جدیدترین اخبارجهان

بانک جهانی؛ جنگ خاورمیانه و تحولات نفتی

بانک جهانی: احتمالاً جنگ در منطقه خاورمیانه به یک افزایش ناگهانی در قیمت نفت منجر شود

بانک جهانی؛ جنگ خاورمیانه و تحولات نفتی

یک گزارش تازه نشان می‌دهد که افزایش درگیری ها بین اسرائیل و حماس ممکن است به وقوع تورم جدید منجر شود. بانک جهانی روز دوشنبه هشدار داد که گسترش جنگ بین اسرائیل و حماس و جنگی که به یک درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه منجر شود می‌تواند قیمت نفت را تا ۷۵ درصد افزایش دهد.

بانک جهانی؛ جنگ خاورمیانه و تحولات نفتی
بانک جهانی؛ جنگ خاورمیانه و تحولات نفتی

پتانسیل یک شوک انرژی جهانی در پی حمله وحشیانه حماس به اسرائیل، یک سوال مبهم برای اقتصاددانان و سیاست گذاران بوده که سال گذشته را صرف مبارزه با تورم کرده اند.

قیمت انرژی از زمان حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر تا حد زیادی مهار شده اما اقتصاددانان و سیاست گذاران به دقت مسیر جنگ را زیر نظر دارند و درگیری های قبلی در منطقه را مطالعه و سعی می کنند مقیاس بالقوه پیامدهای اقتصادی در صورت درگیری فعلی را که در سراسر خاورمیانه در حال گسترش است، تعیین نمایند.

مطالعه جدید بانک جهانی نشان می‌دهد که چنین بحرانی می‌تواند با اختلالات بازار انرژی ناشی از جنگ روسیه در اوکراین همپوشانی داشته باشد و پیامدهای اقتصادی آن را بیشتر کند.

ایندرمیت گیل، اقتصاددان ارشد بانک جهانی و معاون ارشد اقتصاد توسعه بانک جهانی در بیانیه‌ای گفت: آخرین درگیری در خاورمیانه به دنبال بزرگترین شوک به بازارهای کالا از دهه ۱۹۷۰ یعنی جنگ روسیه با اوکراین اتفاق افتاد. اگر درگیری بیشتر شود، اقتصاد جهانی برای اولین بار در دهه‌ها با یک شوک انرژی دوگانه مواجه می‌شود. این شوک نه تنها از جنگ اوکراین، بلکه همچنین از درگیری های خاورمیانه ناشی می‌شود.

بانک جهانی پیش بینی می کند که قیمت جهانی نفت که در حال حاضر حدود ۸۵ دلار در هر بشکه است، به طور متوسط به ​​۹۰ دلار در هر بشکه در این سه ماهه خواهد رسید. این سازمان پیش‌بینی کرده بود که قیمت نفت در سال آینده کاهش یابد، اما اختلال در عرضه نفت می‌تواند این پیش‌بینی‌ها را به شدت تغییر دهد.

بانک جهانی؛ جنگ خاورمیانه و تحولات نفتی
بانک جهانی؛ جنگ خاورمیانه و تحولات نفتی

بدترین سناریوی بانک جهانی، مربوط به تحریم نفتی اعراب در سال ۱۹۷۳ است که در طول جنگ اعراب و اسرائیل رخ داد. اختلال در این شدت می تواند تا ۸ میلیون بشکه نفت در روز را از بازار خارج کند و قیمت ها را به ۱۵۷ دلار در هر بشکه برساند.

اگر جنگ به عنوان جنگ سال ۲۰۰۳ در عراق اتفاق بیفتد، با کاهش عرضه نفت به میزان پنج میلیون بشکه در روز و افزایش قیمت‌ها تا ۳۵ درصد، به ۱۲۱ دلار در هر بشکه، یک نتیجه با شدت کمتر اما همچنان مخرب خواهد بود.

اگر درگیری به موازات جنگ داخلی لیبی در سال ۲۰۱۱ باشد، با از دست رفتن دو میلیون بشکه نفت در روز از بازارهای جهانی و افزایش قیمت ها تا ۱۳ درصد، به ۱۰۲ دلار در هر بشکه، یک نتیجه متوسط ​​تر خواهد بود.

مقامات بانک جهانی هشدار دادند که اثرات آن بر تورم و اقتصاد جهانی به مدت زمان مناقشه و مدت زمان بالا ماندن قیمت نفت بستگی دارد. آنها گفتند که اگر قیمت‌های بالاتر نفت ادامه پیدا کند، این امر منجر به افزایش قیمت مواد غذایی، فلزات صنعتی و طلا خواهد شد.

ایالات متحده و اروپا در تلاش هستند تا از افزایش قیمت جهانی نفت در پی حمله روسیه به اوکراین جلوگیری کنند. کشورهای غربی سقف قیمتی برای صادرات انرژی روسیه وضع کردند، اقدامی با هدف محدود کردن درآمدهای نفتی مسکو و در عین حال تضمین ادامه عرضه نفت.

بانک جهانی؛ جنگ خاورمیانه و تحولات نفتی
بانک جهانی؛ جنگ خاورمیانه و تحولات نفتی

دولت بایدن همچنین از ذخایر استراتژیک نفت خود برای کاهش فشارهای قیمت نفت استفاده کرد. یک مقام ارشد دولت هفته گذشته به نیویورک تایمز گفت که پرزیدنت بایدن می تواند مجوز دور جدیدی از آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت کشور را صادر کند، یک انبار اضطراری نفت خام که در غارهای نمک زیرزمینی در نزدیکی خلیج مکزیک ذخیره می شود.

مقامات دولت بایدن علناً نگرانی های خود را در مورد تأثیرات اقتصادی این درگیری کم اهمیت ابراز کرده‌ و گفته‌اند که برای پیش بینی پیامدها خیلی زود است.

جانت ال. یلن، وزیر خزانه داری آمریکا هفته گذشته در یکی از رویدادهای خبری بلومبرگ خاطرنشان کرد که قیمت نفت تاکنون به طور کلی ثابت بوده و او هنوز نشانه هایی را ندیده که این جنگ، پیامدهای اقتصادی جهانی داشته باشد.

اگر جنگ گسترش یابد چه اتفاقی می افتد؟

خانم یلن گفت. البته می تواند عواقب معنی داری داشته باشد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا