ایرانجدیدترین اخبارجهان

بازتاب بین‌المللی گسترده مرگ دختر جوان سقزی پس از بازداشت توسط گشت ارشاد

مرگ دختر جوان سقزی پس از بازداشت توسط گشت ارشاد بازتاب بین‌المللی گسترده در پی داشت

مرگ مهسا امینی دختر جوان سقری در بازداشت گشت ارشاد و بازتاب گسترده بین‌المللی این حادثه

مرگ مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله سقزی پس از بازداشت توسط گشت ارشاد در مجامع بین المللی بازتاب گسترده ای داشته است.

از جمله سازمان عفو بین الملل خواهان رسیدگی کیفری به مساله مرگ مشکوک مهسا امینی دختر ۲۲ ساله در ایران شد و گفت: «تمام ماموران و مقامات مسئول در این پرونده باید در برابر عدالت قرار گیرند.»

این سازمان با انتشار توئیتی نوشت: «شرایط منجر به مرگ مشکوک مهسا امینی دختر جوان ۲۲ ساله که شامل شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها در بازداشتگاه می‌شود، باید مورد رسیدگی کیفری قرار گیرد. واحد پلیس موسوم به پلیس امنیت اخلاقی در تهران که مجری قوانین تحقیرآمیز و تبعیض آمیز حجاب اجباری در ایران است او را سه روز قبل از مرگش به صورت خودسرانه بازداشت کرد.»

رابرت مالی: کسانی که مسئول مرگ او هستند باید پاسخگو شوند

فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران نیز با انتشار توییتی به مرگ دختر جوانی که ساعاتی پس از بازداشت توسط فرماندهی انتظامی در وضعیتی به شدت بحرانی به بیمارستان منتقل شد و پس از چند روز کما روز جمعه درگذشت، واکنش نشان داد و ضمن ابراز همدردی با خانواده این زن جوان، مرگ او در پی جراحات وارده در بازداشت را «هولناک» خواند.

وی در این پست نوشته است : «ایران باید به خشونت علیه زنان را به دلیل استفاده از حقوق اساسی‌شان پایان دهد. کسانی که مسئول مرگ او هستند باید پاسخگو شوند.»

جاوید رحمان: شورای حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه صادر کند

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، نیز در پاسخ به پرسشی درباره مهسا امینی، با اشاره به اجبار حجاب توسط جمهوری اسلامی بر زنان ایران و موارد اسیدپاشی به خاطر رعایت نکردن آن، از شورای حقوق بشر خواست قطعنامه‌ای را در محکوم کردن اجبار حجاب برای زنان در ایران تصویب کند.

رحمان که در یک رویداد مجازی در حاشیه پنجاه‌ویکمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با عنوان «چالش‌های مرتبط با حقوق سلامت در ایران» سخن می‌گفت، مسیری که مقامات ایران در پیش گرفته‌اند را «شرم‌آور» دانست و توصیه کرد که «شورای حقوق بشر قطعنامه‌ای را» در مخالفت با حجاب اجباری به تصویب برساند.

جاوید رحمان با ابراز «تأسف عمیق» از اتفاقی که برای مهسا امینی افتاده است، تأکید کرد: «متاسفانه نگرانی درباره موارد نقض حقوق بشری که امروز در جمهوری اسلامی ایران دارد اتفاق می‌افتد، گسترده‌تر است.»

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، با بیان این که از زمان به عهده گرفتن این مسئولیت بارها با مقامات جمهوری اسلامی تماس گرفته و تلاش کرده «بهترین تعامل» را با آنها داشته باشد، اضافه کرد: «بارها تأکید کردم باید به من اجازه داده شود که به این کشور بروم. برای این که برای ما بسیار مهم است که بتوانیم نگاه دست اول به وضعیت داشته باشیم.»

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا