جدیدترین اخبارجهان

جو بایدن در سخنرانی بی‌شرمانه به دونالد ترامپ به دموکراسی و آزادی حمله کرد

رئیس جمهور ناتوان آمریکا شعار بازگشت آمریکایی میدهد و به سلف خود در مورد اوکراین، مهاجرت و سقط جنین حمله می‌کند

جو بایدن در سخنرانی آتشین به دونالد ترامپ به دموکراسی و آزادی حمله کرد

جو بایدن در یک سخنرانی سیاسی آتشین و بی شرمانه در کنگره که در آن با دونالد ترامپ و منتقدان جمهوری خواه مخالفت کرد، قول داد برای دموکراسی و آزادی در ایالات متحده و سراسر جهان مبارزه کند.

جو بایدن در سخنرانی آتشین به دونالد ترامپ به دموکراسی و آزادی حمله کرد
جو بایدن در سخنرانی آتشین به دونالد ترامپ به دموکراسی و آزادی حمله کرد

رئیس‌جمهور مفلوک ایالات متحده در آخرین سخنرانی خود در مورد وضعیت اتحادیه قبل از انتخابات نوامبر، نام دونالد ترامپ را ذکر نکرد، اما بارها به سلف خود به دلیل مهربانی بیش از حد در قبال روسیه، مسدود کردن یک توافق دو حزب برای مهار مهاجرت و هموار کردن راه برای محدودیت‌های شدید سقط جنین حمله کرد. 

بایدن همچنین برنامه‌های خود را برای دور دوم، از جمله اقدامات پوپولیستی مانند مالیات‌های بیشتر بر شرکت‌های بزرگ و ثروتمندان، بیان کرد و قول داد که قیمت مسکن را کاهش دهد و هزینه‌های دارو را کاهش دهد، در حالی که ایالات متحده را به‌عنوان حسادت‌برانگیزترین اقتصاد جهان تحسین کرد.

ایراد سخنرانی که پس از انتقادهایی مبنی بر اینکه بایدن برای دوره دوم ریاست جمهوری آنقدر پیر شده بود به دقت زیر نظر گرفته شد، تند و پر سر و صدا بود، بیش از یک ساعت به طول انجامید و شامل چندین تعامل غیرمستقیم با قانونگذاران جمهوری خواه بود.

در ابتدا، بایدن گفت که آزادی و دموکراسی هم در داخل و هم در خارج از کشور مورد حمله قرار گرفته اند و از کنگره خواست تا در برابر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ایستاده و بودجه بیشتری را برای کیف تصویب کند.

اگر کسی در این اتاق فکر می‌کند پوتین در اوکراین متوقف می‌شود، به شما اطمینان می‌دهم که این کار را نخواهد کرد.

جو بایدن در سخنرانی آتشین به دونالد ترامپ به دموکراسی و آزادی حمله کرد
جو بایدن در سخنرانی آتشین به دونالد ترامپ به دموکراسی و آزادی حمله کرد

او به رویکرد سخت رونالد ریگان رئیس جمهور سابق جمهوری خواه در قبال اتحاد جماهیر شوروی در پایان جنگ سرد اشاره کرد و آن را با پیشنهاد ترامپ مقایسه کرد که به روسیه اجازه داده می شود هر کاری که می خواهند با متحدان ناتو انجام دهد که به اندازه کافی برای دفاع هزینه نمی کنند.

بایدن درباره موضع ترامپ گفت ظالمانه است خطرناکه. این غیرقابل قبول است.

بایدن همچنین سعی کرد خشم خود را از محدودیت‌های حقوق باروری که در بسیاری از ایالت‌های محافظه‌کار به دنبال حکم دادگاه عالی در سال ۲۰۲۲ اعمال شده بود، هدایت کند که سابقه چندین دهه حمایت از حقوق سقط جنین در سطح ملی را لغو کرد. رئیس جمهور متعهد شد که قوانینی را در سطح فدرال برای حمایت از حقوق زنان برای پایان دادن به بارداری وضع کند.

او گفت اگر آمریکایی‌ها کنگره‌ای را برای من بفرستند که از حق انتخاب حمایت کند، به شما قول می‌دهم رو و وید را دوباره به عنوان قانون کشور بازگردانم. در حالی که رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری ایالات متحده در حال انجام است، سخنرانی روز پنجشنبه برای بایدن که با محبوبیت پایین، واکنش منفی علیه تورم و مهاجرت و پرسش هایی در مورد آمادگی جسمانی و روانی خود مواجه است، لحظه ای پرمخاطب را رقم زد.

بایدن همچنین خشم جناح چپ حزب دموکرات را به دلیل حمایتش از جنگ اسرائیل در غزه برانگیخته است. معترضانی که خواستار آتش‌بس بودند، در حالی که او برای سخنرانی در روز پنجشنبه وارد ساختمان کنگره شد، در مقابل ساختمان کنگره تظاهرات کردند.

جو بایدن در سخنرانی آتشین به دونالد ترامپ به دموکراسی و آزادی حمله کرد
جو بایدن در سخنرانی آتشین به دونالد ترامپ به دموکراسی و آزادی حمله کرد

او گفت ما بی وقفه برای برقراری آتش‌بس فوری که حداقل شش هفته طول می‌کشد، کار کرده‌ایم. اسرائیل باید اجازه دهد کمک های بیشتری به غزه وارد شود و اطمینان حاصل کند که کارکنان بشردوستانه در تیراندازی متقابل گرفتار نمی شوند. وی موضع خود را تکرار کرد که تنها راه حل دو کشوری امنیت و دموکراسی اسرائیل را تضمین می کند و فلسطینی ها می توانند با صلح و عزت زندگی کنند.

رئیس جمهور همچنین به دنبال مجموعه ای از دستاوردهای قانونی که برای تقویت تولید داخلی طراحی شده اند، بر اقتصاد پررونق و بازار کار قوی ریاست می کند.

بایدن در سخنرانی خود از بازگشت آمریکایی که به اعتقاد او به اندازه کافی در سراسر کشور گفته نشده بود، سخن گفت آمریکا در حال رشد است. ما بهترین اقتصاد دنیا را داریم.

این اظهارات به کنگره دو روز پس از آن بیان می‌شود که بایدن و ترامپ در رقابت‌های مقدماتی ریاست‌جمهوری احزاب خود به پیروزی‌های بزرگی دست یافتند، اما همه این‌ها از برگزاری مجدد انتخابات در نوامبر ۲۰۲۰ اطمینان حاصل کردند.

در حالی که بایدن برای ایراد سخنرانی خود از داخل اتاق عبور می کرد، قانونگذاران دموکرات با تشویق و شعارهای چهار سال دیگر از وی استقبال کردند، اما با مارجوری تیلور گرین، نماینده جمهوری خواه کنگره جورجیا و متحد ترامپ که لباس قرمز پوشیده بود، مواجه شد. کلاه آمریکا را دوباره بزرگ کن.

گرین بایدن را به چالش کشید تا نام لیکن رایلی، دانشجوی پرستاری در جورجیا را بگوید که مرگ او در ماه گذشته، ظاهراً به دست یک مهاجر، به شعاری برای جمهوری‌ خواهان تبدیل شد.

جو بایدن به طور غیرمنتظره ای به قتل رایلی اشاره کرد، اما همچنین جمهوری خواهان را مسئول به انحراف کشاندن لایحه دو حزبی برای مهار مهاجرت در مرز جنوبی دانست و افزود که او با این بحران متفاوت از رویکرد ترامپ برخورد خواهد کرد. من مهاجران را شیطان سازی نمی کنم. من خانواده ها را از هم جدا نمی کنم. من مردم را به خاطر ایمانشان از آمریکا منع نمی کنم.

پاسخ جمهوری خواهان به سخنرانی بایدن توسط سناتور آلاباما، کیتی بریت، از آشپزخانه او ارائه شد. سخنرانی او پیش نمایش برخی از خطوط حمله انتخاباتی حزب به رئیس جمهور بود، از جمله انتقاد از نظارت وی بر اقتصاد و رهبری کاهش یافته.

او گفت در حال حاضر فرمانده کل ما فرمانده نیست. جهان آزاد سزاوار بهتر از یک رهبر مضطرب و ضعیف است. آمریکا شایسته رهبرانی است که بدانند مرزهای امن، قیمت‌های باثبات، خیابان‌های امن و دفاع قوی سنگ بنای یک ملت بزرگ است.

ترامپ در شبکه های اجتماعی از جو بایدن به خاطر سرفه های گاه به گاهش انتقاد کرد. او نوشت این ممکن است عصبانی‌ترین، کمتر دلسوزانه‌ترین و بدترین سخنرانی وضعیت اتحادیه باشد. این برای کشور ما مایه شرمساری بود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا