگاران گفت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی در ۲۸ ماه می‌آید.

این سفر همچنین توسط رسانه های دولتی ترکیه اعلام شد و تا روز دوشنبه به طور گسترده در تلویزیون مورد بحث قرار گرفت. اما هرگز به طور رسمی از سوی دفتر ابراهیم رئیسی یا رسانه های رسمی جمهوری اسلامی تایید نشد.

لغو سفر ابراهیم رئیسی به ترکیه
لغو سفر ابراهیم رئیسی به ترکیه

روسای جمهور دو کشور و دیپلمات های ارشد دو کشور در آخر هفته گفتگوهای تلفنی با محوریت جنگ غزه داشتند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پس از این تماس اظهار داشت امیدواریم با تداوم دیپلماسی عالی بین دو کشور شاهد تقویت و تعمیق همکاری‌های متقابل باشیم.

اردوغان به عنوان یکی از سرسخت ترین منتقدان جهان اسلام از حمله اسرائیل به غزه در واکنش به حمله شبه نظامیان حماس در ۷ اکتبر ظاهر شده است.

او اسرائیل را «دولتی تروریست» و حماس مورد حمایت جمهوری اسلامی را «گروهی آزادیبخش» خوانده است.

اما تحلیلگران بر این باورند که جمهوری اسلامی می‌خواهد ترکیه از لفاظی‌ها گذشته و روابط تجاری و انرژی شکوفا خود را با اسرائیل قطع کند.

هاکی اویگور، مدیر مرکز مطالعات ایرانی استانبول به خبرگزاری فرانسه گفت جمهوری اسلامی انتظار دارد ترکیه به تجارت مستقیم و غیرمستقیم خود با اسرائیل پایان دهد. از سوی دیگر، ترکیه رویکردی اتخاذ کرده است که به تفکیک مسائل سیاسی و تجاری اهمیت می دهد.

جمهوری اسلامی و ترکیه مرز مشترکی به طول ۵۳۵ کیلومتر (۳۳۰ مایل) و تاریخ پیچیده ای از روابط نزدیک اقتصادی و دیدگاه های متضاد در مورد اختلافات منطقه ای دارند.

لغو سفر ابراهیم رئیسی به ترکیه
لغو سفر ابراهیم رئیسی به ترکیه

ترکیه از تلاش های شورشیان برای سرنگونی بشار اسد، رئیس جمهور مورد حمایت جمهوری اسلامی و روسیه در جریان جنگ داخلی سوریه حمایت کرد.

حمایت آنکارا از دو جنگ پیروزمندانه آذربایجان بر سر جدایی طلبان ارمنی در قره باغ کوهستانی نیز ناراحتی عمیقی در جمهوری اسلامی ایجاد کرد.

تهران بیم آن دارد که تجدید حیات باکو در منطقه قفقاز بتواند جاه طلبی های جدایی طلبانه اقلیت بزرگ آذربایجانی قومی ایران را تغذیه کند.

جمهوری اسلامی همچنین نگران ایجاد یک مسیر تجاری پیشنهادی در امتداد مرز شمالی خود بین آذربایجان و ترکیه است که می‌تواند دسترسی این کشور به ارمنستان را پیچیده کند.

عارف کسکین کارشناس مسائل ایران در آنکارا گفت مهمترین درگیری بین ترکیه و جمهوری اسلامی بر سر قفقاز و قره باغ بود.

کسکین به خبرگزاری فرانسه گفت با درگیری غزه، این موضوع به عقب رانده شد، اما همچنان به عنوان یک موضوع مهم باقی مانده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا