انتاریوجدیدترین اخبارکانادا

بیماران به علت حذف برخی از داروها از فهرست کمک هزینه دارویی انتاریو امکان ادامه درمان را ندارند

افزایش چشمگیر قیمت دارو در انتاریو بیماران را به دردسر انداخته است: «افزایش قیمتها بیماران نیازمند به داروها را گروگان گرفته اند»

بیماران به علت حذف برخی از داروها از فهرست کمک هزینه دارویی انتاریو امکان ادامه درمان را ندارند

سدیم کروموگلیکات (Sodium cromoglycate) یک داروی ایمن و مؤثر است که در حال حاضر کاربرد رایج ندارد و بیش از ۵۰ سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما ناگهان برای مصرف کنندگان به شدت گران شده است. 

برای بیمارانی مانند رابین فرناندز این دارو به معنای واقعی کلمه نجات بخش بوده است. بیماران به علت حذف برخی از داروها از فهرست کمک هزینه دارویی انتاریو امکان ادامه درمان را ندارند

رابین فرناندز، ۲۴ ساله گفت «این دارو اساساً کیفیت زندگی را به من بازگردانده است.» فرناندز دچار سندرم فعالسازی ماست سل، یک شرایط ایمونولوژیک است که موجب علائمی شامل آنافیلاکسی می شود.

فرناندز گفت «هر عاملی می تواند یک تهدید باشد» «ممکن است صرفاً پارچه لباسی که پوشیده می شود باشد، ممکن است عطری باشد که در هوا پراکنده است، ممکن است غذایی باشد که خورده شده و قبلاً ایمن بوده اما حالا بدن ناگهان تصمیم می‌گیرد که این غذا یک تهدید است؛ و سپس ممکن است شخص مبتلا وارد آنافیلاکسی (شوک آلرژی با خطر مرگ) شود و یک لحظه بعد در بیمارستان در حال تزریق اپی‌ پن (EpiPen) باشد.» بیماران به علت حذف برخی از داروها از فهرست کمک هزینه دارویی انتاریو امکان ادامه درمان را ندارند

بیماران به علت حذف برخی از داروها از فهرست کمک هزینه دارویی انتاریو امکان ادامه درمان را ندارند
بیماران بعلت حذف برخی داروها فهرست کمک هزینه دارویی انتاریو امکان ادامه درمان

فرناندز از زمانی که سندرم او تشخیص داده شده در حال مصرف سدیم کروموگلیکات بوده است. این دارو به صورت نِبول های استنشاقی تولید می شود که به درون ریه ها تنفس می شود. در کانادا این دارو توسط شرکت فارماساینس (Pharmascience) در مونترال تولید می شود.

اوایل امسال این دارو از فهرست ثابت کمک هزینه دارویی انتاریو حذف شد و به این ترتیب هزینه دارو از این پس توسط استان پوشش داده نمی شود. به فاصله کوتاهی مصرف کنندگان دارو متوجه شدند که قیمت این دارو تا ۴۰۰ برابر افزایش یافته است.

دکتر متیو استن‌بروک (Matthew Stanbrook) متخصص ریه در شبکه بهداشت دانشگاه استدلال می کند که «هیچ کس باور نمی‌کند که هزینه های عملیاتی تولید این دارو ناگهان ۴۰۰ درصد افزایش یافته باشد.»

استن‌بروک گفت «افزایش قیمت این دارو صرفاً به قصد کسب درآمد است؛ این افزایش ضرورتی ندارد و شرکت تلاش می کند که سود بیشتری کسب کند و از منظر درمانی ما نباید هیچ همدلی با این انگیزه داشته باشیم.»

استن بروک می گوید این دارو که تقریباً از اواخر دهه ۱۹۶۰ در دسترس بوده است به طور متداول برای درمان شرایطی مانند آسم گرفته تا آلرژی ها مورداستفاده قرار می‌گرفته است. اما پیشرفت‌های داروسازی به جایگزین شدن سایر داروها برای اغلب بیماران منجر شد. اما به گفته استن بروک هنوز تعداد کمی از بیماران نیازمند این دارو هستند.

«این دارو به نوعی بیمار نیازمند به آن را گروگان نگه می دارد، چرا که بیماران به این دارو وابسته اند. هزینه ها فراتر از توان مالی افراد افزایش یافته اند و شرکت های بیمه و پرداخت کننده های طرف ثالث مانند دولت را در موقعیت دشواری قرار داده اند.»

مصرف این دارو طبق اعلام شرکت سازنده در طول ۱۵ سال گذشته بیش از ۹۵ درصد کاهش یافته است. شرکت فارماساینس در بیانیه مطبوعاتی که روز چهارشنبه منتشر کرد گفت «داروی سدیم کروموگلیکات به خوبی دشواری های فراوان حفظ بازده تجاری محصولات دارویی ژنریک قدیمی با نرخ کاربرد پایین را برای شرکت های داروسازی ژنریک نشان می دهد.»

شرکت سازنده این دارو اعلام کرد که هزینه محلول های نبولایزر را به «پایین‌ترین قیمت موجود در کانادا» کاهش می هد.

با این حال برای بیمارانی مانند فرناندز که می گوید افزایش قیمت امکان تأمین دارو را برای او غیرممکن ساخته، حتی این کاهش قیمت نیز کمکی نمی کند.

شرکت داروسازی گفت که کاهش هزینه تا هنگام اتمام موجودی فعلی برقرار می‌ماند تا فرصتی در اختیار پزشکان قرار دهد که روش‌های درمانی جایگزین برای بیماران پیدا کنند. اما چنین راهکاری ممکن است برای همه امکان پذیر نباشد. دکتر استن بروک این رویکرد را یک «مبادله بد» نامید که ممکن است به عوارض بیشتر برای بیماران منجر شود.

«برای این چند بیمار که به این دارو وابسته هستند، ممکن است روی آوردن به داروهای دیگر به منزله جایگزین ساختن این داروی دارای عوارض جانبی کم و سازگاری بسیار خوب با یک داروی دارای عوارض جانبی فراوان باشد.»

فرناندز امیدوار است که این دارو مجدداً به فهرست ثابت کمک هزینه دارویی انتاریو (Ontario Drug Benefit Formulary) اضافه شود تا او بتواند به مصرف این دارو ادامه بدهد. «من احتیاج دارم که این دارو تحت پوشش باشد تا بتوانم نفس بکشم، غذا بخورم بدون اینکه بدهکار شوم یا دائم در بیمارستان باشم.»

اخبار تورنتو  اخبار کانادا  اخبار تورنتو  اخبار کانادا   اخبار تورنتو    اخبار کانادا      اخبار تورنتو    اخبار کانادا    اخبار تورنتو

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا