ایرانجدیدترین اخبار

کنعانی: جمهوری اسلامی آماده است در جنگ روسیه و اوکراین میانجی‌گری کند

کنعانی گزارش کمیته حقیقت‌‌یاب سازمان ملل را عقده‌گشایی از اغتشاش‌های سال گذشته خواند

کنعانی: جمهوری اسلامی آماده است در جنگ روسیه و اوکراین میانجی‌گری کند

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز دوشنبه ۲۱ اسفند اعلام کرد که جمهوری اسلامی آماده است در جنگ روسیه و اوکراین میانجی‌گری کند.

کنعانی: جمهوری اسلامی آماده است در جنگ روسیه و اوکراین میانجی‌گری کند
کنعانی: جمهوری اسلامی آماده است در جنگ روسیه و اوکراین میانجی‌گری کند

به گزارش رسانه‌های داخلی، کنعانی در مورد احتمال اعزام نیروهای ناتو به اوکراین برای جنگ با روسیه گفت ما جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم و از همان ابتدای این بحران بر راهکار سیاسی تاکید کرده‌ایم. ما آمادگی داریم برای حل‌وفصل این بحران در چارچوب مناسبات دوستانه‌ای که با دو طرف داریم، میانجی‌گری کنیم.

او ادامه، تامین کمک‌های تسلیحاتی غرب به یکی از طرف‌های جنگ را مسبب گسترش درگیری میان روسیه و اوکراین دانست و از آتش‌بس افروزی انتقاد کرد. این ادعاهای ناصر کنعانی در حال صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی به اتهام تأمین تسلیحات نظامی، شامل پهپادهای شاهد، به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین متهم شده است.

نشریه هاآرتص در تاریخ ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن)، به جزئیات انتقال پهپادهای جمهوری اسلامی به روسیه و استفاده از آن‌ها توسط مسکو در جنگ علیه کی‌یف پرداخت. این گزارش از فاش شدن هزاران ایمیل و اسناد داخلی از یک شرکت ایرانی مرتبط با وزارت دفاع جمهوری اسلامی درباره همکاری نزدیک تهران و مسکو در زمینه پهپادهای انتحاری خبر داد.

اسناد منتشر شده نشان می‌دهد که از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، حداقل شش هزار پهپاد شاهد ۱۳۶ از تهران خریداری شده است. مسکو نیز برای راه‌اندازی خطوط تولید داخلی این پهپادها از کمک‌های گسترده‌ای بهره‌مند شده است. گفته می‌شود که بخشی از هزینه‌های مربوط به این معاملات و کمک‌ها با استفاده از چندین تن شمش طلا پرداخت شده است.

کنعانی: جمهوری اسلامی آماده است در جنگ روسیه و اوکراین میانجی‌گری کند
کنعانی: جمهوری اسلامی آماده است در جنگ روسیه و اوکراین میانجی‌گری کند

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی از گزارش کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل انتقاد کرده و آن را به عنوان عقده‌گشایی از اغتشاش‌های سال گذشته توصیف کرد. او این گزارش را به عنوان یک اقدام سیاسی انتقام‌جویانه از ملت ایران مطرح کرده است.

با ادعای اینکه کشورها پشت این موضوع، با استفاده از ابزار حقوق بشر، به دنبال اعمال فشار سیاسی و باج‌گیری از کشورهای مستقل هستند، او گفت که این گزارش نشان دهنده اقدامات سیاسی و باج‌خواهانه کشورهایی است که در زمینه حقوق بشر، سابقه‌ی سیاهی دارند.

کنعانی در روز شنبه نیز به گزارش کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل واکنش نشان داد و این گزارش را تلاش کشورهای غربی برای استمرار پروژه ایران‌هراسی و بدنام‌سازی ایران توصیف کرد.

در گزارش منتشر شده توسط کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، که در روز جمعه ۸ مارس (۱۸ اسفند)، هم‌زمان با روز جهانی زن منتشر شد، جمهوری اسلامی به استفاده غیرضروری و نامتناسب از سلاح‌های مرگبار در سرکوب اعتراض‌های پس از جان باختن مهسا امینی متهم شده است.

کمیته حقیقت‌یاب اعتراض‌های ۱۴۰۱ ایران در گزارش به شورای حقوق بشر، بیان کرد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در برخی موارد از خشونت جنسی علیه بازداشت‌شدگان استفاده کرده‌اند. این گزارش اعلام کرد که بیش از ۵۰۰ نفر کشته شده و حداقل ۲۲ هزار نفر بازداشت شده‌اند، که این اقدامات را به عنوان جنایت علیه بشریت محکوم کرده است.

کنعانی: جمهوری اسلامی آماده است در جنگ روسیه و اوکراین میانجی‌گری کند
کنعانی: جمهوری اسلامی آماده است در جنگ روسیه و اوکراین میانجی‌گری کند

در گفتگوی روز دوشنبه، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به جنگ اسرائیل در منطقه غزه اشاره کرد و انتقاداتی را درباره بی‌عملی ناراحت‌کننده جامعه بین‌المللی، به‌ویژه سازمان ملل و شورای امنیت اعلام کرد. او دولت آمریکا را متهم به همکاری در جنایت‌های اسرائیل و قرار گرفتن در کنار این رژیم دانست.

کنعانی افزود در دومین نشست اضطراری وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی پیشنهادهایمان را در قالب شش بند ارائه کردیم و اگر به این شش بند توجه شود، تغییر وضعیت در بحران و وضعیت کنونی در غزه را شاهد خواهیم بود.

این مقام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به اظهارات نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واکنش نشان داد و ادعا کرد که تهران در حال همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. این در حالی است که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی، در جلسه با شورای حکام اعلام کرده بود که در حل مسائل پادمانی باقی‌مانده جمهوری اسلامی، هیچ پیشرفتی صورت نگرفته است.

او با تشریح شکاف‌های بزرگ در بازرسی‌های هسته‌ای از ایران افزود سه سال است که جمهوری اسلامی پروتکل الحاقی را متوقف کرده و بنابراین در این مدت آژانس قادر نبوده است به اطلاعات تکمیلی در این کشور دسترسی داشته باشد.

گروسی در ادامه به اظهارات برخی مقام‌های جمهوری اسلامی اشاره کرد که ادعا می‌کنند تمام جنبه‌های چرخه تسلیحات هسته‌ای در ایران کامل است و تنها مانع برای تولید سلاح هسته‌ای تصمیم سیاسی از سوی تهران برای انجام آن است.

ناصر کنعانی در روز دوشنبه به پرونده حمید نوری اشاره کرد و در پاسخ به سوالی درباره رد درخواست تجدیدنظر در حکم دادگاه حمید نوری در دادگاه عالی سوئد، نوری را شهروند بی‌گناه ایرانی خواند. وی افزود که برای رهایی او از چنگال بی‌عدالتی، از تمامی ظرفیت‌ها استفاده خواهند کرد و به تلاش‌هایشان در این زمینه ادامه می‌دهند.

دیوان عالی سوئد در تاریخ چهارشنبه ۱۶ اسفند، فرجام‌خواهی حمید نوری، مقام قضایی سابق جمهوری اسلامی، را رد کرد. این تصمیم منجر به قطعی شدن حکم حبس ابد برای نوری به اتهام دست داشتن در اعدام‌ زندانیان سیاسی دهه ۶۰ در ایران گردید.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا