جدیدترین اخبارجهان

حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در سوریه

فرمانده ارشد سپاه پاسداران در حمله اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در سوریه کشته شد

حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در سوریه

جمهوری اسلامی پس از اینکه هواپیماهای جنگی اسرائیل کنسولگری ایران در دمشق را تخریب کردند و دست کم هفت نفر از جمله یک فرمانده ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را کشتند، قول انتقام داده است.

حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در سوریه
حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در سوریه

رهبران رژیم ایران در تهران هدف قرار دادن یک ماموریت دیپلماتیک در اواخر روز دوشنبه را بی‌سابقه توصیف کردند و وعده پاسخ تند دادند.

جمهوری اسلامی گفت که چندین دیپلمات قدیمی در کنار سرتیپ محمدرضا زاهدی و معاون زاهدی، سرلشکر حاجی رحیمی کشته شدند. همچنین گزارش شده که سرتیپ حسین امیرالله، رئیس ستاد نیروی قدس سوریه و لبنان نیز در میان قربانیان این حادثه است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت این تجاوز را ناقض همه موازین دیپلماتیک و معاهدات بین‌المللی می‌دانیم. بنیامین نتانیاهو به دلیل ناکامی های پی در پی در غزه و ناکامی در دستیابی به اهداف صهیونیستی خود تعادل روانی خود را کاملا از دست داده است.

حسین اکبری، سفیر جمهوری اسلامی در سوریه گفت که پاسخ تهران به این حمله به همان شدت سخت خواهد بود. وی گفت کنسولگری در پایتخت سوریه مورد اصابت شش موشک هواپیماهای اف-۳۵ قرار گرفت که بر اثر آن هفت نفر از جمله سه نظامی کشته شدند. او گفت که هنوز اجساد در زیر آوار شناسایی می شود.

اکبری که در سفارت مجاور کار می کرد قول داد جمهوری اسلامی به حمایت از فلسطینیان در غزه ادامه خواهد داد و هیچ ترسی از دولت اسرائیل ندارد. اما این حمله نشان دهنده آزمونی برای تهران است که نیاز به پاسخگویی را احساس می کند در حالی که مشتاق است از کشاندن خود به یک درگیری همه جانبه با اسرائیل اجتناب کند.

حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در سوریه
حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در سوریه

ویدئوهای پخش شده از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی نشان می دهد که از آوار ساختمانی که کاملاً مسطح شده بود، دود بلند می شود. پرچم ایران در مقابل آوار از تیرک آویزان بود. خودروهای مجاور بر اثر ریزش سنگ تراشی آسیب دیده بودند.

اسرائیل از قبل از آخرین درگیری در غزه حملات پی در پی به رهبران نظامی جمهوری اسلامی در لبنان و سوریه انجام داده است، اما این یکی از جسورانه ترین حملات بود.

حملات بعدازظهر دوشنبه یک چهره کلیدی در سلسله مراتب نظامی رژیم ایران را حذف کرد. زاهدی فرماندهی یگان‌هایی از نیروهای قدس اطلاعات خارجی و شاخه شبه‌نظامی مخفی سپاه در لبنان و سوریه را برعهده داشت و می‌توانست یک چهره مهم در روابط تهران با حزب‌الله و رئیس‌جمهور سوریه بشار اسد باشد.

زاهدی در قلب تامین موشک‌های ساخت جمهوری اسلامی به حزب‌الله بوده و از سال ۲۰۱۰ تحریم‌هایی از سوی آمریکا علیه او اعمال شده بود. وی پیش از این رئیس نیروی هوایی و نیروی زمینی سپاه پاسداران و همچنین نقشی در سرکوب اعتراضات ایران در سال ۲۰۱۹ داشته است.

فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه از صحنه حمله روز دوشنبه بازدید کرد و قول داد که نیروهای اسرائیلی نمی توانند به روابط جمهوری اسلامی و سوریه آسیب بزنند.

حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در سوریه
حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در سوریه

این حمله به دنبال افزایش قابل توجه خشونت بین اسرائیل و حزب الله در مرز لبنان از زمان حمله حماس در ۷ اکتبر و همچنین از سرگیری خشونت توسط شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق علیه مواضع ایالات متحده و اسرائیل صورت گرفت.

این رویداد چند روز پس از آن رخ داد که دیده بان حقوق بشر سوریه از حملات اسرائیل در سوریه که منجر به کشته شدن ۵۳ نفر از جمله ۳۸ سرباز و ۷ نفر از اعضای حزب الله شد، رخ داد. این ناظر گفت که این بالاترین تلفات ارتش سوریه در حملات اسرائیل از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در ماه اکتبر بوده است.

برخی این حمله را پاسخی به پهپادی می‌دانستند که ظاهراً از عراق پرتاب شده بود و بامداد دوشنبه به ساختمانی در یک پایگاه دریایی در جنوبی‌ترین شهر ایلات اسرائیل برخورد کرد. اما زاهدی مدتی در لیست ترور اسرائیل قرار داشت.

اسرائیل به طور معمول در مورد حملات ترور خود اظهار نظر نمی کند، اما رسانه های جمهوری اسلامی هیچ تلاشی برای پنهان کردن از دست دادن چنین شخصیت بلندپایه ای انجام ندادند. سال گذشته، اسرائیل سید رضا موسوی، رئیس لجستیک سپاه قدس در شام را کشت.

ایالات متحده اعلام کرد که از گزارش های حملات به نمایندگی دیپلماتیک جمهوری اسلامی آگاه است، اما هیچ اظهارنظری برای ارائه ندارد. سازمان ملل اعلام کرد که از این گزارش ها بسیار نگران است، اما بعداً به طور کامل اظهار نظر خواهد کرد.

علی واعظ، مشاور ارشد گروه بین‌المللی بحران گفت در سوریه، اسرائیل حملات متعددی را انجام داده است که به ویژه بر انتقال تسلیحات متمرکز شده است. هدف قرار دادن مستقیم پرسنل سپاه اتفاق افتاد، اما بیشتر به عنوان یک استثنا تا قاعده. حملات امروز هم برای افراد کشته شده و هم برای مکان آن مهم است.

اهمیت درازمدت این حادثه ممکن است برای جمهوری اسلامی نهفته باشد که حمله هوایی را حمله به خاک ایران بداند که نشان دهنده گسترش درگیری است.

تهران احتمالاً پاسخ ایالات متحده و هرگونه نشانه ای را که جو بایدن رئیس جمهور این حمله را تایید کرده است، زیر نظر خواهد داشت یا اگر به سادگی از زمان شروع آن مطلع شده باشد. ایالات متحده نیروی قدس را به عنوان یک نیروی تروریستی طبقه بندی کرده است، اما دیپلمات های آمریکایی سخت تلاش کرده اند تا جنگ غزه به یک درگیری گسترده تر بین جمهوری اسلامی و اسرائیل تبدیل نشود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا