جدیدترین اخبارجهان

آقای امنیت و چالش‌های ذهنی اش در بحران جنگ اسرائیل با حماس در غزه

تاریخ اسرائیل نشان می‌دهد که پس از شکست‌ حمله حماس، زمان برای نتانیاهو در حال پایان است

نتانیاهو، آقای امنیت و چالش‌های ذهنی اش در بحران جنگ اسرائیل با حماس در غزه

بنیامین نتانیاهو در بیش از سه دهه حضور خود در سیاست، تقریباً به اندازه پیروزی در انتخابات نام مستعار به خود اختصاص داده است. «جادوگر» به دلیل توانایی عجیبش در گرفتن پیروزی از آرواره‌های شکست و «شاه بی‌بی» به عنوان رهبری که بیشتر از هر کس دیگری در صدر سیاست اسرائیل باقی مانده است.

نتانیاهو، آقای امنیت و چالش‌های ذهنی اش در بحران جنگ اسرائیل با حماس در غزه
نتانیاهو، آقای امنیت و چالش‌های ذهنی اش در بحران جنگ اسرائیل با حماس در غزه

اما یک نکته وجود دارد که او از آن استقبال می‌کند و در حال حاضر به صورت پاره پاره به نمایش درآمده است؛ «آقای امنیت» چگونه این تغییرات زیاد اتفاق افتاد؟

هنوز مشخص نیست که چگونه بیش از ۱۰۰۰ تروریست حماس توانستند اسرائیل را با چنین غافلگیری مرگبار، ویرانگر و کشتاری مواجه کنند؛ همانطور که رئیس جمهور اسحاق هرتزوگ نوشت در یک روز بیش از هر زمان دیگری از زمان هولوکاست یهودیان را به قتل رساندند.

در حال حاضر، مخالفان نتانیاهو خواستار کناره گیری او نیستند.

یائیر لاپید، نخست وزیر سابق که اکنون رهبر اپوزیسیون است، گفت: اکنون با اینکه چه کسی مقصر است یا چرا ما شگفت زده شدیم، کار ندارم. زمانش نیست، مکانش نیست. اما آن زمان و مکان خواهد آمد.

در واقع، به گفته آمیت سگال، مفسر ارشد سیاسی کانال ۱۲ اسرائیل، اگر «شاه بی‌بی» از این جنگ جان سالم به در ببرد، شگفت‌انگیز است.

او به سی‌ان‌ان گفت: این یک سابقه ملی خواهد شد. تاریخ اسرائیل به ما آموخته است که هر شگفتی و بحران منجر به فروپاشی دولت خواهد شد. این مورد در سال ۱۹۷۳ [پس از جنگ یوم کیپور] با گلدا مایر، در سال ۱۹۸۲ با مناخیم بگین در جنگ اول لبنان و در سال ۲۰۰۶ با ایهود اولمرت در جنگ دوم لبنان اتفاق افتاد.

زمان در حال حرکت است. تاریخ مطمئناً مقایسه مفیدی را ارائه می دهد، آخرین باری که اطلاعات اسرائیل با این همه تلفات و در این حد شکست خورد تقریباً ۵۰ سال پیش بود. روزی که مصر و سوریه در یوم کیپور به اسرائیل حمله کردند.

نتانیاهو، آقای امنیت و چالش‌های ذهنی اش در بحران جنگ اسرائیل با حماس در غزه
نتانیاهو، آقای امنیت و چالش‌های ذهنی اش در بحران جنگ اسرائیل با حماس در غزه

یوهانان پلسنر، رئیس موسسه دموکراسی اسرائیل گفت: با این حال، این جنگی بود که از نوعی منطق هنجارها و قوانین پیروی می‌کرد. ما چند سال بعد، با حمایت اکثریت کنست، با رئیس جمهور [مصر] سادات مذاکره کردیم. ما برای صلح با حماس مذاکره نمی کنیم. این یک بازی کاملاً متفاوت با توپ است. نوعی مذاکره احتمالاً از طریق واسطه هایی مانند مصر اجتناب ناپذیر است.

حتی در شرایطی که اسرائیل، غزه را با حملات هوایی تحت فشار قرار می‌دهد، محاصره کامل را بر این منطقه تحمیل می‌کند و برای تهاجم زمینی احتمالی برای نابود کردن حماس آماده می‌شود، نتانیاهو باید راهی برای آزاد کردن حدود ۱۵۰ گروگانی که توسط شبه‌نظامیان در داخل غزه به‌سر می‌برند، بیابد.

این یک دستور طولانی در طی دوران بالقوه‌ای از حکومت نتانیاهو بود. اما بعد از ۱۰ ماه مواجهه با اعتراضات گسترده علیه اصلاحات قضایی مورد اختلاف و تفرقه‌انگیز او، پرونده‌های فساد و تجربه نزدیک به مرگ، او تحت فشار قرار گرفت و از برگشت به قدرت فراتر رفت. این ممکن است برای وی تسلیت‌نامه کوچکی باشد که حماس موفق به ایجاد یک اتحاد دوباره در اسرائیل شده است.

پلسنر، که عضو نیروهای ویژه اسرائیل نیز می‌باشد، اظهار کرد: آخرین اولویت مردم اسرائیل در حال حاضر، حرفه سیاسی نتانیاهو است. او اضافه کرد: باید به یاد داشت که «شاه بی‌بی» به تکرار برای بازگشت به قدرت مطرح شده و مانند ترمیناتور آمده تا مخالفان خود را مغلوب کند، اما این بار او احساس دشواری‌های متفاوتی دارد. این بار، او مجبور به جنگی شده که انتخاب نکرده و امکان دارد ذهن او درگیر مسائل مختلفی باشد.

سگال از شبکه ۱۲ اعلام کرد که تمرکز بر اصلاحات قضایی به تغییری منجر نشد. با این حال، به گفته او، حمله حماس به اسرائیل ۱۲ تا ۱۸ ماه پیش برنامه‌ریزی شده بود، در زمانی که نتانیاهو در وضعیت اپوزیسیون قرار داشت. او توضیح داد که خطای محاسباتی در اینجا مربوط به نقش حماس در تلاش برای کسب مزایای اقتصادی و کاهش محاصره اسرائیل در منطقه غزه بود.

در پایان، ما با یک رژیم نازی روبرو هستیم که تلاش می‌کند تمامیت ما را تهدید کند. و امکان دارد نتوانید با یک هیولایی در حیاط خلوت خود زندگی کنید. آیا نتانیاهو و نیروهای دفاعی اسرائیل قادر به مواجهه با این هیولا هستند یا خیر، در روزها و هفته‌های آتی به وضوح خواهید دید. او ممکن است با تشکیل یک دولت اضطراری و ایجاد وحدت ملی، از هرگونه فشاری برای کناره‌گیری مصون باقی بماند.

در کوتاه‌مدت، این می‌تواند عناصری را که لاپید به عنوان جنبه‌های افراطی و ناکارآمد ائتلاف نتانیاهو توصیف می‌کند، به خود جلب کند. اما حتی اگر این عناصر به حاشیه رانده شوند، ایده‌های آنها هنوز ممکن است حیاتی باقی بمانند. شوک و خشم ناشی از حمله وحشیانه حماس به گونه‌ای بوده که ممکن است رای‌دهندگان اسرائیل را به تحمل ایده‌های افراطی‌تر وادار کند.

پلزنر گفت: بخش خاصی از مردم انتظار پاسخ بسیار بسیار خشن را خواهند داشت و این بر اساس یک بازی حاصل جمع صفر است، یا ما هستیم یا آنها و این بار، «آقای امنیت» ممکن است موفق نشود.

نتانیاهو، آقای امنیت و چالش‌های ذهنی اش در بحران جنگ اسرائیل با حماس در غزه
نتانیاهو، آقای امنیت و چالش‌های ذهنی اش در بحران جنگ اسرائیل با حماس در غزه

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا